Annons

Fotoutmaning - fota en slips!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är på. Och den som vinner en ev. omröstning kan ju få bestämma tema till nästa månad... Som en årslång fotomara.
 
Klart du är nöjd med din bild Kim

Men nu utmanar jag dig till att ta en som är ännu bättre serru! :) Så tänk till och slå oss med häpnad. Jag förväntar mig inget mindre än ett mästerverk! ;-)
 
Svar till Daniel

Eftersom tanken med denna utmaning är att man ska utveckla sin fotografiska sida och komma med annorlunda och kreativa fotografier så tycker jag nog inte att manipulerade bilder passar in. Då handlar det mer om PS kunskaper tycker jag, och det är inte riktigt tanken med denna utmaning.

Idën är som följer:

En slips ska finnas med fullt synlig i bilden.
Valfri fotografisk metod får användas
Vi har en månad på oss

Men jag är övertygad om att du kan prestera en schysst slipsbild utan att montera/manipulera bilden efteråt.
 
Givetvis, det var inte det jag tänkte på utan mer någon rolig idé som att hänga en slips på en byggnad mha Photoshop. :)

Men då vet jag.
 
Kim... jag har en idé... vänd på konceptet lixom... häng upp katten i slipsen istället! MOHA!
 
slips ja....då måste det vara en tygbit som man knytit eller oknuten eller rent av kan man ta en boa på en 3 meter, slå en slipsknut på den o ha den runt halsen ???

:) visst hakar man på detta med tema...

har en del korkade idéer med slipsar.

skelett: nejdå här ignoreras du inte så lätt....

Daniel Mott: dubbelexponering är tillåtet tycker i alla fall jag.
 
hmm.. en slips.. *tänker så det knakar* :)
ska nog komma på ngt.. måste man se HELA slipsen, eller??

får den ha vilken färg och form som helst? (givetvis en slips form..)

när ska bilden vara inlämnad? (detta forumet kan ju hålla på en månad.. och då kanske tiden är ute tycker ngn..)
var lägger man upp bilden? och hur många får man ställa upp med? EN va?

nu ska jag tänka vidare, men först ska jag nog leta upp en slips... *ler*

ha en skön varm dag..
/Camilla
 
Camilla

Om du läser tidigare inlägg så ser du att de flesta av dina frågor redan är besvarade. Men för säkerhets skull upprepar (och förtydligar) jag reglerna här:

Utmaningen gäller en (1) bild.

Bilden måste inehålla en slips, den ska vara fullt synlig men den behöver inte stå för det dominerande inslaget, bara den syns tydligt någon stans i bilden. Hela slipsen behöver inte synas, men man ska tydligt kunna se att det är en slips det handlar om.

Slipsen får vara i vilken färg som helst, den får också ha vilket mönster som helst, samt vara av vilken modell som helst. Så länge det är en slips så får den alltså se ut precis hur som helst. :)

Alla fotografiska metoder är tillåtna, men observera att det står "fotografiska metoder". Således tillåts inte manipulering, bildmontage och liknande då det inte är en fotografisk metod.

Vi har en månad på oss fr o m igår, vilket innebär att bilden ska presenteras den 15 augusti.

Jag vet inte riktigt hur bilderna ska presenteras då jag inte har kontaktat fotosidans administratörer angående denna utmaning. Men det problemet löser vi senare, det viktiga är att vi får fram många bra, roliga, annorlunda och vältagna bilder som innehåller en slips.

Kör så det ryker! :-D
 
Senast ändrad:
Är dubbelexponering inte en fotografisk metod - därmed inte tillåtet? Bäst att reda ut allt från början tycker jag. :)
 
Dubbelexponering är i allra högsta grad en fotografisk metod och därför 100 % tillåten. Likaså får man använda långa slutartider, korta slutartider, långt skärpedjup, kort skärpedjup, mitt i mellan skärpedjup, rörelseoskärpa, vanlig oskärpa, skärpa, filter av alla tänkbara slag, fisheyeobjektiv, vidvinkelobjektiv, normalobjektiv, teleobjektiv, superteleobjektiv, macroobjektiv, zoomobjektiv, engångskameror, pocketkameror, systemkameror, mellanformatskameror, storbildskameror, lådkameror, undervattenskameror, digitalkameror, egentillverkade kameror, negativ färgfilm, diafilm, svartvit film, infraröd film, digital film, egentillverkad film, blixtar, fotolampor, lysrör, lampor, eld, solen, månen, osv, osv. Med andra ord, alla metoder som är fotografiska.
 
SLIPSBILD/TOMT BILDSINNE

med tanke på att jag precis har tappat mitt fotografiska sinne så kan det vara bra med lite övningar
klart man hänger på
har redan bildidén klar..... man kanske inte har bildtorka ändå??!!
 
men man får inte använda PS.. inte ens till att höja kontraster, eller lägga en ram?

bara en undran så man vet...

hmm.. får nog ringa runt och höra om ngn har en slips att låna mej :)
 
Tips om slips!

Tips till naturfotografen: Plåta en talgoxe framifrån!

De som känner till talgoxens fjäderdräkt förstår vad jag menar.
 
Svar till Camilla

Att justera färger, skärpa och kontrast, samt att lägga till en snygg ram är fullt tillåtet tycker jag. Så det får du göra.
 
Slipsfotografering

Hej !
Fota en slips låter skoj, kommer att använda sv/v film, ha en del idéer....
 
Det börjar dra ihop sig till den 15:de så smått. Kanske bästa att bena ut vart man ska ta vägen med sin slipsbild om det ny fortfarande är aktuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.