Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan Magasin

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur skall man få tag på tidningen hit till Finland? Kan man beställa den på något set? Det finn säkert flera intresserade användare här på fotsidan som jag som skulle vilja få händerna på ett exemplar.

Till Norge kan man beställa den med tillkommande portokostnad om 40 kr. Det borde vara samma till Finland. Men kontakta kundservice på:

IDG Kundservice
Postadress: 106 78 Stockholm
E-post: [email protected]
Telefon: 08-453 61 00
Fax: 08-453 60 65
Hemsida: http://kundservice.idg.se

för att få exakt uppgifter och lägga din beställning.
 
Jag köpte den härom dagen. Suverän tidning! Kommer köpa den var månad. Perfekt komplemment till alla tidningar med mer hårdvarubetonad inriktning. Eloge.
 
Köpte ett exemplar och här kommer mina kommentarer.

Layouten, tryck, typsnitt mm är lyckat.

Innehållet är bra och skönt med fokus på bilderna.

Jag tyckte det var intressant att läsa proffsens kritik men jag upplevde deras kommentarer som ganska varierande i kvalitét. Man saknar möjligheten att ställa följdfråga och få en diskussion. Nej, för bildkritik tycker jag absolut att nätet är överlägset! Kanske vore det bättre att ha med färre men större bilder i tidningen så proffskommentarerna kan göras fylligare?

Jag gillar nog fotosidan bäst på nätet. Egentligen är det ju bara en stor fördel med en tidning vs nätet - man kan läsa den i badkaret! :)

Mvh
Anders
 
Har också köpt tidningen nu.

Positivt:

*Fin papperskvalité med bra tryck.
*Bra med focus på bilderna istället för kameranyheter.
*Bra att photoshopavdelningen inte hamnade i tidningen.

Negativt:

*Texten mitt på omslagsbilden inte så lyckad, förtar intrycket.
*För många små/medelstora bilder i tidningen, borde vara mer variation.
*Kanske lite för ytliga/traditionella bildanalyser och tips av proffsen? Mera matnyttig och djupgående text att läsa önskvärt.
 
Senast ändrad:
Hej hopp!

Ja, jag kan bara hålla med alla tidigare talare.
Kommer inte på något nytt att tillägga som kritik
så direkt till min stora fråga:

Äntligen kom ett brev med fakturan men efter att jag
rotat igenom kuvertet hittade jag ingen inbetalnings
blankett.

Plusgironummret går lätt att hitta i sidfoten
men vad är det för referens nummer som ska användas?
Eller är det bara att skriva vad som står under spec.
"Fotosidan 08-01?"

Fick strul när jag skrev fel referens till någon tidigare
och fick en påminnelse trots att man betalat. Reda ut en
soppa efteråt är alltid onödigt om man kan fixa rätt direkt
från början.

MVH:
T
 
Inte så teknisk? Nja, jag skulle säga utan den värsta teknikjargongen men den har bytts ut mot fokus på prylarna istället, något som egentligen är mer eller mindre lika teknikinriktat känns det som. Som vanligt hamnar fokus på vad du har för prylar och den underförstådda meningen är att med billiga saker kan du inte ta bra bilder.

En sorts fotografering som genrellt har mer "tanke" bakom sig i form av att bilderna ska väcka en viss känsla är modefotografering så det känns helt naturligt att det är just Carlo Bosco som är den som pratar minst teknik och mest tanke, känsla och dom rent praktiska problemen i att få en modell att till exempel hoppa snyggt. Men i min drömtidning hade man kanske gett en bild här och där lite mer utrymme och till exempel med bilden på Marcus på sidan 45 fått Carlo att svara på frågor som:

Vad var uppdraget från vilken uppdragsgivare? Hur gick tankarna för att lösa det? Ska bilden sälja något och i så fall vad? Vilken målgrupp var den tänkt att nå? Fanns det några tankar om den specifika modellen som användes och hur man kunde använda honom? Finns det ett budskap, en känsla eller idé bilden är tänkt att förmedla? Eller ville fotografen kanske bara ta en snygg och häftig bild utan en massa kvasibabbel om tankar hit och känslor dit? Fanns det en tanke med den uppenbara vinken till annan popkultur (i detta fall Karate Kid)? osv osv Det är för mig saker som inte är tekniska men utgör en stor del av varför en bild ser ut som den gör.

Men ja, Carlo svarar överlag i snabba ordalag på liknande frågor på sina bilder men det känns lite utspritt nu, jag skule vilja ha lite mer fokuserat om en bild om jag fick önska.

Antar att jag mest låter tjurig men jag gillade verkligen tidningen och tycker den var super! Att inte slösa så många sidor på photoshoptips utan lägga dom på en separat CD tycker jag var bland det bästa på mycket länge! Fick jag önska skulle alla övningar och tips ligga på CD:n

Bra jobbat och lycka till!
 
Efter att bläddrat, läst, betraktat, lagt ner och återupptagit FSM några gånger nu så ska jag försöka mig på en lite mer utförlig kritik av tidningen.

Till att börja med; för att vara första nummret är den mycket lyckad. Layout, typsnitt och profil i övrigt är mycket bra. Man känner igen sig på varenda uppslag och har lyckats få till en layout som är distinkt egen, men samtidigt diskret och simpel så att den inte tar överhanden.

Reportagen och artiklarna är väl sådär lagom snuttifierade för att de ska kunna tilltala alla, men jag skulle gärna se åtminstone någon lite mer djuplodande och "tyngre" artikel i varje nummer.

