Annons

Fototävlingar, en enkel väg till gratis bildmaterial fritt att använda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Maxell skrev:
Motala och Vadstena kommun utlyste en tävling och vi var nog flera som reagerade på villkoren SAMT lät ansvarig på kommunen ta del av våra synpunkter. Det hjälpte, för villkoren ändrades. Se den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=60542

Jag funderar på vad som är orsaken till alla dessa tävlingar med taskiga villkor. Beror det bara på snålhet? Kan det inte finna en massa okunnighet och missriktad välmening bakom detta också?

Läste den med behållning! Det här är min erfarenhet också, att reagera ger resultat!

HUr menar du med missriktad välmening?

mange78 skrev:
Läste den med behållning! Det här är min erfarenhet också, att reagera ger resultat!

HUr menar du med missriktad välmening?
Jag tänker nog ungefär så här:
När reklamnissar snickrar ihop sina reklamkampanjer, så går det ofta ut på att man vill engagera sina kunder i någon slags aktivitet. Det kan vara att hitta på en slogan, leta logotyper i tidning, eller liknande. Att skicka in bilder till en fototävling ligger i ungefär samma kategori, dvs att kunden måste göra någon slags prestation för att få delta. Bilderna har i dessa sammanhang inget eller väldigt lite värde för arrangören, utan värdet ligger i att aktivera kunden och den reklam för sin produkt som detta ger.
Jag tror inte att dessa tävlingar i första hand riktar sig till oss lite mer avancerade fotointresserade och absolut inte till yrkesfotografer. Den som arrangerar den här typen av fototävling, tror att man gör något gott, medan vi upplever det som något helt annat.

I sådana fall skulle de ju inte behöva ta med de oskäliga villkoren till att börja med. Skulle räcka med att folk kunde vinna tio liter mjölk och att vinnarna presenteras på Arlas hemsida. För att nu fortsätta på det spåret.

Det samma skulle kunna gälla slogans. Nu är det här ett tag sedan från tiden innan databranschen kraschade. Men det fanns företag som betalade tre miljoner för att få en ny logga och slogan. Ett av de företag jag har jobbat på la kanske inte ut miljonbelopp men bra nära för att få en ny profil.

Så denna typ av bidrag är/var uppenbarligen värda en hel del i företagens ögon. Det är väl dock sällan en enskild bild blir det. Men fundera på detta: ifall de som är skådespelare i teliareklamen gjorde det gratis för att de tycker det är kul, skulle det kännas helt rätt? Den reklamen får man väl anta bidrar till Telias inkomster.

Problemet med tjänstesamhället, till skillnad från produktionssamhället, är att i många fall så kan amatörer utföra tjänsten gratis eller till korvpengar i de fall de tjänar sitt uppehälle på annat vis. Det är inte lika lätt att som amatör tillverka 500 rattar åt volvo, eller trettio stolar till ett fik. Därför tror jag att tjänster kommer att bli tvungna att regleras, annars är det bara malmbrytare och skogsägare som kommer ha nån köpkraft kvar i det här landet.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar