Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

emil t

Aktiv medlem
Hej. Tänkte köpa en a4+-skrivare men blir inte klok på alla modeller. Alla märken har ju 5-10 modeller från 600-4000:- men vilken behöver jag!?

Jag vill ha BRA bildkvalitet, separata färgpatroner, bra byggkvalitet.

Funderar på denna: CANON PIXMA IP5000 USB men det kanske räcker med billigare? Hur bra är budgetmodellerna egentligen? Vad har toppmodellerna som de billigare saknar?
 
Ta en titt på Canon i9100. Den har fått genomgående bra kritik. Skriver ut upp till A3+.

Jag använder den och är mer än nöjd!
Vet dessvärre inte om den finns kvar i produktion..men kolla med Canon!
 
Jag tycker att CANON PIXMA IP5000 låter som ett bra val, är ju deras nyaste skrivare så den borde ju vara bättre än dom gamla ...
Du kan ju jämföra den med ip8500 som är topmodellen, högre upplösning på 5000 men inte lika många bläckpatroner.
 
Nu kan jag inte Canons sortiment utan HP:s.

Det man får bestämma sig för att hur mycke kommer jag att skriva ut och vilken kvalitè eftersträvas. Skall man skriva ut mycke lönar det sig att köpa modeller som har separta skrivarhuvuden och bläckpatroner. De som har separerat och bläcket tar slut köper man bara bläckpatronen och det är vesenligt mycket billigare och dessa patroner innehåller också mycket mera färg (ml) än de modeller som har patroner med både huvud och färgpatron i ett. Oftast är det tre färger (CMY) i en patron och en med bara svart. Och innehållet för varje färg är då kanska litet. En del av modellerna har tre färger och svart. Man byter då ut den svarta patronen som då får två färger till och svart och man får då 6. 6 färger finns givetvis på på de modeller som har separata huvuden och färgpatoner för varje färg.
För att krångla till det ytterliggare finns det även modeller som har huvuden och patroner separat men inte för varje färg utan de sitter ihop tre och tre.

Kvaliten är sen avgörande hur tätt (DPI= Dott Per Inch) den skriver. Nu är det inte bara avgörande hur tätt varje dott sitter längre, utan nu skriver de så tätt och man kan skriva i varandras egna dottar också. Ja den kan även skriva i det mellanrum som finns mellan dessa dottar. Bläckstråletekniken skulle man egentlig kalla för att skrivaren spottar ! HP:s och många andra fabrikanter har den bläckstråleteknik att finns små kamrar där bläcket kommer ner till från bläckpatronen och det är dessa kamrar som sitter på printerhuvudet som sen hettas upp var och en för sig och då expanderar bläcket i kamaren och slungas ut till ett munstycke som sprider ut bläcket på pappret i lämplig vinkel. (Det finns hundratals små munstycken på varje printhuvudet för varje färg.)
Hur tätt dessa munstycken sitter styr DPI:en och sen hur tätt pappret kan matas fram vart efter vagnen med patronerna går fram och tillbaka och spottar.
Många gr. är det samma skrivarhuvud/patron i skrivarna utan det som också styr kostnaden för skrivaren är hur många sidor denna skrivare kan skriva ut per sida, per minut.
Sen finns det givetvis en massa lull, lull, som bestämmer priset också. Såsom display, med en massa funktioner i och utag för olika minneskorts typer, så man kan skriva ut utan PC.

Skillnaden mellan CMYK (Cyan, Magenta, Yellov och blacK) och de som har både CMYK och sen två ljusa färger till (light Blue och light Magenta )(6 färger) är att bla. hud toner, himmel och vatten får en större/bättre färgskala.

Det är med andra ord en djungel av modeller där ute. Ett gott råd är att ta med sig en bild på tex. en CD eller ett minneskort och be återförsäljaren att printa ut ens egen bild och sen kan man avgöra vilken modell som kan passa en och ens plånbok. Nu har inte alla återförsäljare alla modeller utan man kanske måste springa runt lite så man kan bilda sig en uppfattning vad man får för pengarna. Att ställa frågan till detta forum är inte fy skam det heller, för där ute verkar det finnas mycke kompentens. Men ett litet inlägg i debatten blev det i alla fall //Freddy
 
Bildskärm och minnsekortläsare etc kan jag gott vara utan. Stabil, snygg, finfin bildkvalitet och snabb om det inte påverkar priset nämnvärt.

Separata skrivarhuvuden låter smart. 8 färgpatroner också om det ger väsentligt bättre fårgåtergivning?
 
Hej,
Köpte en Canon iP5000 i måndags.

Har kört ett antal A4:eek:r på Canons PhotoPaperPro Glossy OCH är jättenöjd. Bra färgåtergivning, bra skärpa, snabb och tyst.


// Conny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.