ANNONS
Annons

Fotosidan - the Album

Produkter
(logga in för att koppla)
Att låta en jury välja ut bilder ur en samling som alla kan bidra till är ett utmärkt förslag.

För egen del skulle jag oreserverat köpa en sådan bok för 250 kr, kostar den upp till 400 kr vill jag nog veta lite mer innan kreditkortet plockas fram. Jag tror inte att vi behöver bekymra oss så mycket om eventuell vinst ifrån ett sådant projekt, personligen tycker jag den i så fall kan tillfalla Fotosidan.

Tycker för övrigt att det här förslaget tillsammans med "Min bästa bild" känns uppfriskande och kul. Det bidrar till att det är kul att vara med här.

/Martin

Re: Jag är för jury.

lottawe skrev:
...
Jag tycker det vore intressant att höra admins tankar om varför de vill driva bokidén som kom från medlemmarna, medlemmar som även var beredda att jobba för den. Kanske är det bästa att admin driver projektet, men jag känner mig osäker på det då jag inte vet deras syfte. Skulle vara intressant att veta varför alltså.

Om syftet är att göra detta i vinstintresse (även om det är fotosidan som ska tjäna pengarna) så tycker jag rent principiellt att projektet kommer i ett annat läge. Då bör de som väljs till boken ha del av vinsten eller betalt för bilderna...

Jag tror välgörenhetsidén funkar bättre.

Re: Re: Jag är för jury.

Anders Östberg skrev:
Om syftet är att göra detta i vinstintresse (även om det är fotosidan som ska tjäna pengarna) så tycker jag rent principiellt att projektet kommer i ett annat läge. Då bör de som väljs till boken ha del av vinsten eller betalt för bilderna...

Jag tror välgörenhetsidén funkar bättre.

Håller helt med!

Välgörenhet, är bra vad de än är... finns många hål att stoppa pengar i...

Rädda Barnen
Röda Korset
Cancerforskning (vilket jag tycker är intressant med tanke på vad som hänt ialla fall en medlem här på fs)

osv. osv....

Varför skulle man inte kunna dela en eventuell vinst mellan deltagande fotografer? Det är ju inte så att någon blir rik på att få en bild med bland kanske 200 andra i en fotobok, men det lilla ekonomiska bidraget kanske skulle kunna hjälpa till vid nästa objektivköp? Som Anders Östberg säger så bör deltagande fotografer få pröjs för sina bilder om vinsten skulle gå till exempelvis Fotosidan. Vid välgörenhet så är det givetvis ett annat läge, men varför är det ett måste att pengarna går till välgörenhet?

Jag är helt emot att Fotosidan skulle ta hand om en eventuell vinst, är faktiskt emot att Fotosidan skulle ta hand om produktionen överhuvudtaget. Ser det inte som ett FS-projekt utan som ett projekt av entusiastiska fotografer i ett löst sammanhållet nätverk. Det behöver inte vara någon årsbok för Fotosidan, det behöver inte vara en bok med bilder från Fotosidan bara för att vi är medlemmar här. Fotosidan kan användas för att göra ett urval (givetvis skulle ju Fotosidan få cred för det i boken!) på ett enkelt sätt och som ett sätt att hålla kontakt och så vidare (forumet). Givetvis kan ju FS-medarbetare vara inblandade i arbetet, Elmfeldt kan självklart vara projektledare om han är bäst lämpad för det etc (tog David som ett exempel här, inte menat som kritik för att det var just han som föreslog att projektet skulle ledas av Fotosidan) men då i egenskaper av privatpersoner och inte i Fotosidans namn.

Jag tror inte att en sådan här bok skulle vara alltför svårsåld även utanför Fotosidans medlemskrets. Ta en titt i vilken bokhandel som helst, hur många bildböcker finns där? Det finns ett intresse för sådana här böcker även utanför den relativt sett snäva kretsen av fotografer som rör sig här. Själv köpte jag och hade stor behållning av fotoböcker långt innan jag började fotografera själv.

En snabb koll på internetbokhandeln Bokus.se ger vid handen att det i deras försäljning finns inte mindre än 9278 böcker i kategorin Kultur - Foto ( http://www.bokus.com/se/books/generated/cat_arts-photography.shtml ). Där finns en otrolig bredd på just fotoböcker och de allra flesta är givetvis ämnade för en relativt smal kundkrets som är intresserade av exempelvis bilder på fotboll eller katter eller byggnader etc. Men det finns även böcker som till viss del faktiskt påminner om detta projekt:
http://www.bokus.com/b/9189204492.html?pt=arts-photography

Gör man en bok som det diskuteras här så tror jag att man har väldigt mycket att vinna på att få den utgiven via ett förlag och kunna sälja den i bokhandeln till alla och envar som är intresserade av bilder. Alternativet är ju att den trycks upp på egen hand och saluförs på Fotosidan till FS-medlemmar som redan ser "dessa" bilder. Det är aldrig fel med möjligheter till större spridning!

Min bild av idealboken i det här sammanhanget är följande:

En ganska stor bok, kanske 30x30cm som någon föreslog (kvadratisk är inte dumt för att rättvist kunna få med både stående och liggande bilder), inbunden med hårda pärmar (känns nästan som ett måste, allt annat känns billigt och det avskyr jag verkligen när det gäller fotoböcker!) och 2-300 sidor. Helst skulle jag vilja se en bild per uppslag, dvs bilden på högersidan och en kortare text (kort därför att man ska ha mycket luft!) där fotografen skriver något om sin bild (det fotografen själv tycker är intressant givetvis, det kan vara teknikspecifikationer, det kan vara historien bakom bilden, det kan vara vad som helst som fotografen anser vara relevant).

Urvalet till denna bok skulle jag vilja se på ett av följande två sätt:

- Alla som vill vara med (och som faktiskt känner att de har en bild som kan tillföra något, det avgör varje fotograf själv) anmäler sitt intresse. Ur denna stora intressepool slumpar man sedan ut de 100-150 fotografer som får vara med. Dessa fotografer väljer sedan ut en bild att bidraga med, oavsett motivval, oavsett vad andra fotografer väljer att bidra med!

- Alla som vill vara med lämnar in en (och endast en givetvis) bild. Urvalet sker sedan såsom det skett i de fototävlingar som anordnats på denna sida: alla medlemmar får rösta på sin favoritbild utan att man ser vem som tagit bilden (eller att en jury gör det, men vem utser juryn). De 150-200 bilder som får flest röster är de som publiceras i boken. Oavsett spridningen på motivkategorier.

Personligen skulle jag nog föredra det första alternativet där man slumpar fotograferna och de sedan får välja sin bästa bild, men antagligen säljer alternativ två bättre (där man åtminstone kan peka på att ett visst antal människor faktiskt tycker om bilderna).

Var går smärtgränsen prismässigt för en sådan här bok? Det beror ju, som någon redan sagt, helt på hur bokens utformning blir. Är det en bok med mjuka pärmar och spiralrygg? Max 100 spänn... Inbunden med hårda pärmar och kvalitetspapper? 500 spänn...

Grönbeck skrev:
Givetvis kan ju FS-medarbetare vara inblandade i arbetet, Elmfeldt kan självklart vara projektledare om han är bäst lämpad för det etc (tog David som ett exempel här, inte menat som kritik för att det var just han som föreslog att projektet skulle ledas av Fotosidan) men då i egenskaper av privatpersoner och inte i Fotosidans namn.
Tycker det låter topp om redaktionen var med i arbetet och kanske projektledde (utan vinstsyfte) och sen kommer ju fotosidan ha namnet nämnt några gånger i boken hur som helst. En sån bok det talas om är god reklam för sajten.

Tror många kan bidra med kompetens och engagemang. Jag kan iaf tänka mig bidra utan krav om cred eller ersättning om det är nåt jag kan göra och OM projektet byggs upp utan vinstsyfte för något företag.

Ser fortfarande gärna ev. vinst till något utbildande eller kul för medlemmarna (även om det bara skulle räcka till subventionerat pris och först till kvarn.) Kanske något som i längden uppmärksammas och ger fotosidan mer god marknadsföring också.

Jag har läst den här tråden och måste säga att grundidén låter toppen!

Vad gäller produktionen så kan jag också tänka mig att hjälpa till OM allt bedrivs ideellt och eventuellt överskott går till välgörande ändamål så som redan nämnts.
Jag arbetar på ett företag som har mycket stor tryckeriverksamhet. Jag skulle kunna tala med ledningen och höra mig för om de vore intresserade av att sponsra trycket.

elmfeldt skrev:
Årsbokstanken var det som vi hade tänkt sist. Då skulle det förutom bilder kunna finnas saker från forumet såsom "Trådar vi minns etc etc".

När vi kollade sist så föll det på att det blev för dyrt, men nu har vårt kontaktnät blivit större så då har vi kanske bättre möjligheter.

Dom trådar jag minns vill jag inte se i tryck :) Om boken skall kunna ges bort till icke-fotograferande vänner och bekanta ska nog fokus ligga på bilder och fotografens egen story om bilden.

Överskott till välgörenhet tycker jag är helt fint.

Intressant och spännande idé och jag är självklart "på". Vad man dock bör ha i åtanke är att fotoböcker sällan är några bestsellers. Om en enskild fotograf säljer 500-1000 böcker så är det mycket bra. (Sen finns det ju ett fåtal som naturligtvis säljer mer). Därför är det extremt svårt att få ett förlag att nappa på idén. Har en kompis som jobbar på bokus som jag diskuterade just fotoböcker med, då det händer då och då att fotografer kommer med sina böcker och försöker sälja in dem. Ofta lyckas de men i princip "promotas" såna böcker aldrig eftersom de oftast inte anses värda att satsas på. Det är ju inga Harry Potter volymer det handlar om direkt. Han berättade särskilt om en fotograf dom tog in för en tid sedan som inte sålt ett enda exemplar.

Jag tycker det är en mycket bra idé men det är som sagt viktigt att man är realistisk och diskuterar igenom grundläggande problemfrågeställningar och i grunden har jag svårt att föreställa mig att det skulle bli en storsäljare utanför fs-kretsen men jag kan ha fel. Detta har ju dock ett ganska stort samband med priset som inte får vara för högt. (500 kr tror jag är på tok för mycket för att vara intressant för "allmänheten".

Hur som helst så borde väl en grupp tillsättas som tittar lite noggrannare på möjligheterna att ro iland ett sådant projekt. Möjligheten finns ju att man säkrar finansieringen genom att man får göra bindande förbeställningar för vad viktigare är än att diskutera vad man ska göra med vinsten är att diskutera vad man gör med en eventuell förlust.

Angående tryckerier så vet jag att det börjar bli allt vanligare att man anlitar tryckerier i Kina som kan leverera kvalitet till bra pris. Men det är ju en sådan sak som de ansvariga i projektet naturligtvis får ta tag i.

Ang. bildurvalet så bör det väl spegla fotosidans sammansättning. En jury som gör ett urval låter som en bra väg att gå tycker jag. Mitt förslag är att varje medlem får nominera en bild med tillhörande bildtext.

Nu lät jag väldigt skeptisk men det är jag som sagt inte.

/David

dJb skrev:

Nu lät jag väldigt skeptisk men det är jag som sagt inte.

/David
Nej inte skeptisk, utan realistisk. Givetvis är ekonomin i stor grad styrande, men när jag läser Davids inlägg, så slås jag av att vi kanske först måste bestämma syftet med en bok.

Varför ska vi göra det och vem riktar vi oss till?
Är det en dokumentation riktat till i första hand medlemmarna, eller är det något annat vi vill göra?
Vad vill vi berätta? Har vi något att berätta som kan vara av intresse utanför medlemskretsen?

/Mats - som inte heller vill låta skeptisk

Det sitter ju många ur "Kamera och bild"s redaktion här på fotosidan, kanske kan det stå något där i om det blir en bok?

Bokidén

Kul att höra att så många engagerat sig i bokidén! Vi har haft det projektet uppe för ett och ett halvt år sen. Då jobbade jag med en designbyrå i Stockholm för att ta fram upplägget och idéformuleringen för presentation till ett bokförlag. Det lades dock på is då projektets ekonomiska kalkyl inte blev tillräckligt bra för att investera den tid det skulle ta att genomföra alltihop. Förutsättningarna förändras ju dock ständigt så jag ska jobba för att vi kan ta upp detta igen i början av nästa år. Vi kommer att diskutera bokens upplägg på vår jobbkonferens i helgen så alla förslag är förstås välkomna!

Mvh

aliosha skrev:
Jag har läst den här tråden och måste säga att grundidén låter toppen!

Vad gäller produktionen så kan jag också tänka mig att hjälpa till OM allt bedrivs ideellt och eventuellt överskott går till välgörande ändamål så som redan nämnts.
Jag arbetar på ett företag som har mycket stor tryckeriverksamhet. Jag skulle kunna tala med ledningen och höra mig för om de vore intresserade av att sponsra trycket.

Kanon!

En logistisk utmaning jag kommer ihåg att vi diskuterade hur man löser bäst; när en jury väl valt ut alla bilder som skall med, hur skall man då lyckas få alla de fotografer som blivit utvalda att inom viss tid skicka in högupplösta bilder som går att använda till tryck?

Förmodligen får man ta och välja ut fler bilder än som skall med i boken, och ha en "kölista" för att ha marginal för bildbortfall om tex någon utvald är på resa eller visar sig ha ett för lågupplöst/dåligt orginal.

Och när man väl har fått in dessa är det ett rejält arbete framför en att anpassa alla för tryck (för alla har ju inte gått "Fine Print"-kursen :), men där får man sätta sig ett mindre print-kunnigt gäng och jobba loss helt enkelt.

clindh skrev:
En logistisk utmaning jag kommer ihåg att vi diskuterade hur man löser bäst; när en jury väl valt ut alla bilder som skall med, hur skall man då lyckas få alla de fotografer som blivit utvalda att inom viss tid skicka in högupplösta bilder som går att använda till tryck?

Förmodligen får man ta och välja ut fler bilder än som skall med i boken, och ha en "kölista" för att ha marginal för bildbortfall om tex någon utvald är på resa eller visar sig ha ett för lågupplöst/dåligt orginal.

Och när man väl har fått in dessa är det ett rejält arbete framför en att anpassa alla för tryck (för alla har ju inte gått "Fine Print"-kursen :), men där får man sätta sig ett mindre print-kunnigt gäng och jobba loss helt enkelt.

Till att börja med får ni nog sätta upp kraven när man lägger in sin bild i kandidatpoolen (eller vad det nu blir), man skulle rent av kunna tänka sig att den högupplösta skall tankas upp samtidigt (så vi slipper väntetider).

clindh skrev:

Precis! Det finns säkert massor av kunnigt folk på fs som kan vara med att jobba. Både arbetsmässigt och ekonomiskt.

Jag tror boken kan vara intressant för alla bildintresserade i Sverige - det finns inte många böcker som visar nutidsbilder med den spridning som det ju är på bilderna här.

Jag tror inte att David, Erik och Christer som driver FS själva har vare sig tid eller resurser att driva ett sådant här projekt till avslut utan hjälp (även om det vore kul om de hade det). Det vore synd om det föll på det.

Det finns massor av kunskap och kontakter på fotosidan - inom alla områden. Tillsammans kan vi göra en bok!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar