Annons

Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Gallerix flaggar för en fototävling här på Fotosidan. Många gånger är villkoren så att tävlingsarrangören har möjligheter att billigt, gratis, skaffa ett arkiv med bilder från de som deltar. Jag kan inte riktigt förstå att det är annorlunda med den här tävlingen. En av paragraferna säger tex. Citat:
Ditt foto kan även komma att publiceras på andra webbplatser och i tidsskrifter i samband med fototävlingen. Du äger dock fortfarande rättigheterna till ditt foto....

Frågan är ju vad de menar med rättigheter. För mig innebär det att jag blir tillfrågad och betald för att upplåta en av mina bilder, men i det här fallet så är det mer eller mindre fritt fram för Gallerix att trycka o publicera.
Kanske någon har fått en annan uppfattning, vore intressant att hör i så fall.

Här är en annan...

Fototävling på Inatur.se 2010 - Regler för deltagande
• 1: a pris endast: HTC Wildfire Androidtelefon värde ca 3000 kr, ej operatörslåst.
• Foton med motiv som är tagna i Sverige, bilderna ska visa naturen eller en aktivitet ute i naturen.
Sveaskog och dess dotterbolag, däribland Inatur, förbehåller sig rätten att fritt använda alla foton i original eller beskurna på våra webbplatser, i trycksaker eller annan marknadsföring. Detta gäller alla inskickade foton som deltar i fototävlingen.• I bilder som visar identifierbara personer är det är fotografens ansvar att få tillstånd för att bilder kan publiceras. Bilderna av barn under 18 år måste vårdnadshavaren ge medgivande.
• Foton mailas in högupplösta och ej komprimerade i JPG-format. En riktlinje är foton ska vara tagna med minst 6 megapixelkamera inställd på bästa kvalitet.
• Sista inlämningsdag av foton är 1 november 2010.
• Foton ska skickas via e-post till [email protected]
• När foton är skickade till [email protected] anses det att deltagaren har läst och godkänt dessa tävlingsregler.

Jag skulle ha förståelse om det bara gällde vinnaren, men inte att ALLA som skickar in ska drabbas av detta.. Nu har inte jag sett vad Gallerix skriver, men det är nog ganska lika..

När det gäller Inatur.se så är det tyvärr så att tävlingsdelen är liten del i det hela.

Allt handlar bara om att Svea Skog och dess dotterbolag ska få in gratisbilder att använda sig av i reklam och annan marknadsföring. Jag menar 3000 som dom hävdar att telefonen kostar är ett lågt pris för kanske tusentals bilder.

Frågar ni mig så tycker jag att det är ett jävla oskick dom håller på med. Dessa bolag har garanterat råd att köpa sina bilder...

Jag har tittat på INaturas tävlingsregler och tycker att det är intill olagligheter i tävlingsreglernas utformning. De överskriver gängse lagstiftning ang upphovsrätt med klausul att deltagaren anses godkänna avtalet då han/hon har skickat en bild.
Så förbaskat pinsamt att locka med en liten enkel mobiltelefon för att de i dagsläget kan använda ca 340 redan inkomna bilder, många med hög kvalitet. Hoppas ingen från detta forum deltar.

Kanske Gallerix-annonsen borde avlägsnas från reklamsidan?

Här är en annan...

Fototävling på Inatur.se 2010 - Regler för deltagande
• 1: a pris endast: HTC Wildfire Androidtelefon värde ca 3000 kr, ej operatörslåst.
• Foton med motiv som är tagna i Sverige, bilderna ska visa naturen eller en aktivitet ute i naturen.
Sveaskog och dess dotterbolag, däribland Inatur, förbehåller sig rätten att fritt använda alla foton i original eller beskurna på våra webbplatser, i trycksaker eller annan marknadsföring. Detta gäller alla inskickade foton som deltar i fototävlingen.• I bilder som visar identifierbara personer är det är fotografens ansvar att få tillstånd för att bilder kan publiceras. Bilderna av barn under 18 år måste vårdnadshavaren ge medgivande.
• Foton mailas in högupplösta och ej komprimerade i JPG-format. En riktlinje är foton ska vara tagna med minst 6 megapixelkamera inställd på bästa kvalitet.
• Sista inlämningsdag av foton är 1 november 2010.
• Foton ska skickas via e-post till [email protected]
• När foton är skickade till [email protected] anses det att deltagaren har läst och godkänt dessa tävlingsregler.

Jag skulle ha förståelse om det bara gällde vinnaren, men inte att ALLA som skickar in ska drabbas av detta.. Nu har inte jag sett vad Gallerix skriver, men det är nog ganska lika..

Tipsa media om det här. Det är en klockren nyhet när man gör vinklingen på att ett företag fixar bilder "gratis" genom att anordna en tävling.

Jag tycker nyheten är 100% relevant för Fotosidan att ta tag i, men man verkar inte riktigt ha en policy kring vilka annonser man tar in. Ett tydligt exempel är Gallerix-tävlingen. En sajt/tidning bör stå på läsarnas sida. Hur gör man i det fallet, när tävlingen har så pass tveksamma regler?

Jag har tittat på INaturas tävlingsregler och tycker att det är intill olagligheter i tävlingsreglernas utformning. De överskriver gängse lagstiftning ang upphovsrätt med klausul att deltagaren anses godkänna avtalet då han/hon har skickat en bild.
Så förbaskat pinsamt att locka med en liten enkel mobiltelefon för att de i dagsläget kan använda ca 340 redan inkomna bilder, många med hög kvalitet. Hoppas ingen från detta forum deltar.

Kanske Gallerix-annonsen borde avlägsnas från reklamsidan?

Kan man verkligen stå över lagen med hjälp av en klausul i ett kontrakt? Låter märkligt.

Jag kan förstå om folk blir upprörda om deras bilder skulle stjälas på ett eller annat sätt men allvarligt talat, om ett företag går ut med vilkoren så att man kan läsa de innan man ställer upp i tävlingen, vad finns det då att bli upprörd över? Acceptera villkoren eller skit i tävlingen?

Fult är ju bara förnamnet! Antingen struntar man i såna där "tävlingar", eller så fotar alla nån bråte som är helt oanvändbar och skickar in, då får dom lite att göra iaf :)

Håller med gsoul, det är ingen som tvingar en att vara med i tävlingen.

Sedan kan man ju förstås försöka påverka opinionen genom att lyfta upp dom trista tävlingsvillkoren om man orkar. Ju fler som bojkottar sådana tävlingar ljudligt ju mer ökar kanske sannolikheten att kommande tävlingar har lite roligare villkor.

Fult är ju bara förnamnet! Antingen struntar man i såna där "tävlingar", eller så fotar alla nån bråte som är helt oanvändbar och skickar in, då får dom lite att göra iaf :)

Bra tanke faktiskt. Om väldigt många orkade göra så kanske de framöver skulle ändra lite på villkoren?

Nej ingen påstår att det är under tvång man deltar men det finns naturligtvis fler aspekter än det rent snikna beteendet som arrangörerna visar i form av usla vinster. En aspekt är ju att man med de här tävlingarna tillgodoser sitt behov av bildmaterial och känner sig inte angelägen att anlita de som försöker försörja sig på sitt fotograferande.
Naturligtvis slår det inte undan fötterna på de etablerade med fast och trogen kundkrets men visst finns det en lite risk?

Bra tanke faktiskt. Om väldigt många orkade göra så kanske de framöver skulle ändra lite på villkoren?

Att rata en bild är inte särskilt arbetssamt. Jag tror att en betydligt bättre väg är att få fototidningar och fotosajter att skriva om det. Man kan till och med gå utanför fackpressen och få "vanliga" media att skriva. Som jag skrev tidigare i tråden så har det här ett nyhetsvärde.

Det här är faktiskt något många verkar ha missat. Det behöver inte alltid handla om pengar...

Det är väl bara att titta här i forumet?
Ganska ofta kommer det inlägg från folk som köpt sin systemkamera, fixat en hemsida, knäppt några hundra bilder o nu undrar vad de ska ta betalt...

Det är väl bara att titta här i forumet?
Ganska ofta kommer det inlägg från folk som köpt sin systemkamera, fixat en hemsida, knäppt några hundra bilder o nu undrar vad de ska ta betalt...
Men det är väl inte konstigare än så - finns det någon som är beredd att betala för ens alster så är det win-win. Om kunden, å andra sidan, nöjer sig med nåt som glada amatörer är berädda att skänka bort så då är det den nivån som gäller, oavsätt om folk "försöker försörja sig på sitt fotograferande" som nån skrev tidigare i tråden.

Man kan inte plocka russin ur marknadsekonomikakan. Antingen har man nåt att sälja eller inte.

Nu får nog idealisterna kamma till sig lite. Läs igenom dom synpunkter som ligger till grund för tråden och bespara oss larviga inlägg om att det viktiga kanske inte är pengar. Det här ska vara ett forum som ska verka för att den fotografiska bilden ligger i centrum och att vi som använder den som uttryck eller varför inte inkomstkälla, försöker hålla rent då det uppträder profittänkande av det här slaget.

Visst är det kul att få sin bild uppmärksammad på olika sätt, och det är ju fritt fram att ge bort sina bilder om det känns kul. Men hur roligt kan det vara att se sin bild publicerad gratis i t.ex. en årsberättelse eller reklambroschyr för Sveaskog?

Jag tycker principiellt att kommersiella företag ska betala lite när dom drar nytta av ditt arbete, och inte bara ett pris till den som vinner tävlingen utan betalning till alla vars bilder publiceras. Det är ett trist sätt att få en mycket billig bildbank - inte tror ni väl dom har fototävlingar för att tillgodose hobbyfotografens behov av att synas? :)

Då tycker jag det känns mer rätt att t.ex. försöka hjälpa ideella föreningar, hjälporganisationer, skolor, etc med gratis fotografi.

Nu får nog idealisterna kamma till sig lite. Läs igenom dom synpunkter som ligger till grund för tråden och bespara oss larviga inlägg om att det viktiga kanske inte är pengar. Det här ska vara ett forum som ska verka för att den fotografiska bilden ligger i centrum och att vi som använder den som uttryck eller varför inte inkomstkälla, försöker hålla rent då det uppträder profittänkande av det här slaget.

I inlägg 1 står det "webplatser och tidskrifter". Det ser jag snarare som en chans att få sitt namn som fotograf uppmärksammat och i förlängningen chans till inkomster.

I övrigt är väl ingen dummare än att de läser villkoren? Vill man inte acceptera dem går man inte med i tävlingen?

Sade du "profittänkande"?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar