Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotowiki!

Produkter
(logga in för att koppla)

epep

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att sätta upp en fotowiki. Jag har faktiskt redan gjort så, men jag har inte börjat fylla den med information.

Är det någon annan som tycker det skulle vara en bra ide?
Programvaran jag använder är densamma som för wikipedia.org, dvs mediawiki.

Vad tycker ni? Kommer ni att skriva i den?

/ep

Ja, den sidan verkar finnas. Det verkar dock vara mest information om olika kameror.

Jag hade tänkt att den wiki som jag lagt upp ska innehålla mer komposition, teknik med exempel mm.
Ja, egentligen en massa annat än bara information om olika kameror.

Adressen är
fotowiki.djingis.se

Försök att inte DoSa min burk helt och hållet :)

/ep

Så, jag har fixat så att menyer etc är på svenska.

I nuläget har jag lagt till kategorierna
Fototeknik
Fotografering
Bildbehandling
Bildskapande
Kamera
Objektiv
Studio

Kategorin fotowiki är för saker som är direkt relaterad till just fotowikin.

Gå till:
http://fotowiki.djingis.se/index.php/Special:Allpages
så kan ni se alla sidor som finns under en given kategori.

Är de någon som vill ha fler kategorier så säg bara till.

Som sagt, lägg till massor av information!
Än så länge är det inte någon som registrerat sig =-(

Jag fortsätter att lägga till information.

/ep

Senast ändrad:
epep skrev:
Så, jag har fixat så att menyer etc är på svenska.
Tack för det

Som sagt, lägg till massor av information!
Än så länge är det inte någon som registrerat sig
Wiki-skrivande har den nackdelen att det tenderar att bli så engagerande att man inte gör annat än redigerar artiklar på fritiden. Iallafall råkade jag ut för det när jag började skriva på susning.nu. Så jag vet inte om jag vågar registrera mej :)

magnus67 skrev:
Tack för det

Wiki-skrivande har den nackdelen att det tenderar att bli så engagerande att man inte gör annat än redigerar artiklar på fritiden. Iallafall råkade jag ut för det när jag började skriva på susning.nu. Så jag vet inte om jag vågar registrera mej :)

Kan du inte försöka ta det lite lugnt! Hela iden med en wiki är ju att alla ska hjälpas åt att skriva om något de kan - ja, det vet du ju. Men alla ni andra!
Än så länge har jag bara en registrerad användare förutom mig själv. Jag välkomnar så många som möjligt. Det blir roligare då. Allt som har med foto att göra får vara med.

Jag blir lite orolig när ni säger att ni inte kommer in. Kan ni försöka igen.
Adressen är alltså:
http://fotowiki.djingis.se

/ep

Om ni vill ha nya kategorier så säg bara till så fixar jag det.
Jag använder dokuwiki på ett annat ställe, och där genereras kategoerierna automatiskt. Så verkar dock inte fallet vara med mediawiki.

Om det är någon som är intresserad så kan man alltid fundera över att ha fler sysadmins och ev shellaccess.

/ep

epep skrev:
...Vilket fel får du?...

Jag kör XP. Med FF får jag:
Servern hittades inte
Firefox kan inte hitta servern på fotowiki.djingis.se.

Med Explorer står det:
Sidan kan inte visas
Sidan du söker efter är inte tillgänglig för tillfället. Det kan bero på tekniska problem med webbsidan eller så behöver du justera inställningarna för webbläsaren.

Kanska någon inställningsgrej?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar