I sådana fall skulle de ju inte behöva ta med de oskäliga villkoren till att börja med. Skulle räcka med att folk kunde vinna tio liter mjölk och att vinnarna presenteras på Arlas hemsida. För att nu fortsätta på det spåret.
Det samma skulle kunna gälla slogans. Nu är det här ett tag sedan från tiden innan databranschen kraschade. Men det fanns företag som betalade tre miljoner för att få en ny logga och slogan. Ett av de företag jag har jobbat på la kanske inte ut miljonbelopp men bra nära för att få en ny profil.
Så denna typ av bidrag är/var uppenbarligen värda en hel del i företagens ögon. Det är väl dock sällan en enskild bild blir det. Men fundera på detta: ifall de som är skådespelare i teliareklamen gjorde det gratis för att de tycker det är kul, skulle det kännas helt rätt? Den reklamen får man väl anta bidrar till Telias inkomster.
Problemet med tjänstesamhället, till skillnad från produktionssamhället, är att i många fall så kan amatörer utföra tjänsten gratis eller till korvpengar i de fall de tjänar sitt uppehälle på annat vis. Det är inte lika lätt att som amatör tillverka 500 rattar åt volvo, eller trettio stolar till ett fik. Därför tror jag att tjänster kommer att bli tvungna att regleras, annars är det bara malmbrytare och skogsägare som kommer ha nån köpkraft kvar i det här landet.
Mvh
Maverick