ANNONS
Annons

Främre hjul på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zipsweden

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en Nikon dslr (D50/D70/D70s) och undrar helt enkelt vad man använder det främre inmatningshjulet på D70:n till? Försöker komma på om jag kommer att sakna det om jag skaffar en D50...

MVH /Per Nilsson

du kommer sakna hjulet !!

t.ex. när du fotar i M-läge så väljer du bländare med ena och tid med andra hjulet !

med bara ett hjul måste du trycka in en knapp för att välja bländare! vilket jag tycker är jobbigt ;)

Men hjulet är ingets som helst skäl att inte välja D50:an !!

finns fler tillfällen du två hjul är bra ! Man kan tex ha exp.komp. på främre hjulet ....

EDIT :Christer : du vet väll att du kan byta funktion på hjulen ? så att bländaren hamnar bak !

Senast ändrad:
Du ställer in bländaren i A- och M-lägena, och blixtstyrkan när man håller blixtknappen intryckt.

På D50 ställer du istället in bländare med bakre hjulet i A-läge, och i M-läge rattar det slutartiden - för att ställa bländare håller man ner [+/-] knappen för exponeringskompensation och kontrollerar då bländaren istället.

Jag tycker det inte är någon stor grej att sakna det främre hjulet, det blir bara ett annorlunda sätt att lära in. Och ställa in bländare med bakre hjulet skulle jag gärna göra på D70 också om det gick, det sitter ändå lite bättre till. Men visst blir det aningen mer flexiblare med två hjul än ett - sen får du avgöra om det är värt tusenlapparna.

Även finjustering av vitbalansen (finns ingen sådan på D50) och "värdet" vid bracketing (måste man in i menyerna för på D50) ändras med det främre hjulet.

Precis, det finns inte ens en bracketingknapp på D50 - det får man köra helt via menyerna.

Sen har den inte heller belysning på LCD:n, det kan vara lite störande om man gillar mörkerfoto.

clindh skrev:
... Och ställa in bländare med bakre hjulet skulle jag gärna göra på D70 också om det gick, det sitter ändå lite bättre till. Men visst blir det aningen mer flexiblare med två hjul än ett - sen får du avgöra om det är värt tusenlapparna.

Har inte kameran i handen nu, men går det inte at ställa om det i menyn? Heter väl nåt med comamnd dial nånting, så kan du byta funktion på fram/bak hjul.

Jo det kan man; men jag tror inte man kan få båda funktionerna på bakre - då måste det ju till någon annan lösning i M-läget, som på D50.

clindh skrev:
Och ställa in bländare med bakre hjulet skulle jag gärna göra på D70 också om det gick, det sitter ändå lite bättre till.

Jag måste fråga varför du hellre vill använda bakre hjulet, sitter bättre till säger du?

Trodde att det bara var jag på denna jord som tyckte att Nikons främre inmatningsratt sitter helfel (sen urminnes tider)! Tycker Nikonägarna det också?

Har kört EOS & nu K/M & tycker att deras främre inmatningratt sitter bättre, vanesak eller tycker Nikonägare samma sak?

För övrigt så föredrar jag att ställa bländare på främre hjulet, detta p.g.a. att jag sedan gammalt är van vid att ha bländarinställning framtill (bländarring) & tidsinst. lite bakom. Där snackar vi dock bara vanesak...

För att svara frågeställaren så tycker jag inte att du ska skippa D50 p.g.a. att den saknar en inmatningsratt, däremot så bör du kolla upp de andra skillnaderna som kan väga mer (vissa av dem sammanhänger ju dock med avsaknaden av främre ratt)...

Äh. M.a.o. köp D70 med eller utan S...

//Larsa

Jag tycker den främre inmatningsratten på min D70 sitter helrätt. Precis där man har långfigret. Bara att ratta, utan att behöva flytta nånting.

På Canon sitter den totalt avigt till på fel sida avtryckaren. Då ska man behöva flytta pekfingret från avtryckaren till ett läge så att nästan får böja det ur led (lätt överdrift :) bara för att ratta.

På D7(D) och D9 sitter den ju nästan som på Nikons kameror. Man vår nog flytta långfingret uppåt en smula, eller pekfingret neråt (bättre än uppåt)
På anda KM-kameror verkar det sitta nån ratt mellan avtryckaren och objektivet, typ. Det verkar illa knepigt.

Så vad denna nikonanhängaren belangar så finns det ingen förståelde för din "kritik". :)

Det var ingen direkt kritik utan mer en undran eftersom Christer tyckte att den bakre satt bättre till.

Att jag finner Nikons framåtriktade ratt avig jämfort med de andras uppåtriktade är förmodligen en ren vanesak.

//Larsa

Det var därför jag skrev kritik inom sitationstecken. :)
Det är en smak- och kanske även vanesak.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto