Efter att bläddrat, läst, betraktat, lagt ner och återupptagit FSM några gånger nu så ska jag försöka mig på en lite mer utförlig kritik av tidningen.
Till att börja med; för att vara första nummret är den mycket lyckad. Layout, typsnitt och profil i övrigt är mycket bra. Man känner igen sig på varenda uppslag och har lyckats få till en layout som är distinkt egen, men samtidigt diskret och simpel så att den inte tar överhanden.
Reportagen och artiklarna är väl sådär lagom snuttifierade för att de ska kunna tilltala alla, men jag skulle gärna se åtminstone någon lite mer djuplodande och "tyngre" artikel i varje nummer.
Uppslaget med "smygreklam" för fotosidan är kul och intressant och uppfattas inte som för mycket prostitution.
Bildkritikdelarna, hjärtat i tidningen och det som - helt rättmätigt - fått mest plats, är i det stora hela bra. Jag hade dock gärna sett att man analyserat åtminstone en bild i vaje kategori lite djupare. Som det är nu är kritiken kortfattad och koncis, men ofta ganska förutsägbar och en djupare analys och kritikerns känslor och associationer kring bilden saknas.
Proffsens bilder. Nja, det är visserligen intressant och värdefullt att få lite inblick i några duktiga fotografers bilder och deras tankar kring dem. Dock tycker jag att formatet är lite för stelbent. Tankarna kring bild efter bild följer samma mall och det blir gärna lite sterilt. Jag tror att denna sektion kanske hade blivit lite mer levande om fotograferna fått lite mer frihet kring sitt berättande kring bilderna. Vissa kanske hade fokuserat på tekniken, vissa på bildidén, andra på känslan etc, vilket nog hade fört fram fotografens passion kring bilden lite mer.
Tips & Tricks - hela Internet, liksom halva sektionen för fototidningar i tidningsstället, svämmar över av Photoshop och Lightroom-tips. För min del hade denna sektion gärna fått stryka på foten för lite mer djup i bildanalyser och artiklar.
Slutsats:
En mycket trevlig tidning som definitivt skapat sig en ny nisch i det svenska fototidningsutbudet. Lite för mycket "vill ha med allt", vilket kanske gjort djupet något lidande. Men. Det är det första nummret så det är troligtvis rätt tänkt att våga pröva lite olika saker och se vad som mottas hur, och sedan gallra inför nästa nummer. Om det är avsikten så har jag definitivt inga invändningar.
Detta är en tidning som jag länge velat se och som jag tror över några nummer definitivt kan bli en spelare att räkna med på fototidningsmarknaden. Redan nu är den den mest intressanta av de svenska fototidningarna!
Mycket bra jobbat. Jag ser redan fram emot nästa nummer och önskar er all lycka till!
Edit: Ett litet förslag. Varför inte knyta tidningen och sajten lite tajtare tillsammans, t.ex. i form av gallerier för alla publicerade bilder med kritikkommentarerna, där vi medlemmar kan resonera vidare kring bilden och kritikerns kommentar, eventuellt med en återkoppling till tidningen för någon eller ett par bilder och dess kommentarer i efterföljande nummer, kanske med en slutkommentar av den ursprungliga kritikern.