Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
Stör är fel ord, men jag är för mer analyserande och konstruktiva kommentarer (vilket jag såvitt jag minns var även i fjol.) Men alla kan vi förändra oss förstås, och även jag har svängt i en hel del med livets gång. Saker förändras, nya metoder behövs e t c.. Som ex så... En gång i tiden skulle jag aldrig skaffa barn och aldrig heller ha mitt intresse som yrke (igen.) Har omprövat och brutit båda..

jkene föreslog f ö en gång i tiden en "Proffskritikpool." Du själv har yttrat att du lider av kommentarer med antydan till "färgning" av annat än bilden; "Jag och många andra lider nog av att kommentarerna vi får påverkas av att det är vi som fotat. "
 
Arleklint skrev:
Jag såg i ett gammalt inlägg från förra året att du Lotta inte störde dig på korta kommentarer för "de var kommentarer de också". Gäller det fortfarande?

Aaah, ett åsiktsbyte, har väl hänt förr?

Ett jag minns särskilt var när en medlem ansatte Terje ganska hårt för hans metod att göra bilden så klar som möjligt i kameran. Den medlemmen har svängt fullständigt och tillämpar samma metod idag. Låter det bekant?

:)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag tror inte ett dugg på att FS varit rena magneten för dem med läs och skrivsvårigheter. Ungefär som att det är något lurt med att ett osedvanligt högt antal HD-åkare har läkarintyg på att de inte kan ha hjälm.

Skulle någon/några ha läs och skrivsvårigheter är det bara att acceptera och inte kräva något som inte är möjligt.

Däremot kan vi ställa vissa grundkrav på den majoritet som inte har dessa svårigheter och utvecklas utifrån det.

/Johan

Detta var din egen tolkning av det jag skrev,
det var inte alls så jag menade eller skrev.

Jag tror inte att medlemmarna har läs och skrivsvårigheter mer än någon annanstans!

Tala om för mej vem eller vilka som skriver ok kommentarer enligt dej, och sen vilka som inte gör det!!
Så jag får en uppfattning vad du menar med bra kommentarer, tillräckligt långa och utförliga etc.
 
Och en sak till Johan,
glöm inte att bjuda in personen du talar om också.
Lätt att glömma sånt kanske.
 
lottawe skrev:
Exempel har tagits upp en gång förr.. Bl.a här (näst längst ner, svar på nästa sida.)

Minns du den diskussionen? (Jag är inte sugen på en sån till, men en hel exempel finns där..)

Heter du Johan? ;o))

Jo jag kommer ihåg den diskussionen.
Jag skulle ändå vilja ha bra exempel från Johan,
för när jag tittade nu på senaste kommenterade bilderna, så såg jag väldigt många riktigt bra kommentarer. Fin bild förekommer ofta, MEN inte enbart, utan det skrivs varför bilden är fin.
Tex. att det var fina färger eller bra kontakt etc.
 
Nån mer än jag som sett fler trådar som egentligen handlar om en sak urarta till diskussioner om själva kommenterandet den senaste månaden?

Här skrivs ju samma sak gång på gång på gång på gång, i tråd efter tråd, och aldrig leder det någonstans.

Just nu är poolindelningen som den är, och förhoppningsvis ändras den av redax om det visar sig att det inte fungerar ...
 
evalisen skrev:
Heter du Johan? ;o))
Nej, jag heter inte Johan.
Men är diskussionen endast avsedd för två är kanske mail en bättre variant?

Ville bara ge exempel och såna finns många i den tråden. Allt från "Söt katt" "!" "Fin bild" till betydligt mer utförliga bra kommentarer (sistnämnda mestadels i slutet.) Med dem kan vi slopa dem här kanske?
 
lottawe skrev:
Nej, jag heter inte Johan.
Men är diskussionen endast avsedd för två är kanske mail en bättre variant?

Ville bara ge exempel och såna finns många i den tråden. Allt från "Söt katt" "!" "Fin bild" till betydligt mer utförliga bra kommentarer (sistnämnda mestadels i slutet.) Sen kan vi slopa dem här kanske?

Nä men jag ställde frågan till honom eftersom han citerade mej, det måste man väl få göra i en sån här diskussion.
Klart du får svara också om du vill de. ;o)
Men kom gärna med några nya exempel, på andra som skriver bra kommentarer rep. mindre bra kommentarer.
För om jag inte minns fel så va den kommentaren som du tyckte va bra tidigare, du själv som skrivit den?
 
evalisen skrev:
Tala om för mej vem eller vilka som skriver ok kommentarer enligt dej, och sen vilka som inte gör det!!
Så jag får en uppfattning vad du menar med bra kommentarer, tillräckligt långa och utförliga etc.

Detta gav mig huvudbry. Det är så sällan man ser medlemmar som ofta kommenterar med substans att de inte fastnar. Letade i senaste kommentarer men hittade dem inte. Men en jag spontant kommer att tänka på är "Graal". De finns ännu bättre kommentatorer men de har tyvärr fallit i glömska. Jag får be om att återkomma i frågan.

Vilka som inte gör det tänker jag inte exemplifiera, vore ganska elakt. Men bläddra lite i senaste kommentarer ...

/Johan
 
hansen2 skrev:
Detta gav mig huvudbry. Det är så sällan man ser medlemmar som ofta kommenterar med substans att de inte fastnar. Letade i senaste kommentarer men hittade dem inte. Men en jag spontant kommer att tänka på är "Graal". De finns ännu bättre kommentatorer men de har tyvärr fallit i glömska. Jag får be om att återkomma i frågan.

Vilka som inte gör det tänker jag inte exemplifiera, vore ganska elakt. Men bläddra lite i senaste kommentarer ...

/Johan

Ok, Tack för ditt svar Johan.
Då tar jag ditt svar som att du tycker alla dom senaste skrivna kommentarerna är dåliga.
 
Personligen tillhör jag den icke ringa skara här på fotosidan som både uppskattar och ofta ger korta kommentarer, jag tycker till och med att 30 teckens begränsningen är vansinnig. Problemet är ju att det kommenteras för lite och att det varit ständigt sjunkande på senare tid. Om man då dessutom skall ha "poliser" som kräver akademiska avhandlingar till kommentarer lär det knappast öka kommentarsfrekvensen.

Som Janne tidigare skrev så behövs inte alltid så långa utläggningar för att veta om bilden nått fram. Dessa långa kommentarer består dessutom ofta av den kommenterandes behov av att överföra sina egna idéer till andras bilder, och då kan de vara direkt hämmande för mottagarens egen utveckling, man parasiterar så att säga på andras bilder. Om man absolut vill ha diskussion om sina bilder finns sedan länge en pol för detta.

Om någon på stan tex tycker att ens nya jacka är snygg, är det då rimligt att man blir förbannad och avkräver en redogörelse över personens ståndpunkt?

När en stor del av bilderna som hålls så högt av "experter" har en originalitet och ett djup som knappt når upp till jackans nivå blir det inte lättare med långa utläggningar.

Vore det inte enklast att låta var och en kommentera efter eget huvud? Jag har svårt att förstå att det skulle vara något fel med en uppmuntrande klapp på axeln när man tycker att någon gjort något bra? Det används flitigt inom modärn pedagogik och kallas för "positiv förstärkning".
 
evalisen skrev:
Ok, Tack för ditt svar Johan.
Då tar jag ditt svar som att du tycker alla dom senaste skrivna kommentarerna är dåliga.

Absolut inte! Det finns kommentarer där som är riktigt bra. Jag tog frågan som om jag kände till folk som genomgående levererade bra kommentarer och då bör man hoppa in och även kolla hur deras övriga kommentarer ser ut.

/Johan
 
alf109 skrev:
Personligen tillhör jag den icke ringa skara här på fotosidan som både uppskattar och ofta ger korta kommentarer, jag tycker till och med att 30 teckens begränsningen är vansinnig. Problemet är ju att det kommenteras för lite och att det varit ständigt sjunkande på senare tid. Om man då dessutom skall ha "poliser" som kräver akademiska avhandlingar till kommentarer lär det knappast öka kommentarsfrekvensen.

Som Janne tidigare skrev så behövs inte alltid så långa utläggningar för att veta om bilden nått fram. Dessa långa kommentarer består dessutom ofta av den kommenterandes behov av att överföra sina egna idéer till andras bilder, och då kan de vara direkt hämmande för mottagarens egen utveckling, man parasiterar så att säga på andras bilder. Om man absolut vill ha diskussion om sina bilder finns sedan länge en pol för detta.

Om någon på stan tex tycker att ens nya jacka är snygg, är det då rimligt att man blir förbannad och avkräver en redogörelse över personens ståndpunkt?

När en stor del av bilderna som hålls så högt av "experter" har en originalitet och ett djup som knappt når upp till jackans nivå blir det inte lättare med långa utläggningar.

Vore det inte enklast att låta var och en kommentera efter eget huvud? Jag har svårt att förstå att det skulle vara något fel med en uppmuntrande klapp på axeln när man tycker att någon gjort något bra? Det används flitigt inom modärn pedagogik och kallas för "positiv förstärkning".

Kanonbra skrivet Alf!

I mitt vardagliga liv använder jag ordet "snyggt" väldigt ofta, jag sa tex. till min mamma när hon kom till mej på midsommarafton - Va snygg du är!
Och hon blev görglad.
Alltså om jag sen hade tjötat om varför jag tyckte det så hade jag ju hackat sönder orden jag sa från början.
Så jag håller med Alf fullständigt, ibland kan de korta kommentarerna vara helt tillräckligt. :eek:)
 
hansen2 skrev:
Absolut inte! Det finns kommentarer där som är riktigt bra. Jag tog frågan som om jag kände till folk som genomgående levererade bra kommentarer och då bör man hoppa in och även kolla hur deras övriga kommentarer ser ut.

/Johan

Men ta fram några bra kommentarer ur senaste kommentarerna. (gärna dåliga med, så jag kan se vad du menar)
Det behöver väl inte vara så att du ska kolla igenom vad den personen skrivit i flera år?
Hallå... folk ändrar (utvecklar) ju sej hela tiden. ;o)
 
alf109 skrev:
Personligen tillhör jag den icke ringa skara här på fotosidan som både uppskattar och ofta ger korta kommentarer, jag tycker till och med att 30 teckens begränsningen är vansinnig. Problemet är ju att det kommenteras för lite och att det varit ständigt sjunkande på senare tid. Om man då dessutom skall ha "poliser" som kräver akademiska avhandlingar till kommentarer lär det knappast öka kommentarsfrekvensen.

Som Janne tidigare skrev så behövs inte alltid så långa utläggningar för att veta om bilden nått fram. Dessa långa kommentarer består dessutom ofta av den kommenterandes behov av att överföra sina egna idéer till andras bilder, och då kan de vara direkt hämmande för mottagarens egen utveckling, man parasiterar så att säga på andras bilder. Om man absolut vill ha diskussion om sina bilder finns sedan länge en pol för detta.

Om någon på stan tex tycker att ens nya jacka är snygg, är det då rimligt att man blir förbannad och avkräver en redogörelse över personens ståndpunkt?

När en stor del av bilderna som hålls så högt av "experter" har en originalitet och ett djup som knappt når upp till jackans nivå blir det inte lättare med långa utläggningar.

Vore det inte enklast att låta var och en kommentera efter eget huvud? Jag har svårt att förstå att det skulle vara något fel med en uppmuntrande klapp på axeln när man tycker att någon gjort något bra? Det används flitigt inom modärn pedagogik och kallas för "positiv förstärkning".

Bra! ;)
 
evalisen skrev:
Men ta fram några bra kommentarer ur senaste kommentarerna. (gärna dåliga med, så jag kan se vad du menar)
Det behöver väl inte vara så att du ska kolla igenom vad den personen skrivit i flera år?
Hallå... folk ändrar (utvecklar) ju sej hela tiden. ;o)

Mathias Bloms kommentar på denna bild vore ju något att endast drömma om att få. Menar inte att det är så långa kommentarer det måste vara men den sticker ut, eller hur?

Kom att tänka på Tomas Engström, vill minnas att han kommenterar vettigt.

Och visst måste man kolla hur vederbörande kommenterar i övrigt om man ska kunna svara på din fråga.

/Johan
 
alf109 skrev:
Personligen tillhör jag den icke ringa skara här på fotosidan som både uppskattar och ofta ger korta kommentarer, jag tycker till och med att 30 teckens begränsningen är vansinnig. Problemet är ju att det kommenteras för lite och att det varit ständigt sjunkande på senare tid. Om man då dessutom skall ha "poliser" som kräver akademiska avhandlingar till kommentarer lär det knappast öka kommentarsfrekvensen.

Som Janne tidigare skrev så behövs inte alltid så långa utläggningar för att veta om bilden nått fram. Dessa långa kommentarer består dessutom ofta av den kommenterandes behov av att överföra sina egna idéer till andras bilder, och då kan de vara direkt hämmande för mottagarens egen utveckling, man parasiterar så att säga på andras bilder. Om man absolut vill ha diskussion om sina bilder finns sedan länge en pol för detta.

Om någon på stan tex tycker att ens nya jacka är snygg, är det då rimligt att man blir förbannad och avkräver en redogörelse över personens ståndpunkt?

När en stor del av bilderna som hålls så högt av "experter" har en originalitet och ett djup som knappt når upp till jackans nivå blir det inte lättare med långa utläggningar.

Vore det inte enklast att låta var och en kommentera efter eget huvud? Jag har svårt att förstå att det skulle vara något fel med en uppmuntrande klapp på axeln när man tycker att någon gjort något bra? Det används flitigt inom modärn pedagogik och kallas för "positiv förstärkning".


Tror inte att någon har några problem med korta trevliga kommentarer och en klapp på axeln egentligen även om många vill ha mer uttömmande svar.
Men om nån skriver enbart "dålig bild" så finner sig inte de flesta i det och vill ha en förklaring till varför. Därför är det väl svårt att godkänna det ena utan att ta konsekvenserna för det andra.

Några orsaker till att jag själv inte väljer att kommentera kan vara:
1. Bilden är redan kommenterad med det jag tänkt, och skriver jag samma sak igen så känns det bara plagierat.
2. Jag känner inget för bilden. Nada...och jag har inte tillräcklig kunskap ännu för att kommentera bilder jag själv inte kan anknyta till.

Ibland har jag sett även kommentarer om "tack för besöket, men varför inga kommentarer"?
Sånt är verkligen avskräckande. Ska man inte våga titta på andras bilder utan att få en sån fråga?
Själv brukar jag bli glad av att se att folk överhuvudtaget tagit sig tid att titta på mina bilder. Mycket gladare än när jag ser att 10-15 personer varit inne på min sida utan att besöka albumet.

En annan sak som får mig att fundera lite:
Varför vill ni se exempel på bra respektive dåliga kommentarer?? Då är vi inne på att kritisera kritiken och indirekt kritikern och inte bilden som sådan längre.
Sånt gör mig inte heller sugen på att lämna kommentarer. Tänk om jag upptäcker i ett diskussionsforum att mina ord var det tråkigaste den fotografen kunnat få i sitt kritikeralbum? Tror ni att jag någonsin mer kommer att skriva om den fotografens bilder även om jag tycker om dem?

Ett förslag, eller fundering snarare...
Varför skulle det inte kunna finnas ett förifyllt formulär med frågor som man frivilligt kan använda vid bildkritik? Det skulle kunna underlätta för "nya kritiker", allt det här vanliga om vad man tycker om kompositionen, ljus/skugga etc men som också ger idéer till hur man ser på bilden, varför man lockades av att titta på bilden, vad man ser i den, samt om man brukar gilla den här typen av bilder.
 
Senast ändrad:
evalisen skrev:

För om jag inte minns fel så va den kommentaren som du tyckte va bra tidigare, du själv som skrivit den?
Spelar ingen roll och jag sade aldrig något specifikt om den som ex på bra/dålig. Jag fascinerades bara lite av att kommentarer om motiv försvaras framför kommentarer som handlar om bilden, och tycker det är tragiskt. Kommentarer om bilden är vad vi bör eftersträva..

Bra kommentatorer finns flera. Några nämnda redan men sedan lägger jag till +3 st som kommenterar personligt på skilda sätt som jag alla tycker är bra. Hans Svensson, Malin Hellesø, Kijana samt många andra jag inte kommer på namn på rakt av som engagerar sig i att bedöma/sätta ord till bilderna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.