Annons

Fototidning På G?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimmu

Medlem
Jag och en vän funderar på att starta en gratis fototidning på nätet som fyller en speciell funktion.
Denna funktion är att i princip publicera bilder av amatörfotografer som vill komma fram mer, eller professionella fotografer som inte tar betalt för bilderna vi publicerar.
Dessutom finn ett "krav" på att bilderna vi publicerar har en "alternativ" ton.
Det vill säga bilder som sticker ut ur mängden, har något med alternativa kläd/musik/konstgenrer, har en mörk melankolisk, gotisk eller allmänt skrämmande ton över sig, eller modellbilder som representerar alternativt utseende i hår/kläder/smink etc.

Det där med alternativt kan verka väldigt luddigt som begrepp, men jag hoppas att de flesta ändå förstår vad vi menar, annars får frågor mer än gärna ställas.

Denna tidning vi hade tänkt ge ut är ideell, och inga pengar kommer delas ut till de som blir publicerade, utan endast äran och ett namn (och kontaktinfo om ni vill bli kontaktade).
Om det rör sig om modellbilder kan vi även publicera modellens kontaktinfo om det önskas.

Vår tanke med detta är att få fram oetablerade fotografer och att ge mer utrymme för just alternativa bidler. Tittar man i tidningar som publicerar mestadels bara foton så är det oftast väldigt "vanliga" foton, vilket jag och min vän tröttnat en del på.

Låter detta som en intressant ide? känner du att dina bilder skulle passa i en sådan tidning?
Skriv gärna några rader om vad du tycker och om du är villig att vara publiceras!
 
Det är bara ett litet problem med "gratis"....

I början är det kanske skoj.
Men när inblandade upptäcker att deras gratisgrejjer äter upp all deras tid, och de får inte utrymme för nya intressen, fritid eller vad det nu kan vara så är det nog lätt att sajten tappar focus, dör ut och försvinner.

Säger inte att det måste bli så... men risken finns, och större ju yngre och hungrigare på världen man är.

Kanske inte så stor när man blivit 36 som jag, och har framtiden bakom sig... :cool:

Ville bara ge en tanke.... Men lycka till om ni nu testar.

Ps. Ingenting är trotts allt bortkastat, då man alltid får med sig kunskap efgter vägen.
 
Chet skrev:

Kanske inte så stor när man blivit 36 som jag, och har framtiden bakom sig... :cool:

Vad fasen!! 36 år och framtiden bakom sig?? Jaha, nu får man väl skrota alla roliga planer man har i huvudet då och satsa sina slantar på en schysst gravsten istället ;-))

//Grabben i graven bredvid
 
Glenn Bark skrev:
Vad fasen!! 36 år och framtiden bakom sig?? Jaha, nu får man väl skrota alla roliga planer man har i huvudet då och satsa sina slantar på en schysst gravsten istället ;-))

//Grabben i graven bredvid

Ha ha...
Jo jag kikade på din profil... såg att vi sitter ungefär i samma sits. Och mer gemensamt än så, då jag också jobbar med att hämta upp guld ur backen.
 
Det är väl alltid kul med nya initiativ! Inte för att jag själv tar så mycket "alternativa" bilder ;-)

Låt er inte bromsas av oss gamlingar och våra "goda råd". ;-) Kör hårt!

Men varför kalla det för tidning när ni bara kommer att publicera på nätet? Sajt, sida, webbsida osv... men tidning? Tidning är väl en sådan man kan hålla i handen och bläddra i...


mvh
cf
 
Contax skrev:
Det är väl alltid kul med nya initiativ! Inte för att jag själv tar så mycket "alternativa" bilder ;-)

Låt er inte bromsas av oss gamlingar och våra "goda råd". ;-) Kör hårt!

Men varför kalla det för tidning när ni bara kommer att publicera på nätet? Sajt, sida, webbsida osv... men tidning? Tidning är väl en sådan man kan hålla i handen och bläddra i...


mvh
cf

Förlåt mig...

Håller med fullständigt att man skall göra det man brinner för, och inte låta någon försöka släcka den låga som brinner.
Det finns så mycket kunskap och glädje at inhämta efter vägen.
Och det ni lär er efter vägen, kommer förmodligen att belönas så småning om.

Finns ju inga bättre meriter än konkreta arbetsprover.

Lycka till...
 
Tycker det låter som en kul idé...det är nog ett jäkla projekt att dra runt dock men för fasen. Kör så länge ni orkar!

Men...det där med "alternativ" begreppet undrar jag lite över. Det kanske bara är jag, men är inte "alternativt" utseende/teknik rätt så jäkla mitt i fåran idag? Existerar det verkligen någonting som är "alternativ"? Tycker mig se influenser från de flesta håll i ex de modeplåtningar som trycks i magasin, och vet inte om alternativ/subculture grejjen är så mycket alternativ längre.

Nu provocerar jag lite:

Är inte hela köret med alternativt utseende (..."en mörk melankolisk, gotisk eller allmänt skrämmande ton över sig"...), rätt mycket igår?

Nått som däremot känns nyskapande och inte direkt överrepresenterat är väl möjligen uttryck som drar mera åt pop-konst hållet. Någonting som jag tror vi kommer att få se mer av i framtiden. Ett exempel: Bilderna ur Björn Borgs senaste kampanj.

Men jag vet inte...det kanske är jag som missförstår er, tolkar inriktningen dock snarlikt som Daniel Grimhammar gör.
/M
 
Mikael Ångström skrev:
Tycker det låter som en kul idé...det är nog ett jäkla projekt att dra runt dock men för fasen. Kör så länge ni orkar!

Men...det där med "alternativ" begreppet undrar jag lite över. Det kanske bara är jag, men är inte "alternativt" utseende/teknik rätt så jäkla mitt i fåran idag? Existerar det verkligen någonting som är "alternativ"? Tycker mig se influenser från de flesta håll i ex de modeplåtningar som trycks i magasin, och vet inte om alternativ/subculture grejjen är så mycket alternativ längre.

Nu provocerar jag lite:

Är inte hela köret med alternativt utseende (..."en mörk melankolisk, gotisk eller allmänt skrämmande ton över sig"...), rätt mycket igår?

Nått som däremot känns nyskapande och inte direkt överrepresenterat är väl möjligen uttryck som drar mera åt pop-konst hållet. Någonting som jag tror vi kommer att få se mer av i framtiden. Ett exempel: Bilderna ur Björn Borgs senaste kampanj.

Men jag vet inte...det kanske är jag som missförstår er, tolkar inriktningen dock snarlikt som Daniel Grimhammar gör.
/M

Påminner lite om Davin La Chapelles verk från förr... Jag tänkte på de här Borg-bilderna.
 
Chet skrev:
Ha ha...
Jo jag kikade på din profil... såg att vi sitter ungefär i samma sits. Och mer gemensamt än så, då jag också jobbar med att hämta upp guld ur backen.
Spännande, nu blir man ju nyfiken :) Din sida lämnade inte ut sådana detaljer...hmmm.

//Glenn

PS. sorry att jag kör ett parallellspår här, istället för att fokusera på tråden ;-)
 
Det finns redan en sådan nätfototidning som bara tar in udda och ovanliga bilder och där fotograferna inte får någon ersättning:

FILE MAGAZINE
 
Jag håller fullständigt med dig om att alternativa influenser finns överallt idag, men det är det som inte är _influerat_ av det utan innehåller en hel del "alternativt" som är grejen.

Vår tanke är mest att vi vill prova på det här och lyfta fram fler oetablerade fotografer, och vi har itne tänkt oss att alla vill titta på de här bilderna, utan snarare något mer för de som är de där melankoliska mörka gotharna, att det ska finnas en samling sådana bilder att titta på...

Vi är itne ute att göra något nyskapande som i framtiden kommer slå alla, utan göra något för en liten samling folk som vill mätta sina ögon lite och kanske känenr att det finns för lite de gilalr där ute, elelr snarare att det är svårt att hitta bra sådana bilder i djungeln...
 
Vet inte om det var mitt inlägg som åsyftades? Ville bara ge ett exempel där idéer kanske kan hämtas?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.