Annons

Se upp för STFs fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är samma dravel till ursäkt som alla bolag använder när de arrangerar sådana tävlingar. Kolla t ex artiklar gällande Arla och Carlsberg och likheterna kommer att uppenbara sig.

Det är inte gratis att vara medlem i STF så att de har "små" medel är inget annat än en fråga om prioriteringar. De skriver själva att de har omkring 300 000 medlemmar och ett vuxenmedlemskap kostar nästan 300:-. Svårt att säga hur mycket snittet är, men går man på lägsta medlemsavgift som är 150:- så är det 45 mille om året i potten. Så det är så jädra mycket skitsnack så det finns inte.

/Maverick

Det är tur att inte alla är lika griniga som fotografer, då hade vi inte haft opensource programvara, vi hade fått betala för att använda teknik som epost och www som vänliga själar har programmerat. Använder själv bla joomla, hör inga programmerare beklaga sig över att det finns människor som utvecklar gratisprogramvara istället för att debitera 1000kr/tim som är normen! Usch och fy vilka hemska människor som jobbar gratis! Förbjud opensource!!! *ironi*

Nu används ju inte open source i särskilt stor omfattning bortsett från Apache och dess tillägg. Det vill säga de flesta företag betalar med andra ord för nyttan de anser sig ha av olika program, inklusive mailprogram.

Open Source är i grunden ett beundransvärt projekt som färre och färre känner till bakgrunden om. Jag tycker inte att det ska förväxlas med företag som försöker utnyttja enskilda människor.

Ett mer ärligt sätt vore väl att säga att vi behöver bilder till våra foldrar. Var snäll och skänk oss dina bästa badbilder. Det är väl bara en tidsfråga innan folk får SMS-rösta i tävlingen också så drar de in lite fler pengar.

/Maverick

Nu används ju inte open source i särskilt stor omfattning bortsett från Apache och dess tillägg. Det vill säga de flesta företag betalar med andra ord för nyttan de anser sig ha av olika program, inklusive mailprogram.

Open Source är i grunden ett beundransvärt projekt som färre och färre känner till bakgrunden om. Jag tycker inte att det ska förväxlas med företag som försöker utnyttja enskilda människor.

Ett mer ärligt sätt vore väl att säga att vi behöver bilder till våra foldrar. Var snäll och skänk oss dina bästa badbilder. Det är väl bara en tidsfråga innan folk får SMS-rösta i tävlingen också så drar de in lite fler pengar.

/Maverick

Open Source användes väl i ganska stor utsträckning, även om inte alla inser det, visst du kanske tror att du betalar för din e-post för att du köpt outlook 2007 men bakomliggande teknik är opensource som människor gratis gett dig. Samma sak med www / dns utan opensource hade du inte surfar gratis på internet. Men de hade lika gärna kunna tvingats betala 10kr/person och dag som du surfade på internet i upphovsrättsersättning till utvecklarna av internettekniken.

Att klaga på att människor vill bidraga med något utan att debitera fullt konsult pris är lite löjligt, det förekommer i alla branscher. Det konkurrerar inte med de som vill ta betalt. Tävlingar tar inga jobb från "riktiga" fotografer som vill debitera 10.000/per bild.

Är man en så medioker fotograf så man inte kan få jobb utan måste klaga på tävlingar så kanske det är dags att inse att man inte håller måttet och söka sig till ett annat yrke!

Senast ändrad:
....
/Maverick

Helt rätt. Om STF behöver förnya sitt bildarkiv och inte kan betala en någorlunda vettig ersättning, då borde man säga det rakt ut till sina medlemmar. Snälla, vi behöver bilder, ge oss av ditt överflöd. Det vore rakryggat.

Nu försöker man istället mörka tiggeriet under tävlingens täckmantel, i hopp om att en och annan deltagare ska missa att läsa reglerna.

Men det är för helvete frivilligt att delta.
Sen om de nu drar in 45 miljoner om året... Tror ni det är ren vinst eller? Deras verksamhet har förstås inga omkostnader till skillnad från alla griniga jävla fotografer som gnäller på fototävlingar dygnet runt.

Jisses, att ni inte tröttnar.

Men sluta nu, det är ju en tävling för amatörer att skicka in till, och 5000 är säkert mkt mer än att få sin bild i två sekunder i bakgrunden på TV4 - vädret, men ger samma glädje och bekräftelse. Ni resonerar som att alla är proffs eller frilans och skall tjäna pengar på varje bild. Är ju inte det det är fråga om, jämför hellre med företags slogantävlingar om bästa slogan för nån produkt, skall författarförbundet börja jämra sig då och klaga över dålig ersättning? Snälla, sätt saker i sitt rätta sammanhang, det här är inte fråga om ett fotografuppdrag, utan bara en vanlig dj-a reklamamatörtävling.

Hehe, jag fattar inte heller vad som är så fruktansvärt fel...
Reglerna är glasklara, passar det inte så var inte med. Reglerna försöker inte mörkas heller såvitt jag förstår.
Det låter mer som att vissa fotografer är livrädda för att någon amatör ska få sin bild visad i någon folder, alldeles utan ersättning också, ve och fasa!!

Jag hade varit stolt som en tupp om min bild "användes fritt".

Snälla, sätt saker i sitt rätta sammanhang, det här är inte fråga om ett fotografuppdrag, utan bara en vanlig dj-a reklamamatörtävling.

Men jag fattar fortfarande inte varför STF vill ha tillåtelse att använda bilderna i åratal trots att det är frågan om "amatörbilder". Varför kan dessa värdelösa foton ändå vara så eftertraktade och användbara?

Men jag fattar fortfarande inte varför STF vill ha tillåtelse att använda bilderna i åratal trots att det är frågan om "amatörbilder". Varför kan dessa värdelösa foton ändå vara så eftertraktade och användbara?

för att det är så det funkar i amatörfototävlingar, och målgruppen bryr sig inte om rättigheter hit och dit, inte fråga om att ha rättigheter, det är fråga om att få uppskattning och kanske en liten dusör. Och ärligt talat är det väl inte såna forum som fotografer som tror sig kunna tjäna pengar på sitt intresse skall vända sig till? Låt amatörtävlingar få finnas, trots bristande upphovsrättsskydd, det ger ju jättemycket glädje till de berörda. Är man sur får man väl försöka sälja sin bild nån annanstans, svårare är det väl inte. Jag skulle bli skitglad bara över att uppmärksammas, men jag fotar bara för mitt stora nöjes skull, inte för försörjning.

Jag skulle bli skitglad bara över att uppmärksammas, men jag fotar bara för mitt stora nöjes skull, inte för försörjning.

Låt oss för resonemangets skull säga att du skickar in en bild till tävlingen. Tyvärr vinner du inget pris. Ett år senare ser du din bild i en helsidesannons i en tidning. Skulle du då vara skitglad? I så fall... Fine! Delta i tävlingen! Själv avstår jag.

Om en bild är tillräckligt bra för att publiceras,
är den också tillräckligt bra för att honoreras.
Oavsett vem som är fotograf (hobby eller yrkesman).

Att en inskickad bild som inte fått pris ändå kan användas fritt är ju inte rimligt.

En tanke bara. Om det nu är en ideell verksamhet med liten budget för såna här saker kunde man väl iallafall ha delat upp prissumman på flera av de deltagande bilderna, för att sedan bara använde de bilder som fått pris. Då har resp fotograf ju trots allt fått något för sin bild.

Låt oss för resonemangets skull säga att du skickar in en bild till tävlingen. Tyvärr vinner du inget pris. Ett år senare ser du din bild i en helsidesannons i en tidning. Skulle du då vara skitglad? I så fall... Fine! Delta i tävlingen! Själv avstår jag.

Jag hade nog tyckt det var lite skoj, Jag menar jag skulle ju endå aldrig tjäna några pengar på den bilden i vilket fall som helst? En helsida med mitt foto kanske hade fått mig att tänka om till nästa gång och boosta självförtroendet angående min hobby.

Varför skulle du bli sur om du såg din bild i tidningen ett år senare? Visst det kanske är gnidet att dom inte köper sin bild, men hur mycket kostar det att köpa en bild ifrån någon bildbank?
Som någon skrev tidigare så måste man förstå att det är en amatörtävling.

/Fredrik

Varför skulle du bli sur om du såg din bild i tidningen ett år senare?

Jag avstår från att delta i tävlingen eftersom jag anser att en bild som är tillräckligt bra för att användas i en annons är värd att betala för.

//Anders, amatör som nån gång då och då sålt en och annan bild

Precis. Amatör i betydelsen att värdera sin bild och ta betalt för. Inte amatör i kvalitativ bemärkelse.

Visst är det så.
Är det här ett nytt påfund med dom här reglerna vid tävlingar eller har det alltid varit så? Har någon varit med om att deras bild publicerats efter en tävling?

Visst är det så.
Är det här ett nytt påfund med dom här reglerna vid tävlingar eller har det alltid varit så? Har någon varit med om att deras bild publicerats efter en tävling?

Jag tror det är en standardtext (kanske ligger i någon mall i Word?) som alla arrangörer använder utan att tänka. Om de fick publicera bidragen i samband med tävlingen och kanske tillskansar sig lite större rättigheter till vinnarbilden vore väl schyst.

Med tanke på att många amatörer gör mycket bättre bilder än många proffs så kan de få en rejäl bildbank för 5000 spänn här. Och när de i framtiden söker efter en ensam fiskare på brygga i motljus så köper de inte den bilden av dig som är yrkesfotograf eller ens på en stockphotosite, de har den redan, med fullständiga rättigheter.

Om ni som är yrkesfotografer tror att ni i varje läge är bättre än fotografer som inte lever på sitt fotande (utan kanske FÖR sitt fotande) så kommer ni bli överraskade.

Är det inte ganska tokigt att göra tolkningar av andras avsikter, utan att ha pratat en enda mening med berörda?

Klart man kan gå i taket över nästan allt i vår vardag om man börjar analysera sönder vår värld.
Kom att tänka på glassen "Nogger black". Hur många tror att glassbolaget hadde för avsikt att göra en rastolkning med sin glass? Ändå sitter det människor någonstans och får en glass att bli något den inte var från början.

Är vi bara bitter, giriga eller i behov av att peta folk i ögonen och tala om hur fel de har?

Vet inte varför vi fotografer skulle vara så speciella. Om en granne eller kamrat kommer och hjälper till med snickerier eller mattläggning, knycker de ju jobb från en "auktoricerad" hantverkare. Gissar det är många fotografer som anlitar "alternativa" tjänster.

Nej... jag tror ändå på att låta människor välja själv.

Finns det bara klara regler och inga dolda överraskningar, tycker väl jag att det är ok. Sedan kanske jag inte själv lockas att vara med, men det är ju ett val jag gör själv.

Från det ena till det andra:
Vill passa på att berömma STF för deras fantastiskt fina anläggningar och engagemang i Svenskt friluftsliv. Kan varmt rekommendera deras Camper i Lappland. Kanske ta deras båtar över Luleåälven och promenixa in i Sarek och upplev vildmarken när den är som bäst.
Kebnekaise i all ära, men i Sarek kryllar det också av 2000 meterstoppar som vackert skulle pryda era bilder. Eller varför inte en tur in i rapadalen och kika på de välväxta älgarna.

Bitterheten bara rinner av en ute i vildmarken. ;-)

Trevlig sommar och semester alla FS'are!

Senast ändrad:

har du något exempel på att det här har hänt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar