Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
30 tecken nämns inte alls i bild/kommentarreglerna. Det är en åtgärd för att motverka kommentarer av typen "Fin bild". Trots denna begränsning går det alldeles utmärkt att skriva dem ändå som t.ex "Vilken toppenbild, den är jättebra"

/Johan

Då har du fortfarande möjligheten att poängtera under din bild att sådana kommentarer är ovälkomna. Om du testar det så kanske du slipper dom.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Då har du fortfarande möjligheten att poängtera under din bild att såna kommentarer är ovälkomna. Om du testar det så kanske du slipper dom.

Tycker du det är rimligt att man skall behöva göra det när det klart och tydligt står att sådant inte är önskvärt på sajten?
Jag tror dessutom att det skulle kunna ha en avskräckande effekt på alla kommentatorer.

/Johan
 
Arleklint skrev:
Då har du fortfarande möjligheten att poängtera under din bild att sådana kommentarer är ovälkomna. Om du testar det så kanske du slipper dom.
Finns ingen anledning att undanbe sig dem tycker jag. Däremot tycker jag det är helt rimligt att önska ungefär såna kommentarer som tidigare länkade dokument/artikel beskriver. Även om det görs i tystnad, men en konkret fråga skadar nog aldrig heller i beskrivningen förstås..

Vidare så finns såna som testat frågor, funderingar en hel del som sagt och som faktiskt inte fått värst med gehör för dem förr, även om många tagit sig tid att skriva något. (se sidan 1-2 så finns det beskrivet.) Upplever dock en förbättring vad gäller det senaste tiden.. Kanske var det så bråttom att kläcka bildkommentarer så sånt inte hinns läsas ändå? Eller så finns andra orsaker.. Oavsett så är inte mina erfarenheter av specifika funderingar/frågor under bilden positiva.
 
hansen2 skrev:
Tycker du det är rimligt att man skall behöva göra det när det klart och tydligt står att sådant inte är önskvärt på sajten?
Jag tror dessutom att det skulle kunna ha en avskräckande effekt på alla kommentatorer.

/Johan

Om du uppfattar korta kommentarer så besvärande och felaktiga som det framstår i tråden så tänkte jag det skulle vara en rimlig lösning för dig. Jag tror iofs oxå det avskräcker från alla kommentarer, men gör nog även denna tråd.
 
Det är klart att sånna här trådar avskräcker folk från att kommentera bilder.
En del vågar helt enkelt inte skriva!
Är det så här det ska vara på fotosidan?
 
Eva, det var inte meningen att du skulle ta illa upp, så sorry att jag besvarade din fråga. Förstår dock inte varför den ställdes, och att jag inte förstår varför är för att jag tror på dig när du säger att du vet (och då borde ju frågor vara överflödiga.) Men om jag får gissa så handlar mycket i denna diskussionen om att "man ska" tycka tvärtom mot vissa?

Och jag håller helt med om att det är synd ifall att folk avskräcks ifall de hade haft något att bidra till bildkritiken med. Dock tycker jag det är bra om några funderar på att skriva lite mer än det som pratats om. Typ "Fin bild" alltså. Ser inte de kommentarerna som en förlust i sammanhanget bildkritik nämligen..
 
lottawe skrev:
Eva, det var inte meningen att du skulle ta illa upp, så sorry att jag besvarade din fråga. Förstår dock inte varför den ställdes, och att jag inte förstår varför är för att jag tror på dig när du säger att du vet (och då borde ju frågor vara överflödiga.) Men om jag får gissa så handlar mycket i denna diskussionen om att "man ska" tycka tvärtom mot vissa?

Och jag håller helt med om att det är synd ifall att folk avskräcks ifall de hade haft något att bidra till bildkritiken med. Dock tycker jag det är bra om några funderar på att skriva lite mer än det som pratats om. Typ "Fin bild" alltså. Ser inte de kommentarerna som en förlust i sammanhanget bildkritik nämligen..

Om det är så du gör, kan inte jag svara för.
Men jag har mina egna åsikter... och dom försöker jag få fram här om det går bra?

Visst är det synd att folk inte vågar skriva, det finns ju många olika pooler dessutom, inte bara bildkritikpoolerna.
Jag tycker att allas åsikter borde få ta plats i kommentarerna. Som jag sagt tidigare, så utvecklas man av att skriva kommentarer, och synd att vissa som skriver bara "fin bild" inte ska få ta plats och också utvecklas här på fotosidan.
Alla är inte lika utvecklade i sitt språk, det måste vi komma ihåg.
 
evalisen skrev:
Som jag sagt tidigare, så utvecklas man av att skriva kommentarer, och synd att vissa som skriver bara "fin bild" inte ska få ta plats och också utvecklas här på fotosidan.
Personligen tror jag och är rätt övertygad om att det är betydligt mer utvecklande att tänka fram några motiveringar också till det där "Fin bild." Att läsa/ta till sig samt att försöka ha artiklar/dokument i bakhuvudet (eller i ryggmärgen) tycker jag därför är de bästa tipsen till alla som verkligen önskar utvecklas genom att få och ge kommentarer.

För i sanningens namn, hur utvecklande kan det vara att enkomt kunna få ur sig de orden? För de behöve man inte tänka till, fundera eller något alls ju.
 
evalisen skrev:
Jag tycker att allas åsikter borde få ta plats i kommentarerna. Som jag sagt tidigare, så utvecklas man av att skriva kommentarer, och synd att vissa som skriver bara "fin bild" inte ska få ta plats och också utvecklas här på fotosidan.
Alla är inte lika utvecklade i sitt språk, det måste vi komma ihåg.

Jag håller med dig Eva.
Naturligtvis krävs tolerans och ödmjukhet inför varandra om en så pass stor sida som FS skall fungera. Alla kommer alltid finnas på olika nivåer och ha olika mål och syften med sitt bildskapande. Vi kommer alltid att se bilder på olika sätt..

Med det i bakhuvudet tror jag det är bra att respektera allas våra olika sätt att uttrycka oss på.

Vi kan inte, och bör inte försöka göra om FS medlemmar i en forumtråd.
Vi kan bara framföra våra subjektiva åsikter.
 
Senast ändrad:
Det är väl självklart att man tänker till när man ser en bild, tankarna kan gå typ... tycker jag om den här eller inte...
Inte sitter en betraktare helt nollställd i huvudet och bara skriver "fin bild".
Jag tror att det går mycke tankar i huvudet på medlemmarna här som tittar på bilder, men alla kan INTE utrycka sej lika väl.

Och det kan vara nog så utvecklande att bara titta på bilder, sen också att skriva några ord.
För ev. efter ett tag också utveckla sitt språk.
Vi utvecklas alla i olika takt och på olika sätt.
 
evalisen skrev:
..men alla kan INTE utrycka sej lika väl.
Precis!
Och därför tror jag det är smart att uppmuntra och råda till att försöka utifrån tankar i dokument/artiklar alltså. De borde kunna ses som en hjälp på vägen till att utveckla och utvecklas.
 
lottawe skrev:
Precis!
Och därför tror jag det är smart att uppmuntra och råda till att försöka utifrån tankar i dokument/artiklar alltså. De borde kunna ses som en hjälp på vägen till att utveckla och utvecklas.
Nu måste jag fråga en sak,
Jag uppfattar inte dej som du vill uppmuntra folk till att skriva längre kommentarer (utförligare osv.), utan jag uppfattar faktiskt dej som att du vill förbjuda korta kommentarer.
Hur är det igentligen?
Har jag fattat dej fel kanske.
 
evalisen skrev:
Det är väl självklart att man tänker till när man ser en bild, tankarna kan gå typ... tycker jag om den här eller inte...
Inte sitter en betraktare helt nollställd i huvudet och bara skriver "fin bild".
Jag tror att det går mycke tankar i huvudet på medlemmarna här som tittar på bilder, men alla kan INTE utrycka sej lika väl.

Och det kan vara nog så utvecklande att bara titta på bilder, sen också att skriva några ord.
För ev. efter ett tag också utveckla sitt språk.
Vi utvecklas alla i olika takt och på olika sätt.

Helt enig. Det tycks som vissa tror att de som skriver enkla kommentarer gör det bara för att djävlas eller för att dom inte vill skriva något mer uttömmande. Att kommentera en bild konstruktivt är en konst lika svår som att skapa en konstruktiv bild. Det är en utveckling som tar minst lika lång tid som att bli en god fotograf. Att begränsa dessa människors sätt att uttrycka sig kommer inte får dem att skriva mer konstruktivt - de kommer bara låta bli att kommentera och får således heller ingen inkörsport att bli bättre kommentatorer.
 
evalisen skrev:
Nu måste jag fråga en sak,
Jag uppfattar inte dej som du vill uppmuntra folk till att skriva längre kommentarer (utförligare osv.), utan jag uppfattar faktiskt dej som att du vill förbjuda korta kommentarer.
Hur är det igentligen?
Har jag fattat dej fel kanske.
Jag tror snarare på uppmuntran och väl genomtänkta framarbetade metoder än på förbud.

Missuppfattningar beror nog fö ofta på förutfattade meningar i kombination med att man bara läser det man vill. Läs tråden igen så behöver du nog inte tveka om vart jag står.
 
En annan sak som jag tänker är ju att vi som finns här på fotosidan vill ju utvecklas som fotografer, ta bättre och bättre bilder. Det tror jag alla är överens om. :eek:)
Men sen är ju inte alla här för att utvecklas till duktiga skribenter.
Man kan ju vara en j-vla duktig fotograf och vara sämre på att uttrycka sej i ord.
Det handlar ju i första hand om bilder/fotografier på fotosidan.
 
Många väljer kanske att fotografera just för att de tycker det är lättare att uttrycka sig så än att skriva eller musicera.
 
jkene skrev:
.......således heller ingen inkörsport att bli bättre kommentatorer.
Skulle inte andras kommentarer (om de var mer utförligara) samt dokumenten det hänvisas till kunna vara tillräckligt som hjälpande "inkörsport" då? Och hur hjälper frasen "Fin bild" den som vill utveckla sitt kommenterande menar du?

Om vi snackar om hur kommenterandet kan utvecklas till att bli mer analyserande* och konstruktivt så fler kan finna utveckling därigenom. Vad kan vara ett gott råd och till hjälp då?

* ordet är inte lika med överdrift eller att det måste innefatta tre eller 20 rader text.
 
evalisen skrev:
Det är väl självklart att man tänker till när man ser en bild, tankarna kan gå typ... tycker jag om den här eller inte...
Inte sitter en betraktare helt nollställd i huvudet och bara skriver "fin bild".
Jag tror att det går mycke tankar i huvudet på medlemmarna här som tittar på bilder, men alla kan INTE utrycka sej lika väl.

Och det kan vara nog så utvecklande att bara titta på bilder, sen också att skriva några ord.
För ev. efter ett tag också utveckla sitt språk.
Vi utvecklas alla i olika takt och på olika sätt.

Jag tror inte ett dugg på att FS varit rena magneten för dem med läs och skrivsvårigheter. Ungefär som att det är något lurt med att ett osedvanligt högt antal HD-åkare har läkarintyg på att de inte kan ha hjälm.

Skulle någon/några ha läs och skrivsvårigheter är det bara att acceptera och inte kräva något som inte är möjligt.

Däremot kan vi ställa vissa grundkrav på den majoritet som inte har dessa svårigheter och utvecklas utifrån det.

/Johan
 
lottawe skrev:
Skulle inte andras kommentarer (om de var mer utförligara) samt dokumenten det hänvisas till kunna vara tillräckligt som hjälpande "inkörsport" då?

Jag tror inte det. Jag tror man övar bäst genom att tänka, uppleva och skriva själv. Jag tror vidare att man då måste tillåtas skriva enkelt och taffligt till en början. Man måste tillåtas göra "fel" i den mån det eventuellt skulle vara möjligt.

Och hur hjälper frasen "Fin bild" den som vill utveckla sitt kommenterande menar du?
Att formulera "Fin bild" kan mycket väl vara utvecklande på det sättet att man lärt sig skilja en fin bild från en som inte var lika fin. Det är en början. Man har också vågat uttrycka det.

Jag såg i ett gammalt inlägg från förra året att du Lotta inte störde dig på korta kommentarer för "de var kommentarer de också". Gäller det fortfarande?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.