Bara så att ni har alla papper och fakta på bordet innan ni drar slutsatser.
1. Medlem mailar redaktionen om aktuell bild. Jag kollar bilden och bedömmer det som ett gränsfall eftersom mannen är tydligt identifierbar. Jag tolkar bilden som en man i utsatt position, och som kanske inte vill visa upp sig på internet.
2. Jag mailar fotografen med formuleringen: "Hej,
enligt PUL så får inte människor i "kränkande" situationer publiceras. Bussterminal 2 är ett gränsfall och är raderad.
Vänligen
David"
3. Jag får svaret: "Hej David,
jag ställer mig lite frågande till er bedömning och tycker jag förtjänar en mer utförlig motivering än den att bilden skulle vara "ett gränsfall" mot en "kränkning" av någon enskild individ.
T ex undrar jag vem som kränks. Jag undrar också vad den förmenta kränkningen består i.
Om inte för annat så är det ju viktigt för mig att veta så jag inte upprepar detta att lägga ut kränkande bilder på fotosidan.
vänligen
/Mårten Wallin"
4. Jag svarar "Hej,
Mannen på bilden kan identifieras. Mannen ser ut som en alkoliserad person. Har du kollat med honom att det är ok att du publicerar bilden på honom på internet? Har du inte det så bör du undvika att publicera bilderna eftersom det kan bli brott med PUL.
Ungefär så är tankegången innan du publicerar på Fotosidan. Vad du får fotografera är en helt annan sak. Läs denna artikel:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm
Vänligen
David"
5. Jag får inget mer svar på det mailet, utan fotografen väljer att lägga ut diskussionen på internet.
Hade fotografen tagit diskussionen med mig och förhoppningsvis meddelat att han tagit bilden och sen snackat med personen om det var Ok att lägga ut så hade allt varit frid fröjd, och bilden kan läggas upp igen. Har jag bedömt fel så är det ju bara att ställa till rätta.
Jag tycker att det är en ganska schysst inställning och respekt för människor om man plåtar okända att man har modet att kliva fram och säga att "jag tänkte lägga ut dem på en stor fotosajt, är det ok!?".
Jag tycker också att det är schysst och en bra inställning att hellre bedömma hårt på eventuell kränkning.
Det konkreta resultatet av denna diskussion är att vi lägger till ett fält där fotografen kryssar i "personen på bilden kan identifieras, men jag har fått medgivande att publicera bilden på internet". Då kan jag och redaktionen se denna formulering och slipper ta beslut utan all info. Borde inte det lösa det mesta!?