mohei
Aktiv medlem
mannbro skrev:
Nej det har jag inte så jag skulle, även om jag själv anser att de hamnar under undantagen, ha full förståelse för om fotosidan gjorde en annan bedömning än mig och ville ha bort bilderna.
Vilka undantag?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mannbro skrev:
Nej det har jag inte så jag skulle, även om jag själv anser att de hamnar under undantagen, ha full förståelse för om fotosidan gjorde en annan bedömning än mig och ville ha bort bilderna.
Graal skrev:
Många andra bilder här skulle i så fall behöva tas bort. Varför har det inte skett?
stoltz skrev:
Helt rätt, användningsområdet eller tolkningen avgör om bilden är harmlös. Men varken du eller jag är mannen på bilden och därför kan därför inte avgöra om bilden är harmlös.
Du tycker att bilden är harmlös - Men vad tycker den avbildade mannen? Eftersom han inte givits någon möjlighet att säga sitt, så har hans rättigheter inte tillvaratagits. Att jämföra med många andra bilder är knappast relevant eftersom varken du eller jag vet vilka medgivanden som etablerats. Fotografen har dessutom i denna tråd redan förklarat att han INTE har något medgivande från mannen. Fotografen är ju dessutom den enda som offentligt kopplade ihop bilden med en kränkande tolkning i och med han offentliggjorde Davids kommentar till raderingen, har du och Monica missat detta helt? Så förutom att helt strunta i mannens rättigheter, så fortsatte fotografen sin kränkning med att offentliggöra åsikter om mannens utseende i syfte att försvara sina egna rättigheter och värderingar. En ganska hänsynslös handling i mina ögon.
Det gör inte jag på grund av ovanstående anledning. Dessutom så har t ex Monica bara ifrågasatt varför bilden skulle vara kränkande och varför man skulle be om medgivande. Det finns ingen som helst diskussion om mannens rättigheter i samband med publicering i Monicas inlägg.
Som fotograf har man också ett ansvar som finns i samband med den frihet som vi fått och kan nyttja när vi fotograferar - Detta ansvar verkar en del fotografer ignorera totalt, oavsett om det är juridiskt eller etiskt ansvar.
Socialpaparazzis är kanske ett nytt uttryck som även bör myntas i samband med denna diskussion?
Fotosidan kan inte få utgivningsbevis som sajten funkar nu - då skulle vi behöva granska varje bild och bild, kommentar och formuminlägg före publicering. Läs mer här:cw-op skrev:
Fotosidan borde ha det där utgivarbeviset tycker jag. Har man det så verkar det här med den konstnärliga biten och även typ dokumentär reportage etc. funka mycket smidigare.
stoltz skrev:
Därför att vi vet inte vilka medgivande som etablerats i "alla andra bilder som är kränkande". I det här fallet har mannen på bilden inte givit sitt medgivande. Dessutom så har ju fotografen utnyttjat och kränkt mannen i syfte att framföra sina egna rättigheter - Det är min åsikt.
Fotografen har ju gjort mannen "alkoholiserad" genom att offentliggöra Davids kommentarer.
Det är tyvärr inte så lätt som det låter. Ganska lätt att skaffa, men sedan ganska hårt uppstyrt. Läste igenom reglerna för länge sedan och om jag minns rätt så skall *varje* förändring av sidan dokumenteras noga, vilket blir lite jobbigt med 70000 medlemmar på ett forum...cw-op skrev:
Fotosidan borde ha det där utgivarbeviset tycker jag. Har man det så verkar det här med den konstnärliga biten och även typ dokumentär reportage etc. funka mycket smidigare.
Det kan du ge dig på. Just hälsotillstånd är något av det känsligaste som finns när det gäller publicering under PuL.Graal skrev:
Alkoholism är dessutom klassad som sjukdom av socialstyrelsen och i så fall skulle bilder av alla sjuka kunna vara kränkande.
mannbro skrev:
jorgene skrev:
Det kan du ge dig på. Just hälsotillstånd är något av det känsligaste som finns när det gäller publicering under PuL.
jorgene skrev:
Det är tyvärr inte så lätt som det låter. Ganska lätt att skaffa, men sedan ganska hårt uppstyrt. Läste igenom reglerna för länge sedan och om jag minns rätt så skall *varje* förändring av sidan dokumenteras noga, vilket blir lite jobbigt med 70000 medlemmar på ett forum...
Sedan har vi risken den blivande ansvarige utgivaren ikläder sig. En ansvarig utgivare är ansvarig för *allt* som yttras i mediet ifråga. Det blir en stor risk med 70000 medlemmar på ett forum; en risk jag *aldrig* skulle ta själv. Det kräver i princip att man har någon som övervakar alla inlägg, eller att man strikt moderarerar allt innan publicering (båda varianterna finns hos t.ex. dagstidningarna).
mohei skrev:
Vilka undantag?
jorgene skrev:
I
AGNETHA LUNDBERG sade tidigare i tråden att det handlar om respekt för den fotograferade och att hon inte "skulle vilja finnas avbildad i någons dator utan medgivande". Men det kan jag garantera att du redan gör; du finns redan i hudratals fotografers datorer, både i Sverige och utomlands. Och diamagasin. Och fotoalbum. För du menar väl inte att vi också skall inskränka själva *fotograferingsrätten* också?
Och som nya PuL kommer att se ut, så får du nog acceptera att du kan bli avbildad och publicerad. Och så har det ju hela tiden varit egentligen; det är bara publicering på just *Internet* som varit aningen komplicerad ett tag. Eller är du emot *all* publicering utan medgivande? Vill du göra ingrepp även i TF?
mannbro skrev:
Jag förstår inte varför jag helt plötsligt ställst till svars för bilder som inte - i alla fall hittills - ifrågasatts av Fotosidans redaktörer och som inte har ett dugg med mitt inlägg i denna tråden att göra, men jag lutar mig mot 7 §, andra stycket:
Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.
Förvisso, men i praktiken verkar det ju vara så att inte ens rättsväsendet bryr sig nämnvärt om bilder är "harmlösa". Ett av de få fall jag känner till där någon blivit fälld, är ju den gamla damen som i något sammanhang på sin hemsida yttrade att "den och den hade brutit foten" (eller vad det nu var). Då bedömdes det inte som harmlöst längre, men straffet var om jag minns rätt väldigt symboliska böter.Graal skrev:
PUL har väl inte att göra med kränkande bilder, utan bilder överhuvud taget på identifierbara personer? Oavsett om man är sjuk eller ej?
Du behöver inget utgivningsbevis för att bedriva journalistisk verksamhet; du behöver inte ens vara journalist (Ramsbro-fallet, prejudicerande dom av HD). Liknande undantag finns för konstnärlig verksamhet. Den springande punkten här är dock om David kan vara säker på att alla bilder rakt av på Fotosidan skulle bedömas som "konstnärlig verksamhet" vid en rättslig prövning? Förmodligen inte.mohei skrev:
Undantagen gäller inte om man publicerar på en webbplats. FS har inget utgivningsbevis.
Man kan tydligen ha bilder med människor på en utställning, i en bok eller tidning men inte på Fotosidan.
Det finns inget definitivt svar på vad som är OK och inte. Vi hävdar ju, och andra har gjort samma bedömning, att FS är en konstsajt - och därför har lättnadet i PUL vad gäller iallafall bilderna.mohei skrev:
Undantagen gäller inte om man publicerar på en webbplats. FS har inget utgivningsbevis.
Man kan tydligen ha bilder med människor på en utställning, i en bok eller tidning men inte på Fotosidan.
mohei skrev: