Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotouppgift och diskussion i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)
PS Varför är träffen så tidigt på en söndag? Då är det ju knappast någon som ska vidare sen på kvällen. Inte för att jag tycker det här mötet ska ändras, bara för att jag kanske inte hinner, utan rent generellt inför kommande söndagar. Att det är tidigare på fredagar eller lördagar är ju däremot mycket bra.

PS Varför är träffen så tidigt på en söndag? Då är det ju knappast någon som ska vidare sen på kvällen. Inte för att jag tycker det här mötet ska ändras, bara för att jag kanske inte hinner, utan rent generellt inför kommande söndagar. Att det är tidigare på fredagar eller lördagar är ju däremot mycket bra.

Jag kan hålla med om att det blir lite svårare att planera söndagen när man träffas redan klockan 13.00/16.00. Vi antog nog att det var en majoritetsönskan att ha det så på helgerna, rent generellt.
Men nu när det dessutom är ljusare om eftermiddagarna skulle inte heller jag ha något emot att istället nyttja en senare mötestid. Med tanke på att vi ännu är få som sagt oss komma ämnar jag i alla fall ställa frågan:

A) Skulle det passa bättre med fotopromenad klockan 15.00 och fika klockan 18.00 (vanlig tid)?
B) Skulle ni dyka upp imorgon söndag15/4 om dessa tider gällde istället?

PS
För att inte "köra över någon" önskas även att de som redan tänkt komma hinner yttra sig innan ett eventuellt ändringsbeslut kan komma till stånd. Kort och gott, vad säger ni?
DS

Väl mött 15/4 klockan 13.00 eller ca 16.00 Café Avenyn

Efter att frågan om eventuell senareläggning av söndagens träff legat ute ett par timmar, känns det dock som om söndagens mötestider får kvarstå enligt nedan. Väl mött med eller utan kamera, med eller utan bilder till fikat. Tema för själva fotorundan beslutas på plats. Huvudtemat för fika-stunden är "självporträtt".

Mvh/ Lasse Å

Så var ännu en trevlig träff avklarad.

Och datum, tid, plats och tema är satt till nästa gång:
Det blir på söndagen den 15:e april och då det är helg finns två olika tider
1) kl. 13 för de som vill gå på fotopromenad innan mötet
2) kl. 16 för själva fototräffen
Mötesplats för båda tiderna är Café Avenyn på Kungsgatan http://www.cafekartan.se/045473/Café_Avenyn/

Och temat till nästa gång är självporträtt!

Väl mött!

Efter att frågan om eventuell senareläggning av söndagens träff legat ute ett par timmar, känns det dock som om söndagens mötestider får kvarstå enligt nedan. Väl mött med eller utan kamera, med eller utan bilder till fikat. Tema för själva fotorundan beslutas på plats. Huvudtemat för fika-stunden är "självporträtt".

Mvh/ Lasse Å

Frågan är vilka som kommer till fotopromenaden?... Verkar lite dålig uppslutning på den idag ser det ut som. Någon mer än Lars och jag?...

Jag får banga helt. Alldeles snuvig. Om någon skriver en liten instruktion kan jag ladda något självporträtt till det där stället där ni kan kolla, men jag vet inte alls hur man gör, så ta det "for dummies" :)

Känner jag mig bättre dyker jag upp ändå, men räkna inte med mig, viktig jobbvecka som kommer.

Såg frågeställningen först nu, för mig hade 18 funkat lika bra (eller just idag hade senare än 16 faktiskt varit bra). Men jaja...

Jag vill minnas att 16 på helger mest uppkom för att de som skulle promenerainte ville vara i vinterkylan huuuur länge som helst, och samtidigt ville kunna utnyttja det eftermiddagsljus som fanns. Då verkade konsensus vara att fika kl 16 var en bra idé.

Vi får väl inse att konsensus nog mest kommer att ändras lite beroende på tid på året och befintligt ljus (utom kanske för Casimir ;-)). Jag ser inget egentligt problem med det, så länge vi vet, liksom.

Jag ställer mig dock emot att ses kl 16 på en fredag. Anledningen är enkel: jobb.

Mvh,
Richard

Nästa träff 5:e maj

Tiden för nästa träff blir på lördagen 5:e maj kl 16.00 på Café Avenyn, Kungsgatan.

Temat för bilderna som vi visar varandra är konstgjort ljus, dvs blixt, lampor eller liknande.

Fotoprommenaden börjar kl 13.00 och vi träffas utanför Café Avenyn för att sedan fortsätta runt i centrum.

Välkomna.

/Casi

hjälp vid självporträtt?

Som hjälp att kontrollera systemkameran vd studiofoto för din som har OS/X Lion elle SnwLeoard finns programmet sofortbild

Dags att se fram emot "konstgjort ljus" (nästa mötestema)

Åter igen en riktigt givande fototräff med goda synpunkter lite här och var.
I väntan på nästa möte den 5 maj kommer ett smakprov på den senaste träffens ämne: "Självporträtt".
Här en bild på en "fattig och girig".

Lycka till med bildskapandet till nästa omgång, "konstgjort ljus" (blixt, lampor osv.)

Mvh/ Lasse Å

Bilagor

• photolamal_201112127438_400x400.jpg
    photolamal_201112127438_400x400.jpg
    8.3 KB · Visningar: 239
Självporträtt

Här är en av bilderna på temat självporträtt. Jag hade en bildide. men väder och tidsbrist satte vissa käppar i hjulet. Kl 14.00 på söndagen började jag i alla fall ta några bilder på mig själv och till slut fick jag fram tre olika varianter, varar denna är en av dem.

/Casi

PS

Hmm. Konstljus kan vara något annat är blixt också. Undrar om det går att vara extra kreativ till nästa gång?

DS.

Bilagor

• FX-00205-0045.jpg
    FX-00205-0045.jpg
    21.9 KB · Visningar: 222
Ett självporträtt

för er som undrar, under senaste träffen kom vi fram till att det inte vore helt dumt att göra tråden lite mer levande genom att då och då posta en bild från senaste temat

Lite då och då under de tre veckor vi hade på oss, ofta mitt i natten då jag inte var sömnig och hade tråkigt, var det någon inspiration som tog form i min skalle, och jag försökte göra något med det. Det här var delvis inspirerat av att ha glott på lite vackra bilder gjort med light painting, så jag gav det ett enklare försök.

Ghostly (15'', f/5.6, ISO 100, blixt för mig, light painting på stolen och bakom mitt huvud)

Bilagor

• ghostly.jpg
    ghostly.jpg
    26.2 KB · Visningar: 210
Självporträtt

Om det är någon som läser den här tråden och funderar på att komma, men kanske inte riktigt vågar... Våga! =)
Jag har varit på två träffar (tack till Roger som tipsade), och det kunde inte ha varit trevligare.
Jättefina bilder, trevliga människor, bra feedback och härliga tips, tricks och idéer.

Mitt bidrag till "Tema: Självporträtt"-träffen:

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    8.9 KB · Visningar: 210
"Häpp va tysta vi är" eller "nu närmar det sig!"

Jahaja, lördag kommer med stormsteg, och även vår nästa träff... själv känner jag en aning panik, för jag har inte gjort nånting till temat (och det känns lite pinigt, för jag har för mig att det var jag som myntade det, och med viss entusiasm!). Nåväl, det är några dagar till ;-)

Vilka hade tänkt komma?

Mvh,
Richard

Jahaja, lördag kommer med stormsteg, och även vår nästa träff... själv känner jag en aning panik, för jag har inte gjort nånting till temat (och det känns lite pinigt, för jag har för mig att det var jag som myntade det, och med viss entusiasm!). Nåväl, det är några dagar till ;-)

Vilka hade tänkt komma?

Mvh,
Richard

Jag tänker närvara på både på promenad och träff!
Har dock inte heller lyckats göra något på temat ännu...

Re: Lördag

Vilka hade tänkt komma?

Mvh,
Richard

Dyker upp och som vanligt har jag inte börjar med någon bild ännu ;-)

Jag har absolut planerat att dyka på både promenad och fika - förutsatt att det inte regnar, då blir det bara fika. ;)

Jag har för avsikt att dyka upp både på fotopromenaden klockan 13.00 och fikat klockan 16.00 på lördag (5/5). Har gjort några trevande försök att "måla bilder" med kamera och ficklampa. Spännande men svårt att få som man vill *ler*. Mvh/ Lasse Å

Fikat har jag tänkt, promenaden får vi se, bstämmer mig nog först när jag ser vädret, är det fint går jag nog, men är less på att frysa och dt ska ju tydligen bli bakslag, så vi får som sagt se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar