Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan - the Album

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket intressant idé. Jag skulle köpa den direkt.

Någon nämnde årsbok. Låter mycket bra, men jag skulle nog hellre föredra kanske en femårsbok. Kan inte förklara varför, men det känns som att det blir bättre om det inte blir en årlig företeelse.

Överskott från försäljning? Personligen tycker jag att denna skulle gå till FS. Alla blir väl glada om FS blir ännu bättre.

Exif och ord från fotografen låter trevligt. Visserligen kan väl detta vara valbart från fotografens sida, men jag skulle tycka om det. Det skulle hjälpa personer som tex mig om man får veta hur bilden är tagen.

Det nämndes att det bör vara en samling av bilder från både proffs och amatörer i olika klasser. Låter mycket bra. Jag skulle inte vara intresserad om boken endast innehöll bilder från det absoluta toppskiktet av fotografer här på FS.

Arne nämnde risken med etablerade namn. Känner lite så jag också.

Kanske kan bidragen skickas in till en grupp som för ett register med bildens riktiga namn, fotografens namn och ett nummer på bilden. Juryn får sedan tillgång till bilderna med endast nummer och bildens namn.

Personligen tror jag att detta skulle kunna bli en hejdundrande succé. Kanske inte för utomstående, men för alla medlemmar på FS.
 
Skitkul ide!

Jag skulle helt klart köpa en sån bok, men tycker den vore jäkligt mycket intressantare om annan text än EXIF, tekniknörderi, utrustning lades till bilden. (analogfotografer har förresten inte exiffiler i den bemärkelsen med slutartid, bländare e.t.c och alla är inte digitala.)

Med teknisk info skulle jag bläddra igenom den och ställa den i hyllan för att låta den samla damm sedan, med andra bildbeskrivningar, tankar och kanske en kortfattad fotografbeskrivning skulle jag garanterat finna den intressantare och återkomma för bläddrande många gånger.

Resultatet och tanken framför utrustningen!
(skulle så klart gärna försöka få med bild själv också men inte om teknisk data prioriteras.)

PS. Och ingen engelsk titel på en sån bok heller tack. DS.
 
Senast ändrad:
Re: Skitkul ide!

lottawe skrev:
Jag skulle helt klart köpa en sån bok, men tycker den vore jäkligt mycket intressantare om annan text än EXIF, tekniknörderi, utrustning lades till bilden. (analogfotografer har förresten inte exiffiler i den bemärkelsen med slutartid, bländare e.t.c och alla är inte digitala.)

Med teknisk info skulle jag bläddra igenom den och ställa den i hyllan för att låta den samla damm sedan, med andra bildbeskrivningar, tankar och kanske en kortfattad fotografbeskrivning skulle jag garanterat finna den intressantare och återkomma för bläddrande många gånger.

Resultatet och tanken framför utrustningen!
(skulle så klart gärna försöka få med bild själv också men inte om teknisk data prioriteras.)

PS. Och ingen engelsk titel på en sån bok heller tack. DS.

Tycker också idéen är bra!
Och håller med dej om teknik... mer handling om uppkomsten av bilden... och fotografen som tagit den. Teknik finns ju att läsa till leda här. *S*

Och svensk titel på en svensk bok,
känns töntigt annars.
 
Förresten.
Jag har erfarenhet av att formge bl.a böcker, och sånt jag kan och klarar kan jag erbjuda mig hjälpa till med om det skulle bli aktuellt och om behovet, hjälpen behövs. Iden är ju som sagt kul! Hoppas den är genomförbar också..
 
Re: Re: Skitkul ide!

evalisen skrev:
Tycker också idéen är bra!
Och håller med dej om teknik... mer handling om uppkomsten av bilden... och fotografen som tagit den. Teknik finns ju att läsa till leda här. *S*

Och svensk titel på en svensk bok,
känns töntigt annars.

Bry er inte om rubriken på tråden - Bokens namn ska givetvis vara på svenska. :)

Tanken är att det absolut måste vara en blandning av alla inriktningar, och alla typer av fotografer. Allt från nybörjare med kompaktkamera till gamla rävar med 50 år i yrket (i den mån det går förstås).

Det finns ju åtminstone närmare 60000 potentiella köpare bara här, och kan jag tänka mig att en sådan här bok gjord på rätt sätt kan köpas av andra än oss närmast sörjande.

Att genomföra ett projekt som detta är förmodligen allt utom enkelt, och kommer att ta tid. Till att börja med måste vi ju förankra detta med personerna bakom FS, sedan måste man hitta en förläggare som tror på projektet. Jag är säker på att det kommer att gå att göra, men det kan bli en lång resa ;)
 
Re: Re: Re: Skitkul ide!

AFE skrev:
Bry er inte om rubriken på tråden - Bokens namn ska givetvis vara på svenska. :)

Tanken är att det absolut måste vara en blandning av alla inriktningar, och alla typer av fotografer. Allt från nybörjare med kompaktkamera till gamla rävar med 50 år i yrket (i den mån det går förstås).

Det finns ju åtminstone närmare 60000 potentiella köpare bara här, och kan jag tänka mig att en sådan här bok gjord på rätt sätt kan köpas av andra än oss närmast sörjande.

Att genomföra ett projekt som detta är förmodligen allt utom enkelt, och kommer att ta tid. Till att börja med måste vi ju förankra detta med personerna bakom FS, sedan måste man hitta en förläggare som tror på projektet. Jag är säker på att det kommer att gå att göra, men det kan bli en lång resa ;)

De låter hur bra som helst!
 
Jag tror en sån här bok ska vara helt fri från tekniknörderi. Den text som finns bör nog i stället vara fotografens egna tankar om bilden.

Som jag skrev tidigare, tekniken bakom bilden skulle man ju kunna ta reda på genom att surfa in här. Alla bilder som hamnar i boken kan ju naturligtvis finnas här, och här skulle man kunna kräva en teknisk beskrivning av bilden. Bilderna kan nog dock inte publiceras av medlemmen själv, eftersom de då skulle försvinna om medlemmen tar bort dem eller själv försvinner.

Kombinationen av gammalt och nytt sätt av visa bilder tycker jag absolut ska utnyttjas om man ger ut en sådan här bok.

Det vore kul att se en kommentar här från Christer eller David som driver FS, men jag kommer att kontakta dem ändå :)
 
AFE skrev:
Jag tror en sån här bok ska vara helt fri från tekniknörderi. Den text som finns bör nog i stället vara fotografens egna tankar om bilden.

Som jag skrev tidigare, tekniken bakom bilden skulle man ju kunna ta reda på genom att surfa in här. Alla bilder som hamnar i boken kan ju naturligtvis finnas här, och här skulle man kunna kräva en teknisk beskrivning av bilden. Bilderna kan nog dock inte publiceras av medlemmen själv, eftersom de då skulle försvinna om medlemmen tar bort dem eller själv försvinner.

Kombinationen av gammalt och nytt sätt av visa bilder tycker jag absolut ska utnyttjas om man ger ut en sådan här bok.

Det vore kul att se en kommentar här från Christer eller David som driver FS, men jag kommer att kontakta dem ändå :)

Tycker de låter kanon,
genomtänkt också de där med att bilderna ska finnas även här och då inte vara publicerade av fotografen själv, utan av fs isåfall.

Hoppas verkligen att de genomförs nu!
 
Som sagt, en väldigt bra idé.

Om varje fotograf får en sida till bild och en sida till text kan ju var och en välja hur mycket tekniska data som ska vara med, eller om man bara vill ha en kort dikt så går det också bra.

Att bilderna ska lämnas in anonymt är väl nästan självklart, eller?

Ett sånt här projekt kommer väl att spegla nutida svensk amatör- och proffsfotografering alldeles ypperligt. Det låter ju nästan som om det kanske skulle kunna gå att få nån slags kulturbidrag. (Väldigt vad mycket reservationer det blev i den meningen.) Är det nån som har koll på sånt?

Arne S skrev:
...Min förhoppning är att ett projekt som detta inte görs för egen ekonomisk vinning, därför föreslår jag att man funderar på att skänka överskottet till någon form av välgörenhet.
Håller med.
 
Jag vet inte om bilderna skulle behövas lämnas in anonymt - de som tar emot dem är nog inte desamma som bedömer dem.

Det är inte alls omöjligt att ett sådant här projekt kan få kulturstöd, men jag tvivlar på att det går med vinst. Att eventuell vinst skulle gå till välgörenhet är inte alls dumt, men då kan det bli problem att hitta vilken välgörenhetsorganisation folk tror på. Själv tycker jag Läkare utan gränser är bra. Alternativt skulle pengarna kunna gå till att finansiera nästa bok :)

MEN, innan vi ens kan börja fundera på vad ett eventuellt överskott kan användas till måste projektet starta ...
 
Håller med om att en kort presentation av fotografen samt fotografens tankar kring bilden.
Tekniken kan jag klara mig utan. Bilden i centrum önskas.

mvh/Ove
 
Vad tror ni om format för denna ännu fiktiva bok? Jag tänker mig något som är större än A4 och mindre än A3. Förmodligen mjuka pärmar, men med bästa tänkbara kvalitet på bilderna, och en bild per sida.
 
Bilden i centum som många skriver är ju en självklarhet, en bild kan vara intressant, snygg, säregen varesig man har en digitalkompkt eller proffs system.
Exif informationen kan väl vara intressant i sig, men jag skulle hellre läsa om tanken bakom bilden, utförande och även om fotografen i sig.

Eventuell vinst? Antingen til fotosidan, Att finansiera eventuell uppföljare, eller till välgörenhet. Ingen ska ju tjäna på detta.

Hur löses det med stående/liggande bild? Jag har inte läst så värst många fotoböcker, och vet inte riktigt, är boken i stående a4 så får en stående bild automatiskt större utrymme än en liggande, och ska en liggande få lika stort utrymme så måste man vända boken? Jag bara undrar:)
 
Jag tycker det här låter som en jättebra idé. Men jag personligen skulle nog föredra en inbunden bok, med hårda pärmar. Det känns seriösare så, och "lyxigare" om jag ska ge bort den. Och det blir ju ingen minibok om det ska vara 100-200 sidor...

Sen, rent praktiskt, hur ska man kombinera:
a) anonym inlämning/bedömning
b) blandning av proffsfotografer och amatörer
(Menar inte att amatörer inte kan lyckas med en bild, men gissar att majoriteten av bilderna kommer vara tagna av proffs om de bedöms på samma grunder).
 
Jag tycker att det låter bra med!
Bara för att driva frågorna frammåt funderar jag på om man borde skapa fler trådar, typ en för varje sakfråga.
Det borde bli lättare att överskåda.
De sakfrågor jag kommer att tänka på som naturligvis sitter ihop men jag tycker borde kunna diskuteras på olika sätt:
  • Layout
  • sidantal
  • tryckeri
Men det är ju som sagt bara ett förslag.
 
AFE skrev:
Vad tror ni om format för denna ännu fiktiva bok? Jag tänker mig något som är större än A4 och mindre än A3. Förmodligen mjuka pärmar, men med bästa tänkbara kvalitet på bilderna, och en bild per sida.

Jimpawa skrev:
Hur löses det med stående/liggande bild? Jag har inte läst så värst många fotoböcker, och vet inte riktigt, är boken i stående a4 så får en stående bild automatiskt större utrymme än en liggande, och ska en liggande få lika stort utrymme så måste man vända boken? Jag bara undrar:)

Kvadratiskt 30x30 cm!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.