Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosajt utan avgifter och begränsningar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enda jag personligen reagerat på, är att förra året var min ekonomi helt ok, så jag hade råd med 500 spänn för guldmedlem, iår är det betydligt värre, men trots guldmedlem förra året, så åker man rakt tillbaka till "vanlig medlem".. känns lite surt.. själv tycker jag det saknas ett steg i trappan.. så att man känner att, aight, jag har dragit mitt strå i stacken, och blir inte helt bortglömd.. ^^

Relevant info?

fotosidan verkar ha denna spridning på medlemmar:
636 guld
667 silver
2471 silver

dvs:
636*500+667*300+2471*100=765200 kr per år
Det är ungefär 64 kkr i månaden som är betalt i förskott.
Jag skulle tippa på att fotosidan kommer att innas kvar ett tag till

Självklart ska de ha betalt!

Jag måste få ta upp denna tråd med min tanke om betalning eller inte. Jag tycker självklart att fotosidans grundare skall ta betalt! Tänk er själva vilket enormt arbete som ligger bakom innan fotosidan blivit i denna storlek! Hur många som är guld/ silver eller brons, eller hur mycket som kommer in i företaget bekommer mig inte ett dugg- jag hoppas istället att det driftiga teamet får kvar en slant efter alla utlägg. Den slanten, delat på antal timmar som är lagt här på att fixa, bygga, kommunicera, lyssna på ideer och annat- blir ändå inte många kronor att orda om. Själv har jag uppgraderat mig till silver- fattig student som jag ändock är- men jag väljer att lägga de kronorna här!

Gratis sidor är visserligen bra,just för att de är gratis, men man blir oändligt trött på att matas med ständig reklam mm, för alla sidor kostar ju pengar att driva och på ett eller annat sätt måste kulorna in.
Så länge medlemspriserna är så här humana så kommer iallafall jag att stanna här för det är en mycket trevligt byggd sida! Jag har lärt mig mycket här! *nöjd å glad* /ewamaria

Vad är det som är märkligt i att man tar betalt för fotosidan?

Om det finns andra gratis-siter utan reklam, varför härjar man inte runt där istället?

Här skall tydligen fotosidans redaktion motivera alla kostnader, vilket är märkligt i sig. Är en hundring om året en så blodig summa, när dom flesta av oss här inne kan pumpa in ett antal tusen kronor i kameran, gluggar och alla diverse onödiga tillbehör?

Om man inte har råd och betala är det sin sak, men gratiskvoten är väl helt ok isf?

Men att själv sitta och räkna på vad fotosidan får in i pengar är onödigt jobb - Om jag inte minns helt fel så drivs fotosidan som ett företag. Då finns det offentliga uppgifter om intäkter och utgifter.

Nu har man bestämt att man skall ta betalt för olika kvoter osv, då fotosidan inte är en ideell förening, så ser jag inga problem med att ledningen helt och hållet äger detta beslut.

Är det för dyrt eller om produkten inte uppfyller ens förväntningar, så behöver man ju inte köpa den - grundläggande marknadsekonomi.

När det gäller andra gratis-siterna är det inte alltför ovanligt att man säljer adressuppgifter och demografi till markandsföringsbolag eller surveyföretag.

stoltz skrev:

Om det finns andra gratis-siter utan reklam, varför härjar man inte runt där istället?

Här skall tydligen fotosidans redaktion motivera alla kostnader, vilket är märkligt i sig. Är en hundring om året en så blodig summa, när dom flesta av oss här inne kan pumpa in ett antal tusen kronor i kameran, gluggar och alla diverse onödiga tillbehör?

Om man inte har råd och betala är det sin sak, men gratiskvoten är väl helt ok isf?

Men att själv sitta och räkna på vad fotosidan får in i pengar är onödigt jobb - Om jag inte minns helt fel så drivs fotosidan som ett företag. Då finns det offentliga uppgifter om intäkter och utgifter.

Nu har man bestämt att man skall ta betalt för olika kvoter osv, då fotosidan inte är en ideell förening, så ser jag inga problem med att ledningen helt och hållet äger detta beslut.

Är det för dyrt eller om produkten inte uppfyller ens förväntningar, så behöver man ju inte köpa den - grundläggande marknadsekonomi.

När det gäller andra gratis-siterna är det inte alltför ovanligt att man säljer adressuppgifter och demografi till markandsföringsbolag eller surveyföretag.

Håller med till 100%, finns inte så mycket mer att tillägga.

Lars Johnsson skrev:
Ewamaria,

Det finns gratis foto-sajter utan någon reklam. Men här är det reklam......

Något som jag lärt mig med åren är att det inte finns några fria luncher i universum. Och folk som jobbar ar__et av sig gratis och investerar massor av pengar för att andra skall kunna odla sin hobby är nog ganska få. Tycker att hela ressonemanget är lite konstigt, jag menar Canon ger ju inte bort EOS1 DS markII bara för att folk tycker att det är kul att fota. Och det lustiga är att här snackar vi om några hundralappar om året. Vad blir nästa steg, skall dom som driver sajten även bjuda på kamera, dator och erforderlig programvara för att folk skall vara nöjda?

alf109 skrev:
Något som jag lärt mig med åren är att det inte finns några fria luncher i universum. Och folk som jobbar ar__et av sig gratis och investerar massor av pengar för att andra skall kunna odla sin hobby är nog ganska få. Tycker att hela ressonemanget är lite konstigt, jag menar Canon ger ju inte bort EOS1 DS markII bara för att folk tycker att det är kul att fota. Och det lustiga är att här snackar vi om några hundralappar om året. Vad blir nästa steg, skall dom som driver sajten även bjuda på kamera, dator och erforderlig programvara för att folk skall vara nöjda?

Jag sa inte att det var fel att ta betalt. Läs vad skrev och att det var en kommentar till Ewamarias inlägg. Hon sa att det var tröttsamt med gratis sajter för att man matas med reklam.
Och det finns fria luncher Alf. Titta på denna sajt som är helt gratis och helt reklamfri.
http://www.fredmiranda.com/

stoltz skrev:

1. Vem sa att det var märkligt att ta betalt ???

2. Jag härjar runt där den mesta av tiden.

3. Vem sa redaktionen skulle motivera sina kostnader ??

4. Vilka av de andra gratis foto sajterna säljer sina addresuppgifter till marknadsförings bolag ??

Visst gäller grundläggande marknadsekonomi här. Men även att man får säga vad man tycker.

Måsta man fjäska och skriva att allt är perfekt och denna sajt är världens bästa i varje inlägg ?

Korkad!?

Bara för det är gratis betyder inte att det är bra.

Och att anse att FM är gratis och reklam fri.. ja då kanske man skall besöka sidan innan man gör ett sådant påstående.(inte för att jag inte uppskattar fm)

Den som har den fina iden att starta en fotosida utan att ta ut medlems avgifter(och erbjuda medlemmar samma tjänster som fs), ja det är ju bara att sätta igång....

För övrigt är väl FS den största samlings platsen för fotografer på nätet (i sverige)

En väldigt genomtänkt och proffsig sida.

Faktum är att man kan nyttja många av fs tjänster bara genom att registrera sig.

Tacksam (gratis) medlem.

/Paul L.

eka.p skrev:
... En annan sida värd att nämna kan vara devianART (http://www.deviantart.com). Den är också gratis, och där finns det närmare 13 miljoner bilder (jag kan dock inte hitta hur många medlemmar)...

deviantart kostar pengar (om man vill), drygt 200 kr/år. jag är supernöjd emd fotosidan.se och dess priser. det enda jag egentligen stör mig på är annonserna, speciellt de som blinkar.

(det är en tjänst som jag har klagat på tidigare som jag betalar för, och det är att det är världens röra i produktrecensionerna och som de inte orkar städa upp vad jag kan se (eller så håller de på, hoppas hoppas))

Galaxens President skrev:
Helt gratis och reklamfri, ehh?

Det är ju en shoppingsite för plugins med kundvagn och allt.

Du ser ingen reklam. Och om du inte själv går in på den avdelningen för plugin så finns där inget annat. Det är ju också bara för den egna sajten. Här är reklam för allt möjligt som inte har med denna sajten att göra. Inklusive många grejor som inte ens har med foto att göra. Under tiden jag skrev detta såg jag en frilufts-reklam och en symaskin reklam här

Det var tydligen känsligt och man trampade på många tår om man inte skrev att Fotosidan var bäst i världen

Lars Johnsson skrev:
Du ser ingen reklam. Och om du inte själv går in på den avdelningen för plugin så finns där inget annat. Det är ju också bara för den egna sajten. Här är reklam för allt möjligt som inte har med denna sajten att göra. Inklusive många grejor som inte ens har med foto att göra. Under tiden jag skrev detta såg jag en frilufts-reklam och en symaskin reklam här

Det var tydligen känsligt och man trampade på många tår om man inte skrev att Fotosidan var bäst i världen

Ja, så vitt jag kan se så annonseras nya updateringar av fm plugin på första sida (2st)
så visst görs det reklam för fm plugins på ett eller annat sätt.

Nja känsligt är det väl inte, men om man startar en diskussion får man väl vara beredd på en del olika åsikter, gäller även de som deltar...

/P.L

Senast ändrad:
Paul.r.Lindqvist skrev:
Ja, så vitt jag kan se så annonseras nya updateringar av fm plugin på första sida (2st)
så visst görs det reklam för fm plugins på ett eller annat sätt.

Nja känsligt är det väl inte, men om man startar en diskussion får man väl vara beredd på en del olika åsikter. gäller även de som deltar...

/P.L

Såg du någon reklam för symaskiner,tält, kanoter eller folkhögskolor.......som här är.

Där finns bara Fred Mirandas plugins.

oj då visste inte att det var skillnad på reklam och reklam.... .

Nu när det gäller reklamen på fs, så verkar det ju som en del störs sig av det eller ?

Jag vet inte om jag missat något, men det enda jag ser till höger är 3 mindre reklam "banners"

Det inget som stör mig överhuvudtaget. Jag har dock inte "tryck på varenda reklam "banner"" syndromet som en del verkar ha :)

Lars börjar det bli känsligt nu? :)

MVH
/P.L

Paul.r.Lindqvist skrev:
oj då visste inte att det var skillnad på reklam och reklam.... .

Nu när det gäller reklamen på fs, så verkar det ju jätte många som störs sig av det eller ?

Jag vet inte om jag missat något, men det enda jag ser till höger är 3 mindre reklam "banners"

Det inget som stör mig överhuvudtaget. Jag har dock inte "tryck på varenda reklam "banner"" syndromet som en del verkar ha :)

Lars börjar det bli känsligt nu :)

MVH
/P.L

Det är stor skillnad om den som driver och gör sajten säljer en egen Foto produkt. Eller om han har den till uthyrning så att vem som helst som betalar lägger in sin reklan även om den inte har ett dugg med Foto att göra.

konstigt att du stördes av de på FM men inte av dessa här. Men här är ju fjäsk-faktorn också.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar