Annons

Fotoskolan i Gamleby?

Produkter
(logga in för att koppla)
men du, ring till birgitta och fråga om hon kan skicka broshyren till dig... det står en del där, bl.a. om hur många bilder de vill att man ska skicka med ansökan och hur. och vad som skiljer dem åt också. KY verkar vara mycket mer att man ska lära sig massa massa tekniska grejer.

Icq? det är inga roliga som skriver till mig där så jag brukar inte ha den på, men nu kan det bli lite kul :D



TIM: jag frågade birgitta om det och hon sa att många av eleverna sökte vidare (och kom in) till fotoskolor (såna där bra) både i sverige och utomlands. men, jag vet ju inget om de jobbar och sånt och om man kanske har sett någon av deras bilder :>
 
Hur är det med inackordering på skolan. Lystring elever på Gamleby - hur har ni gjort?
Jag har hört f.d. elever som inte har bott på skolan. Hur är det att BO på skolan?
Tell me all about it ;)
 
Hej, jag blev antagen till intervju (ky) i sommras, men var på Bali och kunde inte förmå mig själv att komma hem... lite synd nu så här i efterhand, men va fan, hade det så sjukt kul där nere, träffade en skitsöt tjej osv. Kanske söker till nästa höst igen...

Nu till saken.
Jag var där o snackade med Ingelen o Birgitta i vintras. Verkar vara ett skönt gäng lärare. Skolan är inte så fysiskt stor vilket ju bara är bra för sammanhållningen och så. Gamleby som stad (by) är inte så upphetsande, men det finns ett systembolag. Så det är fota och supa som gäller. Dock är det ju lite trevligt med närheten till havet. Skolan ligger på en höjd ett stenkast från viken som går in från havet.

En del elever bor på inack i början, som ligger en bit från själva skolan, men flyttar oftast därifrån till egen lägenhet, för att det känns bättre och inte är så mycket dyrare. Det finns gott om billiga sådana. Ofta är det lägenheter som föregående elever haft.

Annars är det bara o ringa o bestämma tid för besök... Dom bits inte ;)
 
Tack för ditt svar, Anders. Om det är fota och supa som gäller så blir jag proffsfotograf. Mkt fotande med andra ord då jag inte dricker ;)

Jag skulle nog satsa på en lägenhet i närheten. Vi får se hur det blir och om det blir aktuellt. Fortfarande en mördande konkurrens, som sagt.
Ska du testa att söka i år igen Anders?
Bali är att vara i himlen, jag vet. Och därifrån vill man ju aldrig åka.
 
Håller på och startar upp som frilans nu, beroende på hur det går och så, kanske jag söker igen nästa höst..

Ang. "mördande konkurrens".
Jag tror de går mycket på din inställning till fotografi i allmänhet, och din inställning till att jobba som fotograf. Självklart måste man ju ha de tekniska och bildseendemässiga grundkunskaper som krävs för att ta till sig utbildningen. Kvalifiserad yrkesutbildning innebär ju att du efter utbildningen ska kunna jobba som reklam/industrifotograf i verkligheten och ta bilder som du kan tjäna pengar på.

Men ni kanske var mer inne på GF?
Den är ju mer förberedande för fortsatta studier. Verkar vara jättebra, men det finns fler bra alternativ med den lite mer allmäna inriktningen.
I till ex. England finns det en handfull utbildningar som är riktigt bra. Falmouth College of Art är en av dem.
Och chansen att komma in är stor för en amitiös svensk. En nackdel är att foto tydligen är det dyraste man kan läsa i England näst efter medicin.
Så räkna med feta studieskulder... men det är det väll värt om utbildningen är rätt för dig.
 
Fotoskolan i Gamleby verkar ju oerhört svårt att komma in på.

Fast äh, man ska inte ge upp. :]
Fast det finns ju massor med andra skolor.

Dock måste jag gå någon grundkurs, typ likasinnig Foto A & B eller något.
 
ska åxå söka till gamelby till hösten -05 känns iaf skönt att man har god tid på sig att förberda sig,,, huha men det verkar onekligen svårt att komma in...men gud vad inspireande det skulle vara att studera där i 2 hela år med den omgivningen kan man nog utvecklas hur mkt som helst.

nu gäller det bara att skaffa sig mörker rums erfarenhetn och 10 pangbilder.

hoppas vi ses i höst!
 
