Annons

fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jag har en Minolta Dimage A1 och arbetar med Macintosh. Tänker köpa en skrivare för upp till ca 4000:-. Vill kunna skriva ut vettiga bilder i A4-storlek både i färg och S/V. Har någon nåt bra förslag på skrivare? Hur billiga vågar man sig på?

Min HP 930C gör jobbet bra, men den är himla dyr i drift... som alla HP såvitt jag förstått. 930C är säkert utgången nu, jag har haft min i två år, men det finns väl nån 950C eller nåt. Min kostade runt 1300 när den var ny... Använder självklart Mac och A1

Du bör ställa dig följande fråga;

Skall jag printa färg och svart-vit eller enbart ett av alt?

Skall du även printa svart-vitt är blir det genast lite bökigare. Det är inte helt lätt att få ut neutrala svart-vita foton ur en skrivare som normalt jobbar med färg. Jag har testat en del olika alt och kommit fram till Epson 2100 tillsammans med en RIP som heter Image Print ger ett bra resultat. HP säger sig ha en produkt som fixar detta men jag är inte övertygad innan jag tagit del av en test utskrift.

Om det enbart gäller färg är det enklare. Du bör dock ställa dig frågan om du vill jobba med Dye based ink eller sk. Pigment ink. Pigment bläck har en betydligt längre "varaktighet" jmfr med sk Dye-based ink. Med andra ord "håller längre på pappret".

Om sagt var...det är mycket att ta hänsyn till innan du drar igång. Glöm heller inte att skaffa dig en bra programvara för att redigera, färgkorrigera etc dina bilder...t ex Photoshop CS.

//ohogdahl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar