Annons

Fotoutställnig om graffiti

Produkter
(logga in för att koppla)

Gearone

Medlem
Wufc crew från stockholm ska ha fotoutstäling i Göteborg i samband med att deras bok har släppts.
Det lär vara ganska många snygga bilder runt graffiti inte på graffiti.

För mer info: www.westbergspaman.se

Bilagor

• wufc.jpg
    wufc.jpg
    33.8 KB · Visningar: 1,766
Som Nackabo ser jag WUFC:s skadegörelse varje dag. Den här boken och utställningen göder kriminella personers egon och är en aktiv del av en kultur som förstör samhället.

Jimpawa skrev:
graffiti är precis som foto en konstform.

Helt riktigt att en viss inrikting av grafittikulturen är en konstform. Men problemet är väl att åtminstonde en del av grafittin bygger på eller resulterar i skadegörelse - som i sin tur resulterar i kostnader för både samhället, näringsidkare och då ytterst envar.

Det är liksom inte okej att kludda ned husfasader, allmänna kommunikationsmedel eller liknande med fula obsykra tags som egentligen bara handlar om en tävlan om vem som får mest tittare per tidsenhet.

märk skillnaden
Graffiti: http://www.puppet.se/graff/images/latest/bridge.jpg
Klotter: http://www.upptown.eu.org/upload/uploaded/5388.jpg

En lösning jag skulle se som skulle minska det olagliga målandet är fler lagliga väggar, jag tror det finns runt 10 stora lagliga väggar i hela sverige. (Rätta mig om jag har fel)

Jag förstår inte heller vad det hemska skulle vara att visa upp graffitin i en bok? Ska man banna graffitin från tv också? och från foto?

Ju mer man bekämpar klotter, ju mer spännande blir det att klottra. Det är tyvärr så.

Det kan säkert låta som jag är för allt vad graffiti och klotter innebär, men det är jag inte, jag är för graffiti, jag tycker att graffiti är en otroligt snygg och intressant konstform, som för övrigt jämförs av vissa med de forntida väggmålningarna.

Klotter är jag därimot inte för, det är dom som bara klottrar och förstör som drar ner graffitin i smutsen.

Håller med ovanstående om definitionerna. Att klottra på spårvagnar och sånt tycker jag är fel. Likaså i områden som redan är fula.

Men om det är ett snorfult område så tycker jag faktiskt det kan ge lite karaktär på stället med en målning(inte klotter), för att inte tala om alla fula gångtunnlar under motorvägarna som man kan hitta i förorterna och i städerna. Är det skadegörelse om en målning gör tunneln roligare?

Och fler lagliga väggar borde göra saker och ting bättre.

Senast ändrad:
Nu skrev jag inte det här inlägget för att ha en debbat om graffitins vara eller icke vara utan ville bara uppmärksamma att det kan vara en intressant utstälning.

Sen vill jag rätta Jimmie Sonelius: Båda bilder du har lagt upp är graffiti sen att den första är betydligt snyggare är en annan sak. När graffitimålare pratar om graffiti så är det mest om att måla tåg. Det är oftast mest status, hur sjukt det än må låta.

Tja. visst finns det en del "fula" områden men jag tycker inte att det försvarar rätten att
graffittimåla där utan tillstånd.

Vill man hålla på med grafitti så får man väl ordna en lokal köpa gipsskivor på närmaste bygghandel och sätta igång och skapa.

Lagliga väggar är ett av de mest korkade påfund som finns. De ökar nyrekryteringen, försvårar polisens arbete, och ger en legitimitet åt en subkultur som inte förtjänar något erkännande eller stöd över huvud taget.

Klotterkulturen drivs av identitetssökande, jakt på kickar och gemenskap i ett självvalt utanförskap. Det är precis samma mekanismer som verkar bland nazi-skins och kriminella mc-gäng.

pogono skrev:
Lagliga väggar är ett av de mest korkade påfund som finns. De ökar nyrekryteringen, försvårar polisens arbete, och ger en legitimitet åt en subkultur som inte förtjänar något erkännande eller stöd över huvud taget.

Klotterkulturen drivs av identitetssökande, jakt på kickar och gemenskap i ett självvalt utanförskap. Det är precis samma mekanismer som verkar bland nazi-skins och kriminella mc-gäng.

Det är snarare den totala intolerans som sådana som du visar som bidrar till att de målar på "fel" ställen. Varför nu en laglig vägg skulle försvåra polisens arbete förstår jag inte alls. Det finns en laglig vägg här i närheten, Kråkan Mölndal, som har många kåkar från nära 1800-talet. Där är mängden graffiti inte alls så stor som den borde vara. Vad det kan bero kan du ju fundera på en stund. Den lagliga väggen sitter dessutom riktigt bra längs vägen och täcker över en riktigt ful inhängnad.

Den lagändring som nyligen gjorde det möjligt för polisen att utan direkt brottsmisstanke kroppsvisitera kända klottrare går inte att använda då klottrarna snabbt lärde sig att hävda att de var på väg till en laglig vägg.

Hade det inte funnits lagliga klotterväggar hade klottrare kunnat lagföras för förberedelse av skadegörelse och deras brottsverktyg beslagtas.

Lagliga väggar kan på sin höjd flytta problemen. Klottrare kackar inte i eget bo, de vill gärna ha kvar de väggar som finns. Det är därför klottret minskar i närområdet kring de lagliga väggarna. Det uppstår en social kontroll som gör det faux pas att klottra i närheten av väggen. Men problemet kvarstår: väggarna legitimiserar klotterkulturen som företeelse och ökar nyrekryteringen.

I stället för lagliga klotterväggar borde kommunerna sätta systemkameror i händerna på ungarna.

varför en sån negativ inställning till en konstform, när du själv sysslar med en? det finns många som bara målar graffiti lagligt och på canavas!

pogono skrev:
Den lagändring som nyligen gjorde det möjligt för polisen att utan direkt brottsmisstanke kroppsvisitera kända klottrare går inte att använda då klottrarna snabbt lärde sig att hävda att de var på väg till en laglig vägg.

Hade det inte funnits lagliga klotterväggar hade klottrare kunnat lagföras för förberedelse av skadegörelse och deras brottsverktyg beslagtas.

Lagliga väggar kan på sin höjd flytta problemen. Klottrare kackar inte i eget bo, de vill gärna ha kvar de väggar som finns. Det är därför klottret minskar i närområdet kring de lagliga väggarna. Det uppstår en social kontroll som gör det faux pas att klottra i närheten av väggen. Men problemet kvarstår: väggarna legitimiserar klotterkulturen som företeelse och ökar nyrekryteringen.

I stället för lagliga klotterväggar borde kommunerna sätta systemkameror i händerna på ungarna.

Hur många lagliga väggar finns det då? ..exakt. Jag tror det mer har med att du & politikerna inte tycker om en del av en generation som ni inte längre är med i och kanske inte förstår. Kommentaren "sätta systemkameror i händerna på ungarna" är helt skev. För det första är många kända graffitimålare i din ålder, för det andra så måste det finnas fler konstarter än foto & rent måleri, foto är ju särskilt en överbefolkad konstart som det är nu. Och som någon annan nämnde, graffiti är inte enbart sprayfärg på en vägg.

Nej, det finns det inte många som gör. Martin Burgos då eller? Han greps i Vällingbydepån samma vecka som han hade vernisage, eller hur det nu var.

Jag känner en målare som mig veteligen inte målar olagligt längre, och jag gillar hans målningar. Jag har till och med förmedlat jobb åt honom. Men skulle jag se honom måla på ett tåg skulle jag gripa honom på studs. Att en del målare är duktiga gör inte min syn på kulturen som helhet annorlunda: I stort är grafittikulturen något som förstör vårt samhälle.

Själva målningen är bara en del av konstverket, handlingen är annan viktig del. Att bryta mot lagen är ett av grafittikulturens fundament.

Ja, dessvärre har en hel del målare kommit upp i trettioårsåldern. Det är skrämmande. Betänk summorna de kostat samhället under sin kanske 15-åriga bana.

Vad jag menar är att om man ska satsa pengar på att stimulera ett kultur- och konstintresse hos unga så finns det gott om uttrycksmedel som inte innefattar kriminella handlingar.

Varje gång du köpet ett SL-månadskort i Stockholm så är minst ett par tior pengar du sluppit betala om grafittikulturen inte fått fotfäste i Sverige.

Jag målar graffiti, jag har aldrig sprayat en vägg eller dragit en tag på en väll, tåg eller något annat, så det är ju ett exempel.

Ju mer polisen försöker stoppa graffitin, ju större kick får dom av att måla.
graffiti är en konstform, så är det, det är bara att innse, sen kan man diskutera i oändligheter vart den hör hemma och inte.
Jag tycker den hör hemma på lagliga väggar, och där folk fått tillåtelse att måla, samt på tavlor och liknande. det är min åsikt!
Visst, jag kan visserligen tycka om att sitta och kolla på graffiti längs med pendeltåget in till stan, men ärligt, hur kul hade det sätt ut utan lite färg där, på alla tråkiga betong väggar?

Legalisering av graffiti tror jag inte på, men totalförbud fungerar inte heller. Därför är lagliga väggar den bästa lösningen! Det kan även i vissa fall användas av polisen. polisen håller koll på väggarna, ser vilka som är där och målar, sen om dom ser en tag eller en olaglig måldning så är det ju bara att plocka killen? eller har jag fel?

Snygga bilder David=)

Det är den atityden som du Ola visar som i många fall förvärra det hela. Under nolltoloransens hårdare år i stockholm ÖKADE ändå graffitin!
Det blir krig om man gör så, tror du målarna ger upp om man kör den metoden? Tvärtom.

ANNONS