David G skrev:
Jag frågade alltså om det var många som fick sina bilder raderade, glömde jag frågeteknet?
Då ber jag om ursäkt för min fördomfulla tolkning att din fråga var av retorisk natur, dvs att ingen hade fått sina bilder raderade, så varför skulle trådskaparen få sin raderad.[/B][/QUOTE]
Så man måste ha tillstånd för att visa bilder som föreställer människor på fotosidan?
Beror på situtionen som personen befinner sig i - Porträttfoto, nej eftersom man har lagt till begreppet harmlösa bilder i PUL. När jag sitter och röker en "holk" i parken - Ja tillstånd bör krävas eftersom denna bild är potentiellt skadlig. Är man osäker skall man ha tillstånd, det är det enda generella svar man kan ge i denna fråga.
edit: Kan du förklara vad som skulle vara eller inte vara kränkande för en avbildad person?
Nej, kan jag inte. Kan du som fotograf garantera att bilden inte är/kommer att skada den som avbildas? Uppgift om sjukdom är ett exempel på skadlig uppgift. Med andra ord finns det inget generellt svar, det är just därför sådant här skall avgöras i domstol. Det enda generella svar man kan ge i den här frågan är att varken du eller jag kan avgöra (som fotografer) vad som är/eller upplevs som skadligt för den avbildade individen. Det är något som den avbildade individen får avgöra. Kan jag som fotograf inte visa att det är ok att publicera en bild som kan skada den avbildade, då bör den inte publiceras.
(på tv4 förklarade dom just hur man känner igen en turk som har bögsex)
Vad har detta för bäring på den här frågan. Fördomar är väl inget nytt fenomen, att de existerar i "humoristiska sammanhang" är väl inget nytt? Om du tycker det är oetiskt kan du alltid anmäla det till radio- och TV-nämnden. Skillnaden mellan ditt exempel från TV4 och det som denna tråd handlar om, är i TV4 exemplet att det inte handlade om en enskild, identifierbar, turk som har bögsex. TV4-exemplet är dock ryckt ur sit sammanhang, men man kan ju utifrån din beskrivning tycka att det är rätt så fördomsfullt.
Kärnfrågan är fortfarande - Fotografen är ifrågasatt. Något medgivande har inte påvisats eller någon ytterligare förklaring till bildens uppkomst.
I min värld tycker jag att David har gjort rätt. Om den som avbildats kommer att bli kränkt eller inte kan vi inte avgöra - Men fotografen är den enda kommunicerande länken i en sådan fråga och han har ju inte visat på att personen på bilden INTE är kränkt.