Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)
... Det är ett trist sätt att få en mycket billig bildbank - inte tror ni väl dom har fototävlingar för att tillgodose hobbyfotografens behov av att synas? :)
Självklart är det ett sett att skaffa gratis bilder, alla som tror på nåt anant får nog tänka lite till.

Men, det är bara att inse att det är så det går till. Folk läser gratis Metro, istället att köpa en morgon- eller kvällstidning, folk tar gärna en gratis frukostpåse som en bilförsäljare delar ut tillsammans med lite reklam istället för att köpa sin frukost på en restaurang/kaffe. Inte alltid samma kvalitet men ofta duger det ...

Gratis är gott :)

Självklart är det ett sett att skaffa gratis bilder, alla som tror på nåt anant får nog tänka lite till.

Men, det är bara att inse att det är så det går till. Folk läser gratis Metro, istället att köpa en morgon- eller kvällstidning, folk tar gärna en gratis frukostpåse som en bilförsäljare delar ut tillsammans med lite reklam istället för att köpa sin frukost på en restaurang/kaffe. Inte alltid samma kvalitet men ofta duger det ...

Gratis är gott :)

Jo, gratismentaliteten sprider sig.

Dina exempel fungerar i och för sig inte riktigt, tidningen och fikapåsen är ju finansierade av någon. Bagaren ger inte bort frukostfrallorna gratis till bilhandlaren bara för att han tycker det är så roligt att se folk äta hans bakverk ...

Dina exempel fungerar i och för sig inte riktigt, tidningen och fikapåsen är ju finansierad av någon. Att ge bort gratis bilder till Metro skulle vara ungeför som om bagaren gav bort frukostfrallorna gratis till bilhandlaren då bara för att han tycker det är så roligt att se folk äta hans bakverk ...

Om det är en "dussinbild" så kanske! Om inte så kanske man får tänka ett varv till...?

Dina exempel fungerar i och för sig inte riktigt, tidningen och fikapåsen är ju finansierad av någon. Bagaren ger inte bort frukostfrallorna gratis till bilhandlaren bara för att han tycker det är så roligt att se folk äta hans bakverk ...
Exemplena var mer för att visa att vissa yrkesgrupper kan bli av med intäkter för att det finns gratis alternativ.

Men jag förstår hur du tänker.

För en hel del kanske det är mer intressant att få sin bild publicerad än att få betalt?

Ja, och det är därför den här typen av tävlingsregler finns. Man utnyttjar ett behov av att synas kombinerat med den okunskap samma människor har. Det är därför jag ogillar den typen av tävlingar.

För mig är det självklart att man ska sträva efter att upplysa alla som tar bilder vilka rättigheter de frånskriver sig när de är med i vissa tävlingar. Jag är nämligen helt övertygad om att antalet deltagare skulle minska drastiskt då. Så stort är inte behovet att synas att man frivilligt skänker bort bilder och låter andra tjäna pengar på dem.

Betalt via sitt eget arbete/skapande är inte profit...
Att låta andra arbeta och att själv åtnjuta skörd..det är profit.

Du behöver inte betala för att vara med i tävlingen. Du kan däremot vinna priser och om inte annat får du ev ut dina bilder till en bred massa (reklam) utan att behöva betala.

Företaget som anordnar tävlingen har förmodligen folk avlönade för att sköta tävlingen.

Allt har 2 sidor....

Du behöver inte betala för att vara med i tävlingen. Du kan däremot vinna priser och om inte annat får du ev ut dina bilder till en bred massa (reklam) utan att behöva betala.

Företaget som anordnar tävlingen har förmodligen folk avlönade för att sköta tävlingen.

Allt har 2 sidor....

Du betalar visst - med din tid, kunskap, kreativitet, utrustning ...

I övrigt är väl ingen dummare än att de läser villkoren? Vill man inte acceptera dem går man inte med i tävlingen?

Man måste inte vara dum för att inte läsa villkor. Däremot har man givetvis ett ansvar att göra det för att slippa bli lurad. Det är också därför jag tycker det har ett stort nyhetsvärde när företag anordnar tävlingar där villkoren i praktiken innebär att man tar andras bilder.

Ja, och det är därför den här typen av tävlingsregler finns. Man utnyttjar ett behov av att synas kombinerat med den okunskap samma människor har. Det är därför jag ogillar den typen av tävlingar.

För mig är det självklart att man ska sträva efter att upplysa alla som tar bilder vilka rättigheter de frånskriver sig när de är med i vissa tävlingar. Jag är nämligen helt övertygad om att antalet deltagare skulle minska drastiskt då. Så stort är inte behovet att synas att man frivilligt skänker bort bilder och låter andra tjäna pengar på dem.

Givetvis ska man upplysa om villkoren, det håller jag med dig om till 100%!

Resten är jag mer tveksam till men det är min åsikt. :)

Du betalar visst - med din tid, kunskap, kreativitet, utrustning ...
Då betyder det att jag betalar med min tid, kunskap, kreativitet (kan diskuteras) och utrustning när jag deltar i den här tråden? I så fall bjuder jag på den och ber alla proffstyckare om ursäkt ;-)

Vissa saker gör man faktiskt bara för att det är kul ...

Och vem tvingar dig till det?

Som jag sagt tidigare, det är naturligtvis frivilligt att vara med.

Jag svarade bara på påståendet att det inte kostar något att delta - i verkligheten kostar det en hel del. Om man räknar på tid och utrustning, plus att ditt kunnande också representerar en mängd nedlagd tid.Utöver det kan kreativitet värderas också, det är inte alla som kan komma på ett bra koncept för en reklambild. Går företaget till en yrkesfotograf syns kostnaderna, amatören bjuder på dom och/eller glömmer bort att dom finns. Den som anordnar tävlingen är säkerligen medveten om detta och garvar hela vägen till banken över den billiga bild han fått, och utnyttjar att hobbyfotografen inte är det.

Jag måste fråga dig om du tycker det är okej att anordna tävlingar med regler likt de som citeras i den här tråden?

Personligen eftersom jag då ej ställer upp i de pga villkoren, JA.
Jag har samtidigt svårt för att folk kräver att man ska ändra på något för att det inte passar just dem.
Jag skulle jättegärna vilja springa ett maraton men det är så sjuukt långt. Kanske jag skulle protestera och KRÄVA att de kortar ner det så att det passar mig?

Får jag fråga hur många av er som stödköpte LP-skivor när CD:n kom för att inte skivtryckarföretagen skulle kursa?
Hur många av er som som stödköper CDs nu när mp3 är lättillgängligt?
Hur många av er som gärna betalar en hel del mer för en kamera/objektiv i små enskilda butiker än att betala mindre på tex "mediagiganten" eller valfri web-butik?

Det är så enkelt som att marknaden styr. Man får tycka vad man vill om det men det är så det ser ut. Och jag vill gärna kunna fortsätta välja själv. Jag vill inte att någon annan skall kunna tvinga mig att köpa en dyrare produkt när jag samtidigt har många som gärna ger mig det gratis.

Frågor på det?

Då betyder det att jag betalar med min tid, kunskap, kreativitet (kan diskuteras) och utrustning när jag deltar i den här tråden? I så fall bjuder jag på den och ber alla proffstyckare om ursäkt ;-)

Vissa saker gör man faktiskt bara för att det är kul ...

Tror inte det finns någon här som är betald för att skriva?

Det är klart att det står dig fritt att delta gratis om du tycker det är skoj. Själv tycker jag inte det är kul att hjälpa företag att tjäna pengar på mitt gratisarbete, det räcker inte som betalning att få min bild publicerad i någon interntidning på företaget. Andra tycker uppenbarligen att det är höjden av lycka. :).

Ja Anders, håller med dig men ser att det inte går att föra en debatt på det här forumet utan att det far iväg åt alla håll. Vi har olika synsätt men även olika kunskaper o erfarenheter och jag ska försöka respektera även de som koketterar med sin egen dumhet..

Nej. Jag konstaterar bara att du inte riktigt verkar veta vilka aktörer "marknaden" består av.

Marknaden är nämligen du, jag och alla andra som verkar på den. En marknad består av köpare och säljare. Det finns alltid två parter. I den här tråden diskuterar en del av marknaden. "Marknaden styr" som du själv skriver. Det innebär att den diskussion som förs här är en del av marknaden och att diskussionen därför har betydelse för hur saker och ting ser ut.

Om jag förstår ditt svar rätt så tycker du i princip att allting är okej.

...
Frågor på det?

Det är en fri värld och inte olagligt att anordna tävlingar med dom villkoren, liksom det är fritt att inte delta om man ogillar dom.

Det hindrar ju inte att man kan, och kanske till och med för sin egen skull bör ha en åsikt om det istället för att bara lägga sig platt och acceptera trista och utnyttjande villkor.

EDIT: Har man förstått villkoren och ändå ställer upp så är det förstås OK för min del även om jag själv aldrig skulle göra det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar