Hi hi, jag vet. Vi skulle äga typ!
Kul att ha det här forumet att snacka i och peppa varann när det stundar sig. Vore kul om någon riktigt elev kom in emellanåt också, som Mårten...
Jag och Mårten har snackat lite. Kom gärna med frågor till honom eller mig. All information kan vi skriva in här, så att alla kan ta del av den.
Här är lite info hittills:
I början av terminen jobbar eleverna med analog svartvit fotografi, både i studio och ute, sedan blir det färgfoto (färgneg som skannas eller kopieras manuellt, RA4).
Stefan Ohlson gästföreläser i ett par dagar om digital bildbehandling - väldigt uppskattat!
Framöver blir det en workshop med JH Engström och i januari väntar ett månadslångt projekt, förmodligen under ledning av Engström.
Någon gång i april börjar den första praktikperioden. Vad jag har förstått så är det en kortare och en längre period.
Från början går utbildningen mest ut på att behärska den utrustning som finns på skolan. Först Hasselbladarna, studioblixtarna, labben, E6-och C41-framkallning, scannern, skrivaren, det digitala bakstycket. Sedan blir det storformatskameror och färgfiltrerat ljus.
Mårten skriver att de lär sig mycket.Det är varierande fotouppgifter, allt från fria (svartvitt porträtt i studio) till mer styrda (bild med kort och långt skärpedjup, exempelvis).
Gabriella, man får låna utrustningen på skolan, Hasselbladsutrustning, portabla blixtaggregat, småbildsutrustning, storformatskameror, stativ, mätare osv.
Det finns dessutom en shop på skolan där man kan köpa film, papper och diverse förbrukningsmaterial till bra priser. Gemensamma kemikalier, fonder, skrivarbläck etc. kostar 3000 kronor per termin.
Om vi vill se ett schema tipsar Mårten om att maila
[email protected]. Hon är skolans sekreterare och administratör.