ANNONS
Annons

Fotosidan - the Album

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi har haft de här tankarna flera gånger tidigare och det finns nog någon gammal tråd om det. Jag tycker att det är en intressant och spännande idé, och jag tror att det är vettigast om FS redaktion driver det hela framåt (med input från medlemmar). Vi har hyfsat bra koll på tryck så vi skulle behöva göra en budget för att se om det hela kan gå runt. Vi återkommer.

elmfeldt skrev:
.....och jag tror att det är vettigast om FS redaktion driver det hela framåt (med input från medlemmar).
Eller att ni utser en projektledare (eller är det själv) och sedan arbetar fram och med några projektgrupper. Det tror jag skulle ge de största möjligheterna. Att plocka ut arbetskraft med kompetens och vilja bland medlemmarna där det finns så uppgifterna sprids. (Och det med aktiv diskussion och gott öra då.)

Erik på Fotosidan har tidigare kollat runt lite och han var sugen då på att driva det. Dock behövs det lite input i form av exempelvis "prissmärtgräns" för att en budget skall kunna sättas.

elmfeldt skrev:
Låt säga att det blir ngn form av fotobok. Var ligger smärtgränsen i pris?
Jag tror inte den får kosta mycket mer än 200 spänn, annars är risken att den blir en "bok för dom som har ett intresse i den" (dvs är publicerade).

Årsbokstanken var det som vi hade tänkt sist. Då skulle det förutom bilder kunna finnas saker från forumet såsom "Trådar vi minns etc etc".

När vi kollade sist så föll det på att det blev för dyrt, men nu har vårt kontaktnät blivit större så då har vi kanske bättre möjligheter.

Toppen ju! Då skulle ju Erik kunna fungera som projektledare och antagligen lägga kraften på projektet och layoutfrågor, men övriga grejer som tryckerikontakter, ev. spons (skulle det vara möjligt om nån krona/bok sedan t.ex går till välgörenhet?) marknadsföring, textbehandling e.t.c kanske vore topp för honom att sprida ut på andra i bakgrunden. Jag ifrågasätter inte er kompetens ett dugg. Tror att bokprojektet kan bli riktigt stort, både som resultat och arbete, men tror fortfarande på en struktur med flera projektgrupper. Och diskussioner förslag som kan läggas fram till respektive grupp i framtiden.

Priset.. Jag kan tänka mig uppåt 400:- för en hårdpärmad sak med skapligt papper. Gissar att kundgruppen nog finns trots ett sånt pris (men där behövs nog en rejäl marknadsundersökning.) Sedan föreslår jag speciella medlemspriser för betalande medlemmar här.

elmfeldt skrev:
Erik på Fotosidan har tidigare kollat runt lite och han var sugen då på att driva det. Dock behövs det lite input i form av exempelvis "prissmärtgräns" för att en budget skall kunna sättas.
Smärtgränsen beror nog på utforming och innehåll, men den produkt jag ser framför mig skulle kanske kosta någonstans mella 3-500 kr. Om ett eventuellt överskott går till välgörande ändamål, så kan nog beloppet öka något.

Sen vill jag ju inte missunna fotosidan någon ev. vinst, men sanningen är att jag hellre betalar mer för boken om den görs på ideell basis av medlemmarna denna gången. Inte för att någon ska framhäva sitt namn eller för egen vinning (för det skulle jag inte vara för) utan bara för att kompetensen nog finns och för att iden ändå faktiskt kom därifrån..

Som jag ser det så kommer ju större delen av innehållet från fotosidans medlemmar (både bilder och eventuella texter), och att då någon annan springer iväg med en eventuell vinst anser jag vara lite otillständigt. Lika otillständigt är det om någon enskilld person eller företag ska behöva stå för en eventuell förlust.

Hur finansieringen ska skötas i ett sådant här projekt, med så många intressenter, vet jag inte. Men finner man en lösning på detta, så löser sig nog också resten.

Jag är inte mot om det skulle beslutas att fotosidan får ev. vinst i slutänden. Det jag är mot är om detta skulle drivas som ett kommersiellt projekt.

Senast ändrad:
Jag tycker att iden är kanon, men jag är definitivt imot att fotosidan eller någon ska dra in en vinst på det här.

Ev. vinst ska gå till rödakorset eller cancerforskning etc. det finns hur mycke som helst att lägga pengarna på och det gör nog oxå att boken skulle få mycke mer uppmärksamhet och troligen merförsäljning.

Sen tycker jag att alla medlemmar som vill vara med i boken oxå får det.

Tycker ingen har rätt att säga att "du får vara med men inte du".

Micke_tml skrev:
Ev. vinst ska gå till rödakorset eller cancerforskning etc. det finns hur mycke som helst att lägga pengarna på och det gör nog oxå att boken skulle få mycke mer uppmärksamhet och troligen merförsäljning.
Tror detsamma ang. uppmärksamheten, intresset.

Fast sen skulle ju pengarna kunna läggas på någon intressant föreläsning, aktivitet eller kurs eller liknande för fotosidans medlemmar om det blev överskott. Jag är för välgörenhet och bidrar en hel del annars, men ibland kan det ju vara kul att få igen något i en stor grupp också.

Är inte för att alla ska bidra med bilder hur som helst för jag föredrar böcker jag orkar lyfta, som väger mindre än mig själv;)

lottawe skrev:
Tror detsamma ang. uppmärksamheten, intresset.

Fast sen skulle ju pengarna kunna läggas på någon intressant föreläsning, aktivitet eller kurs eller liknande för fotosidans medlemmar om det blev överskott. Jag är för välgörenhet och bidrar en hel del annars, men ibland kan det ju vara kul att få igen något i en stor grupp också.

Är inte för att alla ska bidra med bilder hur som helst för jag föredrar böcker jag orkar lyfta, som väger mindre än mig själv;)

Ok om man då ska minska bokens storlek så kan man ju börja med att endast låta guldmedlemmar vara med i boken.
(vilket jag inte tycker är rättvist, men vem ska har rätt att bestämma?)

Om pengarna ska läggas på något för fotosidans medlemmar som jag oxå skulle kunna tänka mig är roligt, så faller ju lite av mervärdet av välgörenhet... sen kan ju inte alla vara med på t.ex. en föreläsning och det tycker jag inte är rättvist...
Man ska nog tänka över sina gränsdragningar en och en gång till.

Så tycker jag ialf.

Micke_tml skrev:
Ok om man då ska minska bokens storlek så kan man ju börja med att endast låta guldmedlemmar vara med i boken.
(vilket jag inte tycker är rättvist, men vem ska har rätt att bestämma?)

Medlemmarna. Antingen genom att utse en jury som väljer eller att medlemmarna för rösta på inlämmade bidrag.

Sen kan man fundera på hur utvalsprocessen ska gå till. Ska vi bara skicka in egna bidrag eller ska vi nominera andras bilder eller en kombination av båda?

\h

Jag är för jury.

Att låta alla som vill vara med är kanske en fin tanke, men är den realistisk? Jag menar, boken skulle ju kunna komma att innehålla 60.000 bilder då. Boken "En dag i Sverige" m.fl projekt har ju gjorts med utvalda bilder och det är väl inget fel? Inget krav om att någon fotograferat ett visst antal år, använder speciell utrustning, är yrkes eller amatör eller guldmedlem på fotosidan. Alla får vara med och försöka få in sin bild. Det tycker jag är rättvist och med ett (brett) urval tror jag boken skulle bli intressantare än med "alla som vill." Alla vill väl (om syftet känns rätt iaf?)

Det viktiga för rättvisa är att alla ges samma möjlighet tycker jag, inte att alla älskar eller fångar möjligheten. (Går det till barncancerfonden skulle säkert många tycka det var orättvist att det inte gick till Rädda barnen eller Läkare utan gränser eller annat iaf. Alla kommer aldrig tycka lika eller lockas av samma.)

Jag tycker det vore intressant att höra admins tankar om varför de vill driva bokidén som kom från medlemmarna, medlemmar som även var beredda att jobba för den. Kanske är det bästa att admin driver projektet, men jag känner mig osäker på det då jag inte vet deras syfte. Skulle vara intressant att veta varför alltså.

Boktankar har tydligen funnits tidigare. Men det som aktualiserat idén denna gång är tråden Bästa bilden någonsin av dig!.
Tankarna därifrån är ju att varje medlem (som vill) får nominera en av sina egna bilder. Sedan görs ett urval från dessa bilder. Jag tycker det är en utmärkt idé. Urvalet kan ske via medlemsomröstning eller jury. Själv tror jag på jury. Med en bra sammansatt jury och med bra direktiv borde det vara lättare att garantera ett urval som speglar bilderna på Fotosidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar