Annons

Fotosidan - the Album

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag uppfattar det finns det ansvarsfulla personer. Flera t.o.m och kanske är just det med flera orsaken till tystnaden? Att både trådstartaren med medlemmar samt redaktionen funderade på att driva bokprojekt. Gör redaktionen en bok finns nog inte utrymme för andra ansvarsfulla arbetsvilliga medlemmar också att göra det som projekt. Det borde vara antingen eller..

Kanske det är redaktionens svar som behövs för att snacket ska kunna fortgå?
 
Bollen ligger ytterst hos crew.
Kanske kan någon initiativtagare rodda det ihop med crew. Vill någon aktivt kontakta crew?
 
Vem roddar det då? Vem inhämtar alla tillstånd att använda bilderna? Vem kontaktar förlag? Vem räknar på ekonomin?

Möjligheten finns. Det är bara att starta upp!
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Möjligheten finns. Det är bara att starta upp!
Det är inget som bara går att starta upp om flera tänker samma sak.

Kunskapen finns, projektet är möjligt att genomföra även av medlemmar, det vet jag. Det är säkert möjligt att genomföra av redaktionen också, men det går knappast att genoföra två böcker på samma gång. Lätt är det inte för någon. Projektet borde innebära massvis av planering ochh jobb.

Den viktigaste frågan är nog inte vem som roddar eller tar tag i nu alltså, utan om redaktionen tänker göra en bok eller inte. Först när den frågan lösts är det nog möjligt att gå vidare. Tror jag..
 
lottawe skrev:
Den viktigaste frågan är nog inte vem som roddar eller tar tag i nu alltså, utan om redaktionen tänker göra en bok eller inte. Först när den frågan lösts är det nog möjligt att gå vidare.

Då är alltså frågan vem som gör det, eller har jag fattat fel?

Vem frågar redax?
 
Arleklint skrev:
Då är alltså frågan vem som gör det, eller har jag fattat fel?

Vem frågar redax?

Det är väl det vi gör typ här. En sådan här bok måste ju göras i samarbete med FS redaktion, fast jag tycker det vore synd om den inte blir av p.g.a. mänskliga prioriteter såsom pengar ;)

Jag har tidigare skrivit att det eventuellt skulle gå att få bidrag för en bok av den här typen, men innan FS bestämmer vilken väg de vill gå är det svårt att göra något.
 
AFE skrev:
Det är väl det vi gör typ här. En sådan här bok måste ju göras i samarbete med FS redaktion, fast jag tycker det vore synd om den inte blir av p.g.a. mänskliga prioriteter såsom pengar ;)

Jag har tidigare skrivit att det eventuellt skulle gå att få bidrag för en bok av den här typen, men innan FS bestämmer vilken väg de vill gå är det svårt att göra något.

Jag tror det är lättast om någon tar direkt kontakt med redaktionen per tel eller mail.
 
Arleklint skrev:
Jag tror det är lättast om någon tar direkt kontakt med redaktionen per tel eller mail.

Någon får väl som sagt göra det, eftersom någon fortfarande tror på tråden. Någon hade kontaktat FS tidigare, men väntade på resultaten av FS "jobbweekend".
 
Jimpawa skrev:
Har någon kontaktar Crew? Jag tror på att det är bra om någon mer "inbiten" gör det?!
I förra inlägget tolkade iaf jag det som att AFE kontaktar crew.

Det är inte helt ovanligt att tilltänkta projekt dör innan de ens kommer igång p.g.a för många viljor/"kockar"/personer som drar heller, så om detta ska bli tror iaf jag att det bästa är att ge den tid som behövs och att lita på AFE, crew m.fl. Kraft finns nog.
 
Jag förstår inte riktigt varför det hela måste gå via Fotosidans "crew". Om Fotosidan bestämmer sig för att göra en bok, typ en årsbok eller så, varför skulle det utesluta andra bokprojekt??

Har ni snöat in helt på att boken måste ha en tydlig koppling till just Fotosidan eller är ni bara rädda för att stöta er med Fotosidan om ni gör en konkurrerande bok?

Varför inte använda Fotosidans gigantiska bild/fotograf-bank till att göra ett urval i en eller annan form, och sedan göra en bok utifrån det enorma material som finns? Skippa idén med "Fotosidan-bok" och gör en fotobok helt enkelt, använd Fotosidan för att hitta fotograferna som ska vara med i boken. Gör boken fristående!

*obs*
Vill bara påpeka att jag på intet vis har något horn i sidan till gänget bakom Fotosidan, älskar den här websidan och hela idén med den, men jag förstår bara inte varför folk inte kan ta initiativ till något bara för att forumet ägs av Fotosidan. Det är det bara kul om Fotosidan gör en bok (årsbok?) och medlemmarna en annan (fotobok utan vidare koppling till Fotosidan)!
 
Jag ser mig själv som en ganska "inbiten" medlem även om jag inte är alls så aktiv som många här. Tyvärr är hela denna månad oerhört hektisk jobbmässigt, så jag har helt enkelt inte hunnit med att kontakta FS Crew.

Som sagts tidigare så är det knappast görbart med en bok där FS inte är inblandad (och inte heller önskvärt tycker jag). FS crew har ju full möjlighet att följa den här tråden, och svara om de har synpunkter.

Jag initierade tråden, och jag tycker projektet är jättekul, men jag har helt enkelt inte haft tid - om någon med mer tid känner sig manad att kontakta FS crew innan jag gör det, så är ni hemskt välkomna. Det bör väl dock samordnas så det inte blir alltför många kockar inblandade innan soppan ens påbörjas :)

/AFE
 
AFE skrev:
Som sagts tidigare så är det knappast görbart med en bok där FS inte är inblandad (och inte heller önskvärt tycker jag).

Alltså, jag vill inte "negga" och bara vara dum och odräglig hela tiden i den här tråden. Men jag är ändå nyfiken på vilka skälen är för att det knappast skulle vara görbart utan Fotosidans inblandning, eller varför det inte är önskvärt.

Snälla bli inte alltför irriterade på mig och mitt tjat, men jag är väldigt nyfiken av naturen. :)
 
Enda synpunkten fotosidan kanske skulle ha på en bok som produceras utan deras inblandning är väl hur namnet fotosidan eventuellt kan användas, om deltagarna nu skulle vilja det.

Annars har jag ingen direkt preferens, kanske behövs de för att det ska bli något alls.
 
Grönbeck skrev:
Alltså, jag vill inte "negga" och bara vara dum och odräglig hela tiden i den här tråden. Men jag är ändå nyfiken på vilka skälen är för att det knappast skulle vara görbart utan Fotosidans inblandning, eller varför det inte är önskvärt.

Snälla bli inte alltför irriterade på mig och mitt tjat, men jag är väldigt nyfiken av naturen. :)

Jag tror det är en förutsättning att någon man vet kan driva en affärsidé till slut och som dessutom kan ha vetorätt driver det här. Även om jag känner igen flera av er från andra trådar har jag ingen aning om vad ni är för gökar i det verkliga livet. Och med tanke på hur små saker kan blåsas upp och diskuteras i all oändlighet känner i alla fall jag att jag bara kan stödja detta initiv om FS driver det och kan fatta beslut där beslut behövs. Det kommer förmodligen också att krävas en del bindandade beställningar på ett tidigt skede, och då vill i alla fall jag veta att det är någon jag har förtroende för som driver det hela.
 
Om Fotosidan är inblandad så har man ju också en tänkbar kundkrets på 60 000 personer direkt. Det är nog svårare om hundra fotografer skulle gå ihop utanför och försöka sälja en bok.
 
jkene skrev:
Jag tror det är en förutsättning att någon man vet kan driva en affärsidé till slut och som dessutom kan ha vetorätt driver det här. Även om jag känner igen flera av er från andra trådar har jag ingen aning om vad ni är för gökar i det verkliga livet. Och med tanke på hur små saker kan blåsas upp och diskuteras i all oändlighet känner i alla fall jag att jag bara kan stödja detta initiv om FS driver det och kan fatta beslut där beslut behövs. Det kommer förmodligen också att krävas en del bindandade beställningar på ett tidigt skede, och då vill i alla fall jag veta att det är någon jag har förtroende för som driver det hela.

Jag ska nu inte klaga för mycket och sätta mig på tvären i tid och otid eftersom jag ändå inte kommer att deltaga i framställandet av någon bok (under vems regi den än produceras). Men jag tycker ändå att ni omyndigförklarar er själva med ett sådant resonemang. Det finns enorma mängder kunskaper bland medlemmarna på Fotosidan, varav flera redan har skrivit i den här tråden. Sålla inte bort deras kunskaper bara för att de inte råkar vara med i ledningen för Fotosidan...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.