Mmm, här har ni en till som ska offra blod, svett och tårar för att komma in :)

Det skulle vara kul om vi kunde ha den här tråden som en samlingsplats och get together för att kolla hur det går för varann.
Så grymt spännande är detta. Jag kan knappt vänta och ändå är det rätt lång tid kvar :)
 
En nackdel är att foto tydligen är det dyraste man kan läsa i England näst efter medicin.
Så räkna med feta studieskulder... men det är det väll värt om utbildningen är rätt för dig. [/B][/QUOTE]


När jag studerade i england 96-98, (Bournemouth) då fick man som bosatt inom eu sina termins avgifter betalda av the brittish council. De enda man behövde göra var att fylla i en del papper.Ni borde kolla upp om det fortf gäller för isåfall innebär det endast det vanliga studielånet.(Som i och för sig nästan aldrig räcker.)Men mkt riktigt för engelsmännen är det bland det dyraste du kan göra. De var ialla fall de bästa åren i mitt liv.....

La en länk till div. college i england i tråden, utomlands studier här innan
 
Riktigt kul det här ju :) Blir nog att söka när den tiden kommer ;) Om typ 10 år dvs ;) Lycka till allihopa nu! :D
 
OldSchool skrev:
Vad menar du med "passar"?ja tror dom är mer intresserade av bilder som inte passar än bilder som är intetsägande och tråkiga;)

Jag menar inte så, men jag har liksom en bild av hur reklam och industribilder -ska- se ut. Frågan är om det är sånt dom tittar på, eller endast på bilden som helhet.. eller?
 
stogardt skrev:


När jag studerade i england 96-98, (Bournemouth) då fick man som bosatt inom eu sina termins avgifter betalda av the brittish council. De enda man behövde göra var att fylla i en del papper.Ni borde kolla upp om det fortf gäller för isåfall innebär det endast det vanliga studielånet.(Som i och för sig nästan aldrig räcker.)Men mkt riktigt för engelsmännen är det bland det dyraste du kan göra. De var ialla fall de bästa åren i mitt liv.....

La en länk till div. college i england i tråden, utomlands studier här innan

Har hört att bidraget från the brittish council, är inkomstrelaterat. Dvs. att det hushållet du tillhör inte får äga kapital/tjäna över en viss gräns, för att du ska få bidraget... stämmer det?
 
Anders Lindén skrev:
Har hört att bidraget från the brittish council, är inkomstrelaterat. Dvs. att det hushållet du tillhör inte får äga kapital/tjäna över en viss gräns, för att du ska få bidraget... stämmer det?



Inget jag känner till. Men så kanske det va! Förresten gäller inte det de brittiska medborgarna. Har för mig endel fick bidrag, andra inte beroende på föräldrarnas inkomst om de fortf. bodde hemma dvs. Jag undersökte aldrig så noga vad kraven var då skolan redan vid ansökningen talade om att som eu medboragare så har man rätt att få terminsavgifterna betalda. Det var bara att tacka och ta emot. Nu var det ju ettag sedan jag pluggade där. Reglerna kan ju ha ändrats.
 
Martim Guerra-Silva (martim) skrev:
Tror ni att de ratar bilder som inte "passar" även om de är bra?
--------------------------------------------------------------------------------



Vad menar du med "passar"?ja tror dom är mer intresserade av bilder som inte passar än bilder som är intetsägande och tråkiga;)

-----------------------------------------

ja vad passar in??? beauty is in the eye of the beholder.... det är ju otroligt personligt vad man gillar och så, man gör ju sin egen tolkning av en blid till stor del av sina egna livserfarenheter. sen kan ju en bild bedömas efter en mängd regler, fast man måste ju samtidigt våga bryta regler ibland om man vill försöka vara nyskapande.

Van gog har ja för mig att han aldrig blev erkänd under sin levandstid, fast idag är han konst väldigt uppskattad, han var före sin tid helt enkelt,,,eller tror jag iaf....

hur går det för alla er som har funderingar på att söka gammelby i vår?

själv så ska ja börja en nybörjar kurs i den anloga världen, ska bli spännade och labba lite.

fota på mina vänner!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.