Uppslaget med "smygreklam" för fotosidan är kul och intressant och uppfattas inte som för mycket prostitution.

Bildkritikdelarna, hjärtat i tidningen och det som - helt rättmätigt - fått mest plats, är i det stora hela bra. Jag hade dock gärna sett att man analyserat åtminstone en bild i vaje kategori lite djupare. Som det är nu är kritiken kortfattad och koncis, men ofta ganska förutsägbar och en djupare analys och kritikerns känslor och associationer kring bilden saknas.

Proffsens bilder. Nja, det är visserligen intressant och värdefullt att få lite inblick i några duktiga fotografers bilder och deras tankar kring dem. Dock tycker jag att formatet är lite för stelbent. Tankarna kring bild efter bild följer samma mall och det blir gärna lite sterilt. Jag tror att denna sektion kanske hade blivit lite mer levande om fotograferna fått lite mer frihet kring sitt berättande kring bilderna. Vissa kanske hade fokuserat på tekniken, vissa på bildidén, andra på känslan etc, vilket nog hade fört fram fotografens passion kring bilden lite mer.

Tips & Tricks - hela Internet, liksom halva sektionen för fototidningar i tidningsstället, svämmar över av Photoshop och Lightroom-tips. För min del hade denna sektion gärna fått stryka på foten för lite mer djup i bildanalyser och artiklar.


Slutsats:

En mycket trevlig tidning som definitivt skapat sig en ny nisch i det svenska fototidningsutbudet. Lite för mycket "vill ha med allt", vilket kanske gjort djupet något lidande. Men. Det är det första nummret så det är troligtvis rätt tänkt att våga pröva lite olika saker och se vad som mottas hur, och sedan gallra inför nästa nummer. Om det är avsikten så har jag definitivt inga invändningar.

Detta är en tidning som jag länge velat se och som jag tror över några nummer definitivt kan bli en spelare att räkna med på fototidningsmarknaden. Redan nu är den den mest intressanta av de svenska fototidningarna!

Mycket bra jobbat. Jag ser redan fram emot nästa nummer och önskar er all lycka till!

Edit: Ett litet förslag. Varför inte knyta tidningen och sajten lite tajtare tillsammans, t.ex. i form av gallerier för alla publicerade bilder med kritikkommentarerna, där vi medlemmar kan resonera vidare kring bilden och kritikerns kommentar, eventuellt med en återkoppling till tidningen för någon eller ett par bilder och dess kommentarer i efterföljande nummer, kanske med en slutkommentar av den ursprungliga kritikern.
 
Senast ändrad:
+ Seriösa tips
+ Genomgång och kritik av inskickade bilder
+ Snygg och bra design
+ Fototidning med mycket bilder (till skillnad mot tidningen foto)

- Inte många djupare intervjuer
- Få artiklar kring konsten (mest teknik)
- Inget vidare djupgående analys kring inskickade bilder (Små intetsägande kommentarer på +/- är inte intressant mer än i hyllnings/skadeglädje-synpunkt.
- Bilder som ligger kapade av mitten (bilden på sidan 43 är ju helt bedrövligt placerad, vart är ögonen?)
- Hur många brännvidder rimmade illa med optiken? Sid 27: 24-70mm kan ta 300mm bilder? Hmm

Framförallt så saknar jag djupet i tidningen. Det finns alldeles för många fototidningar som fokuserar på teknik och den tekniska biten av att fotografera. Visst behövs det också, men djupare analys och diskussion kring bilder är att föredra. Tycker det vore bättre om det var färre bilder, kanske en bild per sida med text under som går in på djupet om bilden, både från fotografen och från "kritikern".

Som regel tycker jag också att INGA bilder ska kapas av mitten, ingen kan väl seriöst mena att en bild som ligger över mitten in på andra sidan ser bra ut?

Så mina slutorden är väl:

* Mer djup och bilddiskussion
* Mer fokus på konsten
* Intervjuer med fotografer (från fotosidan)
* Inga bilder placerade över mitten
* Om kritik ska ges på bilder, lite mer än "man blir sugen på att paddla" (what??)
 
Hej hopp!

Ja, jag kan bara hålla med alla tidigare talare.
Kommer inte på något nytt att tillägga som kritik
så direkt till min stora fråga:

Äntligen kom ett brev med fakturan men efter att jag
rotat igenom kuvertet hittade jag ingen inbetalnings
blankett.

Plusgironummret går lätt att hitta i sidfoten
men vad är det för referens nummer som ska användas?
Eller är det bara att skriva vad som står under spec.
"Fotosidan 08-01?"

Fick strul när jag skrev fel referens till någon tidigare
och fick en påminnelse trots att man betalat. Reda ut en
soppa efteråt är alltid onödigt om man kan fixa rätt direkt
från början.

MVH:
T
Tack för tipset om plusgironummret! Jag använde fakturanummret, i mitt fall tre bokstäver och tre siffror...
 
Jag har inte heller fått någon faktura än.. När borde den komma?
(Undrar för att det i mitt fall kanske är eftersändningen som är boven. Det har hänt med andra brev att ett par gått tillbaks till avsändaren.)
 
wiiiii fick mitt magasin idag

Inte så illa pinkat för första numret! grymt härlig att hålla i,gedigen, tung, hundra sidor, precis som man vill att ett magasin ska vara. Jag är grymt nöjd.

lite konstigt utsnitt på (vad man nu ska kalla det) typ temasidorna. 18-19 Natur, 30-31 sport&action & 42-43Porträtt- konstigt att lägga 10% av bilden så att den överlappar "mittuppslaget". Men förutom det, grymt jobbat...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.