ANNONS
Annons

Fotosajt utan avgifter och begränsningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Undrar hur man kan driva en fotosajt med gratis medlemsskap där medlemmarna kan ladda upp bilder helt utan begränsningar? Rangefinderforum är en sådan sajt. Fotosidan däremot har medlemsavgifter i olika steg för uppladdningsfrekvens men dock ingen där obegränsad uppladdning finns. Hur kan andra driva fotosajter helt utan avgifter när tydligen fotosidan inte kan det? Och dessutom med helt obegränsad uppladdning. Skulle det bli för mycket bilder om det inte fanns begränsningar?

En gissning är att man får vissa intäkter från annonser, och att man genom sitt arbete eller egna firma har kostnadsfri tillgång till server och bandbredd, och sist men inte minst är beredd att lägga ner en hel del ideellt arbete.

-- MW

Det är möjligt att man får in en del donationer men jag tvivlar på att det är några summor som kan täcka kostnaderna? Fast det kan ju finnas någon entusiast som gett ett ordentligt startkapital?

Kan det inte helt enkelt vara så att en site för mätsökarfolk, dvs. en mer nischad publik, inte får samma trafikvolymer och därmed är lättare att driva med egna tillskjutna medel då den inte växer exponentiellt (eller något sånt)?

Graal skrev:
Undrar hur man kan driva en fotosajt med gratis medlemsskap där medlemmarna kan ...[klipp]...

Man har andra pengar att stoppa in. Kontant (egna medel, donationer, reklamintäkter) och kanske också i form av oavlönat arbete. Datorer kostar pengar, bandbredd kostar pengar, männsikor ska ha mat och tak över huvudet - det kommer man aldrig förbi...

Allting handlar om tillgång och efterfrågan.
Har man en bra produkt så som fotosidan.se kan man få både medlemmar och annonsörer att betala.

Sjunker nivån på utbudet/efterfrågan eller det kommer bättre erjudande försvinner både medlemmar och annonsörer.

Nöjd kund/Jesper

När Fotosidan hade ca 2.000 medlemmar, ca 10.000 bilder och ca 2 Gb i hårddisk så hade vi inte heller betalmedlemskap om jag inte minns fel. Nu har vi ca 50.000 medlemmar, ca 230.000 bilder och ca 60 Gb hårddisk. Dessutom skickar vi nästan 1Tb bandbredd per månad vilket är det som är vår största kostnad när det gäller driften. Medlemskapen är inte bara till för att täcka serverkostnader utan för vårt eget arbete.

Jag tippar att den sajten inom 12 mån kommer att lansera betalmedlemskap.

Baserat på egna erfarenheter (dock inte fotorelaterade siter)...

Det som är vanligast är en grupp personer som har ett engagemang utöver det vanliga. Ofta på gränsen till besatthet. Denna grupp pumpar in både tid och pengar. Bandbredd fixar man via polare, kontakter eller genom att slanta upp ur egen ficka, allt efter bästa förmåga. Som också påpekats så ger annonser en del pengar, men sällan i sådan omfattning att det täcker mer än kostnaderna för siten.

Det är väldigt vanligt att man redan har inkomsten fixad från något annat håll (CSN, A-kassa, lön, etc) för det är väldigt sällan som man kan försörja sig på communities enbart.

Så utan ett gäng fanatiker som brinner för sitt intresse så skulle vi inte ha så många communities som vi har idag, för det är inte en lukrativ bransch som man blir stenrik på (även om man trodde det för 6-7 år sedan...).

elmfeldt skrev:
När Fotosidan hade ca 2.000 medlemmar, ca 10.000 bilder och ca 2 Gb i hårddisk så hade vi inte heller betalmedlemskap om jag inte minns fel. Nu har vi ca 50.000 medlemmar, ca 230.000 bilder och ca 60 Gb hårddisk. Dessutom skickar vi nästan 1Tb bandbredd per månad vilket är det som är vår största kostnad när det gäller driften. Medlemskapen är inte bara till för att täcka serverkostnader utan för vårt eget arbete.

60 GB bara? Ofan.. men jag hoppas ni har speglade diskar osv?

Att det går åt mycket bandbredd är väl delvis för att alla bilder läggs upp på fotosidan.se?

Men det kanske finns nån anledning till att det inte extern hosting tillåts? Storlek på bilder? Eller har jag missat hur man lägger till bilder i postningar?

Personligen tycker jag inte det är fel att man tar betalt för en god produkt, å andra sidan kan jag få en lika bra produkt gratis är det ännu bättre.

Oftast jobbar folk ideellt till en viss gräns då man inser att man kan tjäna pengar på sitt ideella arbete, min personliga uppfattning är att man då höjer ambitionsnivån och plöjer ner större delen av intäkterna i verksamheten.

Till den dan man börjar bli girig och lägger pengarna på hyllan.

Men då kommer det nya erbjudande som är bättre.

Hoppas fotosidan håller ett tag till!

Jesper

Ja bandbredden beror på alla bilder som visas. Skulle vi inte ha dem på vår server så skulle vi inte kunna hålla bra service och kvalitet.

Jesper Lindeblad skrev:
Personligen tycker jag inte det är fel att man tar betalt för en god produkt, å andra sidan kan jag få en lika bra produkt gratis är det ännu bättre.

Oftast jobbar folk ideellt till en viss gräns då man inser att man kan tjäna pengar på sitt ideella arbete, min personliga uppfattning är att man då höjer ambitionsnivån och plöjer ner större delen av intäkterna i verksamheten.

Till den dan man börjar bli girig och lägger pengarna på hyllan.

Men då kommer det nya erbjudande som är bättre.

Hoppas fotosidan håller ett tag till!

Jesper

Precis. Därför försöker vi hela tiden utveckla sajten och göra den mer komplett/intressant/värdeful för medlemmen. Det är denna utveckling som gör det kul att fortsätta.

Rangefinder forum säljer adaptrar och annat. Många som använder Leica & Zeiss objektiv på sina Digital-kameror köper adaptrarna från deras forum. Även annat. De som driver det är ofta inne på Fred Mirandas sajt och gör reklam för sig. De säljer även Leica och Zeiss objektiv som är riktigt dyra. Även en del dyra Canon objektiv t.ex. 200/1,8 har de sålt flera stycken av. Ofta ser du dem på FM buy and sell forum.

elmfeldt skrev:

Visst går det driva sådana sidor utan att ta betalt. Ett exempel är Elfwood (http://elfwood.lysator.liu.se), de har ungefär 30.000 medlemmar och över 400.000 bilder och bekostar allt med donationer. Nu får de visserligen all bandbredd gratis av Linköpings Universitet, men det är ju också en form av donation. De har funnits på nätet sen 1996 och det finns inga planer på att börja ta betalt vad jag vet.

En annan sida värd att nämna kan vara devianART (http://www.deviantart.com). Den är också gratis, och där finns det närmare 13 miljoner bilder (jag kan dock inte hitta hur många medlemmar).

Det är inte på något sätt menat som kritik mot att det kostar pengar att bli fullvärdig medlem på fotosidan, jag har själv funderat på att köpa något av de lägre, utan snarare för att visa på att det visst går att driva stora liknande siter utan att ta betalt.

Som användare betalar jag hellre direkt än indirekt via skattsedelen (donation från universitetet) eller när jag handlar prylar (företagens reklambudget).

Detta främst av tre skäl:

- Jag kan välja en tjänst som passar mig vad gäller funktionalitet och pris. Jag kan också välja att avstå från att betala för något jag inte uppskattar eller behöver.

- Jag kan ställa krav på tjänsteleverantören

- Går tjänsten runt av egen kraft är sannolikheten större att den finns kvar.

Nu menar jag inte att det är fel att som Fotosidan sälja ett annonsutrymme det är en given del av intäkterna. Men är det den enda finns det ibland en tendens att det blir svårt att hitta det man kom dit för bland alla annmonser....

Hej!

Jag vet inget om de andra fotosajterna som är gratis. Men vill gärna fjäska lite för Fotosidan. Tycker nämligen att en hundring eller så per år är ingenting jämfört med det man får tillbaka i form av service med snabba och kunniga svar på frågor och möjligheten att av pålitliga medlemmar köpa begagnade saker som dyra objektiv (= billiga för mig som köper och så det känns säkert).
mvh/Fride

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar