Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototävling - igen :-(

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Så var det dags igen. Denna gång är det Naturvetareförbundet som försöker skaffa sig en bildbank genom att anordna en fototävling. Extra dåligt tycker jag att det är denna gång, i och med att det är en facklig organisation som inte vill betala för publiceringsrätt.

Saxat från hemsidan:

Du som är med och tävlar accepterar att Naturvetareförbundet kan komma att använda materialet för publicering på vår hemsida och/eller på våra trycksaker.

Länk till tävlingen

//Anders

Ja, det är nog bara att gilla läget. Baksidan av det digitala myntet får man nog säga.

Det drabbar bl.a. de yrkesverksamma fotograferna som säljer via bildbyråer. Svensson med sin kompaktkamera tycker naturligtvis det är kul och ser sin chans.

Det bästa är väl då att uppmana folk att skippa dessa "tävlingar"

Förresten, jag har ett staket som skall upp, den som gör det snabbast och bäst vinner en digitalkamera. (På det sättet slipper jag anlita en snickare). Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.

;p

Jeppe skrev:

Förresten, jag har ett staket som skall upp, den som gör det snabbast och bäst vinner en digitalkamera. (På det sättet slipper jag anlita en snickare). Ev. vinstskatt betalas av vinnaren.

;p

Får jag välja kamera själv ur din väska? Är inte su duktig på att spika, men lär mig nog efter några plankor. :)

Lotteri

Man kan ju se det som lotteri där du istället för att köpa en lott med pengar betalar med din bild.

det är ju valfritt att delta? Jag skulle själv inte delta med de föörutsättningarna, men det är väl upp till var och en?

Jimpawa skrev:
det är ju valfritt att delta? Jag skulle själv inte delta med de föörutsättningarna, men det är väl upp till var och en?

Javisst, men tävligen drabbar de som försöker livnära sig på att sälja sina bilder. Se mitt exempel ovan.. (Tillämpbart med det mesta, men eftersom foto är så lättillgängligt nu så är det lätt att göra på det här viset).

Jeppe skrev:
Javisst, men tävligen drabbar de som försöker livnära sig på att sälja sina bilder. Se mitt exempel ovan.. (Tillämpbart med det mesta, men eftersom foto är så lättillgängligt nu så är det lätt att göra på det här viset).
Och tävlingar där man skall skriva en slogan slår ju undan benen på copywriters ...

Hårda bud.

tormig skrev:
Och tävlingar där man skall skriva en slogan slår ju undan benen på copywriters ...

Hårda bud.

Absolut.. Min fru vann en uppsättning vinterdäck på en limerick åt en däckfirma. Har dock aldrig sett att de använde den, utan att det nog mest var en plojgrej. Hursomhelst så satt vinsten bra...Sparade man de 4000 kronorna.

Men visst.. Go och glad - Kexchoklad ;)

Självklart förlorar "riktiga" fotografer på det, det förstår jag också, och jga tycker att tävlingarna är fel, det är inte det jag menar, men att skriva till dom och klaga och så vidare gör nog ingen nytta, eftersom allmänheten kommer skicka bilder ändå.

Javisst, det är valfritt att delta, och jag tänker inte göra det. Däremot har jag mailat dem och talat om vad jag tycker om tävlingen i fråga. Dessutom meddelade jag att de gärna får köpa bilder av mig och att jag i så fall tillämpar BLF:s prislista.
//Anders

Jag tycker att även om man väljer att inte delta så kan man maila dem sin åsikt, som Anders gjorde, och då kaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanskeeeeeee villkoren närmar sig mer förnuftiga nivåer någon gång i framtiden när det gäller tävlingar.

Det är väl bara att acceptera, de skapar en tävling och får in bilder till tryck etc.

Är det så illa att ni som är yrkesfotografer inte kan erbjuda något som gör att företaget hellre väljer er så kanske man bör tänka igenom sin bussines lite? ;)

Det är ju bra PR för företaget också, så jag skulle säga att de gör tävlingen inte bara för att få gratis bilder i tryck.

Jeppe skrev:
Absolut.. Min fru vann en uppsättning vinterdäck på en limerick åt en däckfirma. Har dock aldrig sett att de använde den, utan att det nog mest var en plojgrej. Hursomhelst så satt vinsten bra...Sparade man de 4000 kronorna.

Men visst.. Go och glad - Kexchoklad ;)

Det här är nog sanningen nära...

Det är nog bättre tänkt än bara en "fototävling" ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar