stoltz
Aktiv medlem
Jag har två målsmäns medgivande - Mitt eget och min frus. Att utgå från att jag skulle be om barnets medgevande är ju begåvat värre från din sida.tormig skrev:
Vems medgivande, barnet?! Begåvat värre i så fall. Snarare hennes målsman då antar jag. Som naturligtvis vet att han/hon kommer att tycka att det är (eller var kanske) ok att bilden las ut här.
Nej, helt riktigt och jag utgår inte ifrån att risken är obefintlig - Till skillnad i argumentationen kring herren som röker. Klart att han kan tolkas att vara alkoholist oavsett om han är det eller inte - och det var detta jag ville påpeka: Som fotograf kan jag ALDRIG förutse om det kan leda till skada eller inte. Tro något annat är bara naivt.Skada? Inte vet jag men det finns konstiga människor därute som går igång på det mesta, hur vet du att bilden inte hamnar på deras hårddisk?
Vilket var PRECIS vad jag menade i mina tidigare inlägg. Eftersom du inte kan lämna en sådan garanti i tvivelaktiga fall, så BÖR DU HA ETT MEDGIVANDE. Du får nog ta och läsa mina inlägg en gång till. Jag har aldrig skrivit att det är ett krav på att du som fotograf skall lämna en garanti på att den som fotograferas inte löper skada på grund av en publiceringJag tycker att kravet " Kan du som fotograf garantera att bilden inte är/kommer att skada den som avbildas?" är fullständigt orimligt då man inte på något sätt kan förutse på vilket sätt en bild kan komma att tolkas eller användas.
Jag kan inte minnas att de mail som citerats från David säger att mannen ÄR alkoholist, det stod att han SÅG ut som en, vilket han kunde ta skada av. Hur vet jag som betraktare att det är vid en busskur? Det skulle lika bra kunna vara en bild som är tagen på Kumla-anstaltens rastgård, eller?Bilden som tråden handlar om är ett bra exempel på det. En skäggig herre som tar ett bloss i en busskur blir beskylld för alkoholism.
Precis, konstigt att detta hände trots att han såg ut som en fritänkare?Även om han hade blivit tillfrågad och gett sitt medgivande hade han alltså tagit skada av publicering på grund av en del människors förutfattade meningar.
Bilder som är tvivelaktiga och kan tolkas som att de avbildar människor i utsatta lägen bör man ta sig en funderare kring. Skadan kan trots allt ske även om man har ett medgivande, men med ett medgivande har man gett den som är avbildad kontrollen över rätten att publicera bilden. I det fall som diskussionen gäller, så är det oklart om ett medgivande givits.
Som jag skrev tidigare, det är inget krav från min sida, eftersom du inte kan lämna en sådan garanti - Du har nog övertolkat mina inlägg.Den enda slutsatsen av ditt krav, " Kan du som fotograf garantera att bilden inte är/kommer att skada den som avbildas?", blir ju att avstå från att lägga bilder på människor.
Att ha möjligheten att fotografera människor i utsatta lägen (eller i något som kan tolkas som ett utsatt läge) ger inte dig rätten, per automatik, att publicera bilderna i juridisk mening. David har, i min mening gått på juridiken. Om man inte kan skaffa ett medgivande för bilder som kan bli/uppfattas som stötande, så bör man inte publicera dom. Min grundprincip handlar om människorna som är med på bilderna har haft någon möjlighet att avböja en publicering.
Så din slutsats om att "avstå från att lägga bilder på människor" håller jag med om. Du kan fotografera horor, alkoholister, nazister (eller amänniskor som kan tolkas tillhöra dessa grupper) osv så mycket du vill om dom befinner sig på allmän plats. Men om du inte har deras medgivande får du inte publicera bilderna
Kan man inte respektera detta, så kanske man skall fundera på att fotografera något annat?
Senast ändrad: