Annons

Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en fri värld och inte olagligt att anordna tävlingar med dom villkoren, liksom det är fritt att inte delta om man ogillar dom.

Det hindrar ju inte att man kan, och kanske till och med för sin egen skull bör ha en åsikt om det istället för att bara lägga sig platt och acceptera det.

Det har du helt rätt i, absolut.
Jag tycker det är skitkul med diskussioner, alltid berikande på något sätt =)

Nä, nu har jag inte tid med detta. Ska sjunga på ett företags fredagsmys och dom har inte råd med en professionell sångare så jag blev ombedd. Nu är det så att jag sjunger som en kråka men är helt gratis och kommer säkert att både synas och höras.

Det är väl rimligen en skillnad på proffsfotografer som ska leva på sin verksamhet och glada amatörer som har foto som hobby.

Som amatör har i vart fall jag inga ambitioner att tjäna pengar på min verksamhet utan gör det enbart för att jag tycker det är roligt.

Därifrån till att delta i tävlingar med dåliga priser och tveksamma motiv (kommersiella företag ute efter gratis material) liksom också att bilder publiceras utan fotografens namn och tillåtelse är ju en visst avstånd som även för en amatör nog känns fel.

Visst är det kul att få sin bild uppmärksammad på olika sätt, och det är ju fritt fram att ge bort sina bilder om det känns kul. Men hur roligt kan det vara att se sin bild publicerad gratis i t.ex. en årsberättelse eller reklambroschyr för Sveaskog?

Jag tycker principiellt att kommersiella företag ska betala lite när dom drar nytta av ditt arbete, och inte bara ett pris till den som vinner tävlingen utan betalning till alla vars bilder publiceras. Det är ett trist sätt att få en mycket billig bildbank - inte tror ni väl dom har fototävlingar för att tillgodose hobbyfotografens behov av att synas? :)

Då tycker jag det känns mer rätt att t.ex. försöka hjälpa ideella föreningar, hjälporganisationer, skolor, etc med gratis fotografi.
Jag håller med hundraprocentigt! Jag har gett bort bilder till roadracing-förare (eftersom jag själv är en sån) som som har använt i tidningsartiklar, på sina sidor mm, för att dom har grymt tight budget och publiceringen gynnar dom, sporten och mig, både iom exponeringen av mig och att sporten syns. Med andra ord, win-win. Men att stora företag med mångmiljon, kanske tom miljardomsättningar, försöker få i princip gratis bilder, det är lågt.

Hade istället dom fotografer som får sina bilder använda fått marknadsmässig ersättning, och top 3 i tävlingen några roliga priser, då hade det varit en helt annan sak. Att utlysa en tävling kan ju locka fram dolda talanger och ge en större bredd än vad en enskild fotograf kan prestera.

Att utlysa en tävling kan ju locka fram dolda talanger och ge en större bredd än vad en enskild fotograf kan prestera.

Den här typen av företag har dock inget som helst intresse av att hitta talanger. Det enda de vill är att få tillgång till så många bra bilder som möjligt, för så liten kostnad som möjligt. Därför tror jag det är viktigt att göra människor uppmärksamma på de usla villkor som gäller för den som deltar i den typen av tävlingar.

Tror nog att man som glad amatör kan skicka in lite bilder på dylika tävlingar för att mer eller mindre få bilderna bedömda. Visar det sig att bilderna är omtyckta och de används ja då kanske tanken på att ta betalt i fortsättningen dyker upp. Men att gå från ingenting till proffs kräver nog ett bra självförtroende.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar