ANNONS
Annons

Fotostudio till webshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Liksom Mrdoderhult rekommenderar jag att anlita en professionell fotograf att ta fram en studio i samråd med er.

Mina släktingar som driver ett snickeri gjorde precis så. De anlitade en fotograf som kom till deras lokaler och hjälpte dem att välja kamera, ljus, studiobakgrunder mm. Sedan ställde fotografen upp allting, gjorde alla inställningar i kameran, ljus mm.

Därefter fick de en kort introduktion av utrustningen och numera byter de bara produkter och trycker av själva. Kostnaden för yrkesfotografen blev en engångssumma och samtidigt en snabb genväg till bra bilder :)

Ja för lite så att företag måste hjälpa företag annars blir det bara skit av allt i slutändan då går Sverige under...
eller?
 
Tack! Det var ett svar som detta jag var ute efter! Men låt oss säga att vi har ett rum på 4x4 meter.
Behöver man köpa en duk, då väggarna i rummet inte är särskilt släta? plus två, tre blixtar. Hur många paraplyer behöver man?

Det bästa vore bakgrundspapper på rulle men det kan funka med ett vitt lakan bara för att komma igång och testa. Tyg veckar sig lätt dock. Två paraplyer är det billigaste att börja med och en tredje ljuskälla på bakgrunden. Ungefär det som visades i videon jag postade (han hade en extra på bakgrunden iofs). Jag har vanliga externa kamerablixtar men jag hade nog skaffat studioblixtar för era ändamål, billigare om inte annat.
 
Missa inte kostnaden det innebär att ha halvkassa bilder i början (eller länge om det är svårt att få till det). Visst tvekar man att beställa från företag som inte ens förmår presentera produkten på ett snyggt sätt? Särskilt om man inte känner till företaget sedan tidigare så att man har förtroende för det.

Bra idé att anlita någon kunnig att ställa upp en studio. Jag skulle däremot verkligen tveka inför ett sådant uppdrag. Verkar bara korkat att sälja sin ko när man lever på att sälja mjölken. Du kanske kan hitta någon kunnig amatörfotograf för ett sådant uppdrag?
 
Amatörfotograf

Missa inte kostnaden det innebär att ha halvkassa bilder i början (eller länge om det är svårt att få till det). Visst tvekar man att beställa från företag som inte ens förmår presentera produkten på ett snyggt sätt? Särskilt om man inte känner till företaget sedan tidigare så att man har förtroende för det.

Bra idé att anlita någon kunnig att ställa upp en studio. Jag skulle däremot verkligen tveka inför ett sådant uppdrag. Verkar bara korkat att sälja sin ko när man lever på att sälja mjölken. Du kanske kan hitta någon kunnig amatörfotograf för ett sådant uppdrag?

Hej! Att ta bilder själv om man inte kan någonting är ingen bra idé. Jag har fotat i 5 årstid och på sistone i en enkel studio. Jag har en bra utrustning. Jag tar mest sportbilder men har även tagit bilder på föremål. Den erfarenhet det ger att jobba i en studio uppskattar jag. Jag jobbar ju alltid i RAW-format vilket ger stora möjligheter att redigera bilderna. Ändå tog jag 300 bilder för att välja ut de bästa 4 bilderna sist. Du kan inte räkna med att ta en bild per föremål om det ska se någorlunda ut. Jag hjälper gärna till för en mycket liten penning men jag bor i Stockholm. Betänk att en högupplöst bild som redigeras i RAW kostar hos fotografen ca 1500 kr. Bäst blir det när man hjälps åt och provar olika ljussättningar.
MVH Per Lindström
 
Hej! Att ta bilder själv om man inte kan någonting är ingen bra idé. Jag har fotat i 5 årstid och på sistone i en enkel studio. Jag har en bra utrustning. Jag tar mest sportbilder men har även tagit bilder på föremål. Den erfarenhet det ger att jobba i en studio uppskattar jag. Jag jobbar ju alltid i RAW-format vilket ger stora möjligheter att redigera bilderna. Ändå tog jag 300 bilder för att välja ut de bästa 4 bilderna sist. Du kan inte räkna med att ta en bild per föremål om det ska se någorlunda ut. Jag hjälper gärna till för en mycket liten penning men jag bor i Stockholm. Betänk att en högupplöst bild som redigeras i RAW kostar hos fotografen ca 1500 kr. Bäst blir det när man hjälps åt och provar olika ljussättningar.
MVH Per Lindström

Hej,

Nu måste jag göra ett inlägg. För jag får inte ihop detta.
Är själv i startgroparna för en web shop.
Om en bild kostar 1500:- ,ofta vill man ju ha fler bilder på en produkt för att kunna skifta ibland och visa bak, fram m.m. ,vem sjutton har råd att anlita fotograf då? Tänker såhär att varan kanske ska säljas för 50 kronor, det tar ju jättelång tid att tjäna ihop till det där fotot. Jag förstår att etablerade företag som har mycket hög omsättning har råd med detta.
Hur ska man tänka, göra som ny.
MVH
Irene
 
Hej,

Nu måste jag göra ett inlägg. För jag får inte ihop detta.
Är själv i startgroparna för en web shop.
Om en bild kostar 1500:- ,ofta vill man ju ha fler bilder på en produkt för att kunna skifta ibland och visa bak, fram m.m. ,vem sjutton har råd att anlita fotograf då? Tänker såhär att varan kanske ska säljas för 50 kronor, det tar ju jättelång tid att tjäna ihop till det där fotot. Jag förstår att etablerade företag som har mycket hög omsättning har råd med detta.
Hur ska man tänka, göra som ny.
MVH
Irene

I första hand skulle jag kollat med tillverkaren / leverantören av produkten om dom har bilder tillgängliga som man kan använda sig av. Finns inte det så får man antingen betala någon för att göra jobbet eller kavla upp ärmarna och göra det själv.
 
Hej,

Nu måste jag göra ett inlägg. För jag får inte ihop detta.
Är själv i startgroparna för en web shop.
Om en bild kostar 1500:- ,ofta vill man ju ha fler bilder på en produkt för att kunna skifta ibland och visa bak, fram m.m. ,vem sjutton har råd att anlita fotograf då? Tänker såhär att varan kanske ska säljas för 50 kronor, det tar ju jättelång tid att tjäna ihop till det där fotot. Jag förstår att etablerade företag som har mycket hög omsättning har råd med detta.
Hur ska man tänka, göra som ny.
MVH
Irene

Det blir mycket billigare än så.

Jag tar timpris på fotografering och redigering.
När man gjort iordning allt är det ju bara att plåta på i studion, produktbild för produktbild.
Blir många bilder under kort tid, och jag tar betalt för tiden, inte per bild, så det blir inte speciellt dyrt.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
 
I startgroparna för webshop så är det mest ekonomiskt att ta en fotokurs avseende den avsedda fotografering och sedan göra det själv.
När omsättningen bättre i företaget så kommer det kosta företaget mer att göra det själv än att anlita yrkesfotografer och då anlitar man fotografer.
Annars får man komma överens med fotografen om en offert där det specas timpris och antal lagda timmar. Flytande timpris eller pris per bild brukar bli dyrare.
 
Hade jag varit ni så hade jag letat fram en fotokunnig person och gjort en timmanställning för fotouppdrag. Altså inte tagit in en firma utan kanske hitta någon som vill ha ett extraknäck och som kan foto.

Jag har själv jobbat med att bygga upp fotoavdelningen på ett flertal webshopar i väldigt olika storlekar.
En dedikerad fotograf som vet vad den gör har i alla mina uppdrag visat sig vara lönsam för affärerna. Någon som har koll på vad den gör ger snabba resultat och snyggare bilder.

Man får inte glömma bort att tänka på redigering och storleksoptimering. Idag shoppar fler och fler via telefoner så bilderna måste väga så lite som möjligt men får ju inte bli dåliga. Allt det här bör din fotograf kunna.

Sen tycker jag att folk tänker lite enkelspårigt när det gäller produktfoto. Ett klassiskt vitt fotobord eller vit bakgrundsvinyl är ju klassiskt. Men också jävligt tråkigt.
Hitta en nisch, gör något speciellt som sticker ut så att folk kommer ihåg din shop.

Jag har byggt helkropps-bakgrunder i betong, flytttat ut studion till takterasser ovanpå höghus, byggt bakgrunder med ett uppfattat djup på 100 meter och massa annat.
Det finns e-.handlare som har börjat vattenmärka sina bilder för att deras bilder är så fresh att folk ha börjat sno dom till olika webbgrejer.

Ska ni fota mycket produkter, tänk på att ha en bakgrund för stora saker (människor, skidor, skotrar whatever) och ett fotobord för mindre saker (pjäxor, pingisbollar, solglasögon). Resultatet för smågrejerna blir enormt mycket bättre (för att en kan kolla i sökaren även vid fotografering av grejer som ska stå på nått) och du sparar den anställdes kropp.
 
För produktfoto kan man också använda fast lus, så ser man direkt förhållande mellan ljuskällorna och slipper tänka på blixtar och triggers och att modelleringsljuset i billiga blixtar inte alltid ändras beroende på inställd blixtstyrka.
 
I startgroparna för webshop så är det mest ekonomiskt att ta en fotokurs avseende den avsedda fotografering och sedan göra det själv.
När omsättningen bättre i företaget så kommer det kosta företaget mer att göra det själv än att anlita yrkesfotografer och då anlitar man fotografer.
Annars får man komma överens med fotografen om en offert där det specas timpris och antal lagda timmar. Flytande timpris eller pris per bild brukar bli dyrare.

I början har man inte kunskapen, sen har man inte tiden.

De flesta vinner på att leja ut det. En fotograf kan göra jobbet på en bråkdel av tiden, resultatet blir bättre och shopägaren kan göra det som hönan är bra på.

Har man grejerna och fotointresset, eller någon som är intresserad är det en annan femma. Lika så om man måste fota varje dag, då måste man i princip sätta upp en studio och lära sig produktfoto.

När jag hållit på med produktfoto tog jag en eller två bilder per motiv när jag väl ställt in ljuset etc. Fotade på löpande band.
 
Det blir mycket billigare än så.

Jag tar timpris på fotografering och redigering.
När man gjort iordning allt är det ju bara att plåta på i studion, produktbild för produktbild.
Blir många bilder under kort tid, och jag tar betalt för tiden, inte per bild, så det blir inte speciellt dyrt.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Tack för svar, funderar på foton i en fin miljö eftersom det är fina klänningar.
Då blir det väl en annan kostnad.
 
Hade jag varit ni så hade jag letat fram en fotokunnig person och gjort en timmanställning för fotouppdrag. Altså inte tagit in en firma utan kanske hitta någon som vill ha ett extraknäck och som kan foto.

Jag har själv jobbat med att bygga upp fotoavdelningen på ett flertal webshopar i väldigt olika storlekar.
En dedikerad fotograf som vet vad den gör har i alla mina uppdrag visat sig vara lönsam för affärerna. Någon som har koll på vad den gör ger snabba resultat och snyggare bilder.

Man får inte glömma bort att tänka på redigering och storleksoptimering. Idag shoppar fler och fler via telefoner så bilderna måste väga så lite som möjligt men får ju inte bli dåliga. Allt det här bör din fotograf kunna.

Sen tycker jag att folk tänker lite enkelspårigt när det gäller produktfoto. Ett klassiskt vitt fotobord eller vit bakgrundsvinyl är ju klassiskt. Men också jävligt tråkigt.
Hitta en nisch, gör något speciellt som sticker ut så att folk kommer ihåg din shop.

Jag har byggt helkropps-bakgrunder i betong, flytttat ut studion till takterasser ovanpå höghus, byggt bakgrunder med ett uppfattat djup på 100 meter och massa annat.
Det finns e-.handlare som har börjat vattenmärka sina bilder för att deras bilder är så fresh att folk ha börjat sno dom till olika webbgrejer.

Ska ni fota mycket produkter, tänk på att ha en bakgrund för stora saker (människor, skidor, skotrar whatever) och ett fotobord för mindre saker (pjäxor, pingisbollar, solglasögon). Resultatet för smågrejerna blir enormt mycket bättre (för att en kan kolla i sökaren även vid fotografering av grejer som ska stå på nått) och du sparar den anställdes kropp.

Ja det är ju lite roligare/lyxigare bakgrund jag är ute efter till klänningarna. Tycker det kan bli lite tråkigt också med dessa grå vita bakgrunder där modellen bara står rakt upp och ner.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar