Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototräff Trollhättan med omnejd.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska vi prova igen? :)

Hej på er!

Jag fick mail från Carina som skrev senast i tråden så nu har vi bestämt att vi provar med en liten försiktig träff. Vi hoppas såklart att fler vill hänga på!

Det gäller lördagen den 30:e juni (nästa helg)
kl. 10.30

Vi tar det enkelt - börjar med fika på Villa Björkås på Vargön eller Bergagårdens café (Carina kollar öppettider) och lite lära känna varann och så går vi ut och fotar sen om vädret tillåter. Medtag kamera, pengar till egna utgifter och ett glatt humör!

Om det behövs lift så kan jag ordna iaf tre platser utefter vägen från Uddevalla.

1. Carina Olander
2. Therese Nilsson
 
Hej!

Nu har jag kollat öppettiderna på Bergagården och Björkås....

Spiskupan, Bergagården har öppet 11-18.

Café Villa Björkås har öppet 12-19
(fre, lö, sö, året om).

Nån som har förslag på fotoplats? ...så kan vi fika på det närmsta caféet.

Mvh, Carina
 
Vad roligt! :)
Jag vet faktiskt inte än, Carina...har du kollat med tider?

På listan hittills:

1. Carina Olander
2. Therese Nilsson
3. Jonis Bader
4. Per Frykner
 
Svall-Verona skrev:
Hej!

Nu har jag kollat öppettiderna på Bergagården och Björkås....

Spiskupan, Bergagården har öppet 11-18.

Café Villa Björkås har öppet 12-19
(fre, lö, sö, året om).

Nån som har förslag på fotoplats? ...så kan vi fika på det närmsta caféet.

Mvh, Carina

Öh...ingen aning! Men ska vi inte ta Spiskupan då (om ingen annan protesterar)? Det är ju lite tidigare, så hinner man med mer än bara fika menar jag.

Vart ligger det förresten? (jag har rätt taskigt lokalsinne! ;) )
 
Kör till Vargön och åt lilleskogshållet. Innan man kör ut ur Vargön så svänger man höger mot Hunneberg (vid en kiosk) och sen följer man vägen uppför berget och efter att man kommit upp på berget så är det väl nån kilometer till parkeringen vid bergagården skulle jag tro. Tror det är rätt bra skyltat.
Börjar vi med fika så kan vi ju träffas på parkeringen och gå tillsammans upp till Spiskupan.

Är det nån som vet om det finns vatten i fallet på väg upp till berget. Det ligger ju nån liten gammal stuga där också.
Var fotar vi annars? ...Grottorna? ...Nygårdspark? ...nån av sjöarna? ...eller var?

Vad har ni lust att fota eller kanske man ska fråga ifall det är något ni INTE vill fota. Therese, du var väl inte så intresserad av natur typ skog rätt upp och ner men kunde tänka dig vattenfall och gamla hus.

Själv är jag intresserad av det mesta i naturväg och jag har macro med mig så jag kan leta upp ett fint grässtrå eller vad som helst...

Mvh, Carina
 
fry skrev:
Det fanns rejält med vatten nu ikväll i Byklevsfallet. Det lär väl avta om de inte kommer mer innan lördag.

Nygårdspark låter intressant, har jag inte besökt ännu.

Idag har de sagt att det ska regna 30-100 mm och kommer det så mycket som upp mot 100 så bör det ju finnas gott om vatten i fallet även på lördag.

Har för mig att det finns en stig från Byklevsfallet hela vägen bort till Nygårdspark, fast det är kanske lite långt att gå. Vad säger Tesa om Nygårdspark? Det finns ju grottor och så men det är kanske lite mycket naturfoto för din smak, eller?

Hej så länge!
 
Ha ha! Jag säger att man ska alltid ta tillfället i akt och prova på nåt nytt när man har chansen! :)
Och naturfotografering i den bemärkelsen är ju nytt för mig så. Grottor låter skönt annars. Svårt med ljuset bara antar jag men för egen del har jag stativ med så det löser sig säkert. Ficklampa också om det behövs.
Annars? Är det gummistövlar som krävs? Det har jag inga nämligen...får nog satsa på vanliga dojjor.

Sitter dessutom och klurar på om jag ska beställa ett macro idag och sätta det på expressleverans...det riktigt suger till i plånboken, men det vore roligt!
 
Tes skrev:
Ha ha! Jag säger att man ska alltid ta tillfället i akt och prova på nåt nytt när man har chansen! :)
Och naturfotografering i den bemärkelsen är ju nytt för mig så. Grottor låter skönt annars. Svårt med ljuset bara antar jag men för egen del har jag stativ med så det löser sig säkert. Ficklampa också om det behövs.
Annars? Är det gummistövlar som krävs? Det har jag inga nämligen...får nog satsa på vanliga dojjor.

Sitter dessutom och klurar på om jag ska beställa ett macro idag och sätta det på expressleverans...det riktigt suger till i plånboken, men det vore roligt!

Det är en bra inställning...att ta tillfället i akt och prova något nytt (så länge det inte rör sig om droger eller annan olämplig verksamhet då såklart ;-) ).
Gummistövlar är nog inte helt fel men de brukar inte vara så bekväma att gå i så har man kängor som är lite motståndskraftiga mot väta kan väl det vara en bra idé att plocka fram dom.
Själv har jag ett par gamla vandringskängor som inte fått frisk luft på närmare 15 år...kanske skulle försöka hinna smörja upp dem lite.

Jag köpte mitt macro i maj i år och det är något jag inte ångrar...och jag tror inte du skulle ångra dig heller. En helt ny värld öppnas och jag har blivit som besatt. Det är nästan lite beroendevarning.
 
Äsch. Cyberphoto (och Scandinavianphoto) har obestämd leveranstid på både EF 100 EF-s 60.
Fanken också, jag som var beredd att göra ett impulsköp idag.
 
Tes skrev:
Äsch. Cyberphoto (och Scandinavianphoto) har obestämd leveranstid på både EF 100 EF-s 60.
Fanken också, jag som var beredd att göra ett impulsköp idag.

Hej på er

Jag skulle gärna följt med men har skapat mig uppgifter som jag måste hålla på med (bygger pannrum)

Terese,
Om du vill låne att macro så har jag en 50 mm.

Jan
 
jansta skrev:
Hej på er

Jag skulle gärna följt med men har skapat mig uppgifter som jag måste hålla på med (bygger pannrum)

Terese,
Om du vill låne att macro så har jag en 50 mm.

Jan

Skulle jag gärna göra, men du...kör inte du Nikon? De har väl inte samma fattning?
Synd att du inte kan bli med men vi hoppas väl på fler tillfällen!
 
Tyvärr är jag bortrest denna helg, hade annars hängt med.Kan rekommendera villa Björkås där jag varit flera ggr i år. Matsedeln är dock begränsad men underbara räksmörgåsar finns, kakbord så man storknar och så en Björkåsare som innehåller diverse kalla småsaker.Allt till mycket rimliga kostnader.
Fota kan man göra där både i den gammaldags inne- o utemiljön. Sedan kan ni åka till Skäktefallet som ligger vid Nordkroken. Parkera på hö sida innan den lilla bron vid början av bebyggelsen och gå efter bäcken mot berget kommer ni fram. Har ni inte varit där är det en upplevelse.
Vore roligt att höra hur utflykten/träffen avlöpte.
Mvh Birgitta i Vänersborg
 
Kan ni inte köra helgen efter då jag ska ner till trollis på dop? :)

Skulle väl regna som satan i er region i helgen?

BAW
 
Bittan skrev:
Tyvärr är jag bortrest denna helg, hade annars hängt med.Kan rekommendera villa Björkås där jag varit flera ggr i år. Matsedeln är dock begränsad men underbara räksmörgåsar finns, kakbord så man storknar och så en Björkåsare som innehåller diverse kalla småsaker.Allt till mycket rimliga kostnader.
Fota kan man göra där både i den gammaldags inne- o utemiljön. Sedan kan ni åka till Skäktefallet som ligger vid Nordkroken. Parkera på hö sida innan den lilla bron vid början av bebyggelsen och gå efter bäcken mot berget kommer ni fram. Har ni inte varit där är det en upplevelse.
Vore roligt att höra hur utflykten/träffen avlöpte.
Mvh Birgitta i Vänersborg

Aha! Man kan alltså ha VillaBjörkås som en innefotoplats om det skulle regna ute...vad säger ni andra om det?
Skäktefallet är säkert fullt av vatten nu också när det regnat så in i norden det senaste dygnet.
Tack för tipsen Birgitta, och självfallet rapporterar vi efteråt hur det gick. Synd att du inte kan komma med denna gång men det blir säkert fler tillfällen.
 
Bengus skrev:
Kan ni inte köra helgen efter då jag ska ner till trollis på dop? :)

Skulle väl regna som satan i er region i helgen?

BAW

Regna?....näää, jag börjar min semester imorgon och då ska det väl inte regna *s*.

Synd att du inte kunde denna helgen, det hade varit roligt att träffas efter alla dessa år. Men det var ju några andra intresserade som inte kunde denna helg också....de kanske kan nästa helg!

För egen del vet jag inte än. Sambon är bortrest på jobb och jag måste höra med honom om han har något uppbokat först eftersom jag behöver barnpassning.
Men drar ni ihop en fototräff även nästa helg och det visar sig att jag kan så kommer jag givetvis.
 
Bra ide'

Hej Jonis,

Jag är intresserad av att träffa lite andra seriösa fotografer. Själv fotar jag det mesta som kommer i min väg...
Bor i Utby (Hjärtum). Har försökt dra igång lite fotovandringar i vårt byalag men inte lyckats något vidare.

Finns det någon tid/datum bestämt för träff ?

/Björn
 
Re: Bra ide'

Kalle Kotte skrev:
Hej Jonis,

Jag är intresserad av att träffa lite andra seriösa fotografer. Själv fotar jag det mesta som kommer i min väg...
Bor i Utby (Hjärtum). Har försökt dra igång lite fotovandringar i vårt byalag men inte lyckats något vidare.

Finns det någon tid/datum bestämt för träff ?

/Björn

Vi träffas nu på lördag på Bergagårdens parkering kl 10.30 (se vidare info i inläggen ovan)
Du är hjärtligt välkommen om du har möjlighet att komma.
Mvh, Carina
 
Hoppas ni hittar till Björkås om ni väljer det. Kartan på eniro.se visar fel. Ni åker mot Nordkroken. Passerar järnvägen. Därefter gör vägen en kraftig böj åt vä sedan åt hö. Strax efter några m står där en skylt Björkås café på vä sida och gatan går in till hö. Följ denna väg så kommer ni huvudingången. Björkås ligger i parken på hö sida om den gata ni åker på. Har själv haft lite svårt att hitta rätt den första gången.
Ha en bra fototräff.
mvh Birgitta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.