Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoskolan i Gamleby?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Tänkte väcka den här tråden eftersom jag ska söka till hösten 2005. Vad jag har hört ska det vara väldigt svårt. Men hur gick det för er som skrev här? Hur är uppgifterna/schemat?
Berätta vad som helst. Allt är till glädje.
Hur ser uttagningsdagen ut?

//Jessie
 
Hey girl!

Kul att det bara är du och jag som hänger här. Två wannabes, he he ;)
Jodå, jag har hört att man får låna mellanformat med digitalbakstycken eller film. Jag har hört att de ska ha finfina saker på skolan.
 
hehe, yeah! gah, jag vill så jäkla mycket in på den skolan...

åh fett... jag trodde man var tvungen att ha egna feta fotoprylar, det förenklar ju mycket! :>

du ska inte dit på besök nångång? jag bor ju ganska nära och mamma har lovat mig att skjutsa mig dit. wooee. jag kommer att vara som ett fetto i en godisbutik. stora ögon, desperat blick och dreglande mun. :D

vilken utbildning vill du helst in på?
 
Jag vill bara gå där, det enda som känns rätt för mig! Jag skulle kunna offra min arm. Ha ha.

Jag tänkte söka och hoppas att jag får komma till deras uttagningsdagar. Men om du bor nära så är det ju bara att titta förbi, eller hur? Jag önskar också att jag bodde lite närmre, har sådan ångest att behöva skiljas från mina sambos ;)
 
Åååh, sötaste Tim! Klart du ska söka! Vi tre kan peppa varann som tusan. Kom igen nu då ;)

Jag har gett mig fan på att jag ska komma med. Hi hi. Så måste det bara bli.
 
Lätt för miss J-Höglund att säga, du lär ju lätt komma in(pepparpeppar eller va man säger)med din talang. men men får la se, de e rätt länge tills dess. Annars om du kommer in kan ja kanske få assa dig;P
 
Hi hi, men sötnos då. Konkurrensen är ju mördande också, många som söker. Men peppar, peppar, jag håller tummarna för mig. Och ja, du får gärna vara min assistent då. Det blir grymt! Eller hellre min klasskamrat, det vore ännu grymmare!

Tänk om någon som läste Ky på Gamleby kunde komma in här och skriva något skoj. De verkar ju mer döda än levande. Har letat efter ett schema eller upplägg på utbildningen länge nu. Någon som har ett sådant så blir jag jätteglad!
 
vi lever.
jag går första året på ky nu. vill ni fråga något får ni gärna skicka ett mail. eller ring till skolan. expedition 0493-13119, elevtelefon 0493-12037
 
Jag har skickat ett mail till skolan men inte fått något svar. Kanske kom det inte fram. Men nu när du är här får du gärna berätta lite för oss, hur du tycker att utbildningen är? Hur är upplägget för utbildningen - jag har hört att ni läser olika block - och vilka uppgifter har ni?

Vi är dig evigt tacksamma om du berättar lite mer för oss!

Kram
//J
 
det skulle vara askul om alla tre kom in, värsta ägiga gänget liksom.

det är bra att du frågar massa frågor Jessica, för jag kommer aldrig på några bra föränns det är försent.
 
Hi hi, jag vet. Vi skulle äga typ! ;)
Kul att ha det här forumet att snacka i och peppa varann när det stundar sig. Vore kul om någon riktigt elev kom in emellanåt också, som Mårten...

Jag och Mårten har snackat lite. Kom gärna med frågor till honom eller mig. All information kan vi skriva in här, så att alla kan ta del av den.

Här är lite info hittills:

I början av terminen jobbar eleverna med analog svartvit fotografi, både i studio och ute, sedan blir det färgfoto (färgneg som skannas eller kopieras manuellt, RA4).
Stefan Ohlson gästföreläser i ett par dagar om digital bildbehandling - väldigt uppskattat!
Framöver blir det en workshop med JH Engström och i januari väntar ett månadslångt projekt, förmodligen under ledning av Engström.
Någon gång i april börjar den första praktikperioden. Vad jag har förstått så är det en kortare och en längre period.
Från början går utbildningen mest ut på att behärska den utrustning som finns på skolan. Först Hasselbladarna, studioblixtarna, labben, E6-och C41-framkallning, scannern, skrivaren, det digitala bakstycket. Sedan blir det storformatskameror och färgfiltrerat ljus.
Mårten skriver att de lär sig mycket.Det är varierande fotouppgifter, allt från fria (svartvitt porträtt i studio) till mer styrda (bild med kort och långt skärpedjup, exempelvis).
Gabriella, man får låna utrustningen på skolan, Hasselbladsutrustning, portabla blixtaggregat, småbildsutrustning, storformatskameror, stativ, mätare osv.
Det finns dessutom en shop på skolan där man kan köpa film, papper och diverse förbrukningsmaterial till bra priser. Gemensamma kemikalier, fonder, skrivarbläck etc. kostar 3000 kronor per termin.
Om vi vill se ett schema tipsar Mårten om att maila [email protected]. Hon är skolans sekreterare och administratör.
 
Jag fick en betald utbildning i bildbehandling och gick tre månader på fotoskolan, samma år som Illka gick där. Mycket trevlig prick. Men jag fick ett mycket positivt intryck och miljön kändes utvecklande. Flera år efteråt kan jag fortfarande ha nytta av det jag lärde då. Inte bara att det sitter i ryggraden utan att jag kan tänka att det där lärde jag mig i Gamleby.
En kompis har gått och är nöjd.

Det är bara att söka in.
Själv kom jag inte in då jag sökte KY-utbildning 1999. Men jag lyckönskar alla som kommer in!
 
homeless clubkid skrev:
det var inte så farligt. först var det ett teoriprov, sen skulle man prata lite om sina bilder man skickat in och tillslut skulle man redovisa sin uppgift man hade gjort.

Vad var det för nivå på det provet?

Vad var det för uppgift? Det snackades om Schyman tidigare...?
 
Såhär skrev Morgan om när han var på uttagningsdagen (för några år sedan):

Man kommer ner och får presentera sin bild som man har fått i uppgift. Vi skulle ta ett bokomslag till en bok som handlade om äta rätt och leva längre. Sedan var det ett analogt och ett digitalt kunskapstest. Lite snack om bländare och exponeringar. Plus en intervju om dina bilder och tanken med att du ansökte. Det sitter elever med i juryn.

Ja, lite mer om detta. Ulvelius vet nog mer ;)
 
det låter ju svinbra!

men man får punga ut ganska mycket pengar... inackordering, material och sånt. gleh. (det står det i ansökningsenkäterna från förra året jag skickade efter).

jag tror jag ska söka till GF, det ligger nog närmare mitt fotografi än KY... fasst KY är en yrkesutbildning och det är ju svinbra, men jag tror inte att jag skulle platsa där likabra som på GF. ööh.

Jessica, vad har du gått för fotoutbildningar innan?
 
Gabriella, jag har också fungerat på GF, skulle gärna vilja veta hur upplägget skiljer dem. Jag känner en elev som inte bodde på skolan, jag tror att det blev mkt billigare för honom. Men det är klart, det är säkert skönt att bo nära skolan.

Jag har läst medieprogrammet med Foto A och B, ett år på folkhögskola med journalistik och fotografi, plus att jag snart har en avslutad kandidatexamen i bildjournalistik och journalistik. Puuuh.

:)
 
skulle även vara kul att höra från fd elever om vad som hänt efter gamleby, har dom fått jobb eller andra möjligheter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.