Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoutbildning i Lund/Malmö

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag är intresserad att ta och studera fotografering och kommer att lämna kära Stockholm för Lund och vill ha tips på bra fotoutbildningar i Lund eller Malmö.
Jag är självlärd men har gått en liten kurs hos en proffsfotograf för att få lite mer fördjupning.
Det skulle vara trevligt med lite ris och ros om dom kurser som finns.
 
Jag gick på Östra Grevie förra läsåret.
Jag var lite frustrerad under tiden som jag gick där, kändes som att alt gick så långsamt och vilken klass man hamnar i spelar rätt stor roll, men kan i efterhand säja att jag lärde mig extremt mycket.
Dock har det bytts lärare till i år och utbildningen har ganska mycket helt bytt inriktning. Kanske till det bättre som jag har förstått det. Verkar vara mer yrkesinriktad nu med stort fokus på det digitala.
Dock finns allt analogt material du kan tänkas vilja använda kvar. stoooort svartvitt labb (med möjlgihet att framkala upp till 4x5" neg), fullt utrustat färglabb, en hel del studiomaterial, flera bra analoga kameror att låna om du vill testa på att gå upp i format mm.
Scannrar, all programvar du kan behöva osv.

Men hur den nya utbildningen är får nog de som går nu i år svara på efter det här läsåret.

En stor fördel är ju den enkla pendlingen om du vill bo i malmö eller lund. 2 minuter från södervärn.
 
Det låter kul och nyttigt med ökad vikt på det digitala! Har besökt skolan en gång och mörkrummet såg onekligen lockande ut. Även om man vill satsa på digitalt är ju analogt fruktansvärt trevligt..
Får höra mig fram med folk som går där nu, de har en pågående blogg som jag ska kolla lite närmre på.
och läget är ju lugnt, då jag redan bor i Malmö.

Tackar för informationen!
 
Jag gick på Östra Grevie förra läsåret.
Jag var lite frustrerad under tiden som jag gick där, kändes som att alt gick så långsamt och vilken klass man hamnar i spelar rätt stor roll, men kan i efterhand säja att jag lärde mig extremt mycket.
Dock har det bytts lärare till i år och utbildningen har ganska mycket helt bytt inriktning. Kanske till det bättre som jag har förstått det. Verkar vara mer yrkesinriktad nu med stort fokus på det digitala.
Dock finns allt analogt material du kan tänkas vilja använda kvar. stoooort svartvitt labb (med möjlgihet att framkala upp till 4x5" neg), fullt utrustat färglabb, en hel del studiomaterial, flera bra analoga kameror att låna om du vill testa på att gå upp i format mm.
Scannrar, all programvar du kan behöva osv.

Men hur den nya utbildningen är får nog de som går nu i år svara på efter det här läsåret.

En stor fördel är ju den enkla pendlingen om du vill bo i malmö eller lund. 2 minuter från södervärn.

Vad tror du som har gått där, är det en utbildning för en gröngölning som har ett stort intresse för fotografering eller är det mer av en fördjupning?
 
Jag vet inte vad de här lärarna kommer ha för utgångspunkt vid intag och därefter i utbildningen men när jag gick där så var det viktiga bilden, det tekniska går man igenom från grunden i utbildningen.

Men generllt är det ingen grundkurs utan någon form av fortsättning, Dock utan krav på betyg från nån utbildning men jag menar att man bör ha hållt på en hel del själv och ha koll på ur man själv vill fota och så. flummigt formulerat jag vet men hoppas du förstår.

men är mans ugen är det ju bara att söka. man kan bara få ett nej.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.