Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotopass

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Det här väl inte filosofiskt

klazzze skrev:
Däremot kanske det skulle vara bra med ett enda namnskyddat presskort för yrkesverksamma journalister. Det finns argument både för och emot.
Tycker det skulle vara lite obehagligt om det faktiskt fanns en enväldig organisation som avgjorde vem som får kalla sig journalist. Det för tankarna till Stalin och hans likar.

Det låtsas-presskort som "Fria journalister" säljer tror jag inte är något problem; det lär knappast tas på allvar av dem som har någon som helst vana vid presskontakter. Största risken med kortet är väl att ambitiösa fotografer (och andra) slösar bort pengar på det.
 
Re: Re: Det här väl inte filosofiskt

Tycker det skulle vara lite obehagligt om det faktiskt fanns en enväldig organisation som avgjorde vem som får kalla sig journalist. Det för tankarna till Stalin och hans likar.

Jag håller med dig Erland.
Men som jag skrev så är det både för och nackkdelar. Det skulle onekligen vara praktiskt om man visste vad som är ett "riktigt" presskort. Men vem ska bestämma det?
Det är emellertid olyckligt att Fria journalisters skitkort, och för all del även en del andra icke godkända legitimationer, ser så äkta ut. Jag vet att de funkar att använda som ID-kort på en del ställen med oerfaren personal. Därför skulle man faktiskt kunna strama upp regelverket kring hur en icke godkänd legitimation får se ut, utan att det blir totalitärt.
Då skulle man på samma gång ge lite tyngd åt de presskort som även är SIS-märkta och är giltiga som identitetskort.
Funderar Klas B
 
Oj, vilken debatt det blivit!

Jag som hobbyfotograf är personligen int eintresserad av ett platskort. MEN jag ÄR intresserad av att kunna få tillgång till att ha MÖJLIGHET att ta bra bilder på ett evenemang.

Är det mindre arrangemang och dessutom inom den "gren" som jag länge varit engagerad i (motorcykeltävlingar på asfaltsbanor sk. roadracing) så har jag ofta inga problem att få ackreditering. Men det beror på kontakter och att de VET vem jag är och framför allt att JAG vet vad som är säkert och inte.

Men större evenemang, ta exempelvis STCC i Göteborg nu i helgen. Tog med mig utrustningen och var där i god tid men icke sa nicke. Inte en chans att få några bra bilder varken i bandepån eller utmed banan. De platserba var exklusivt för press även om det fanna gott om plats OCH det fanns platser att stå på där man fortfarande stod säkert men...blev bortkörd av polis ändå! Nåja, that´s life!

Frågan, som hobbyfotograf, är väl ändå att ha MÖJLIGHET till att ta bra bilder för det är vi ju intresserad av allihop som fotografer!

Jag skiter väl i et platskort, det är bilden jag vill åt! ;-)


Mvh!
// Niklas
 
NiklasÖ skrev:
Men större evenemang, ta exempelvis STCC i Göteborg nu i helgen. Tog med mig utrustningen och var där i god tid men icke sa nicke.
Skulle kunna tänka mig att problemet var att du bara dök upp. Om du hade tagit kontakt i förväg är det inte omöjligt att de hade släppt in dig. Till större arrangemang måste oftast även de stora tidningarna ackreditera sina medarbetare i förväg.
 
ErlandH skrev:
Skulle kunna tänka mig att problemet var att du bara dök upp. Om du hade tagit kontakt i förväg är det inte omöjligt att de hade släppt in dig. Till större arrangemang måste oftast även de stora tidningarna ackreditera sina medarbetare i förväg.

Jo, säkert är det så! Fast en spekulation från min sida är ju, inte för att det har betydelse, att jag nog ändå inte fått ackreditering.

Fast försöker man inte kan man ju aldrig få ett ja! Så du har helt rätt!

Mvh!
// Niklas
 
Jag kollar alltid i förväg, även om det så är ett lokalt folkrace. Det kostar ett telefonsamtal till tävlingsledningen eller pressansvarig och då slipper man åka i onödan eller få någon diskussion i entrén.
 
Anders Östberg skrev:
Jag kollar alltid i förväg, även om det så är ett lokalt folkrace. Det kostar ett telefonsamtal till tävlingsledningen eller pressansvarig och då slipper man åka i onödan eller få någon diskussion i entrén.

Me to! Dessutom brukar jag inte ta någon diskussion. Har jag inte kollat i förväg och får nej så får jag stå mitt kast! That´s it!

Mvh!
// Niklas
 
Thomas Carlén (ThomasC) skrev:
Presskort som accepteras utfärdas av Svenska Journalistförbundet och BLF....allt annat är lurendrejeri.
--------------------------------------------------------------------------------



macrobild skrev:
Ånäää.


SFF utfärdar presskort efter samma villkor som Journalistförbundet

Och TU samt presskort.org, alla med sina villkor :)


Michael
 
Eftersom det kort som presskort.org säljer inte ens säkerställer innehavarens identitet kan det knappast kallas presskort.

Märkligt, förresten, att inte t ex SIS stämmer presskort.org eftersom kortet så uppenbart är ett försök att vilseleda genom att gör det så likt ett SIS-godkänt id-kort som möjligt.
 
NiklasÖ skrev:
Men större evenemang, ta exempelvis STCC i Göteborg nu i helgen. Tog med mig utrustningen och var där i god tid men icke sa nicke. Inte en chans att få några bra bilder varken i bandepån eller utmed banan. De platserba var exklusivt för press även om det fanna gott om plats OCH det fanns platser att stå på där man fortfarande stod säkert men...blev bortkörd av polis ändå!
Var stod du när du blev bortkörd av polis?
Det enda ställe som jag såg att polisen motade bort folk från var Göta Älvbron.

För STCC så är det ackreditering via STCC:s organisation som gäller.

Du behöver inget presskort eller liknande, däremot så behöver du en uppdragsgivare så hör med t ex din lokala tidning om de kan tänka sig att anlita dig för bilder från STCC.

En annan möjlighet är att du gör jobb åt någon förare eller något stall i någon av de serier som kör under en STCC-helg.
 
För att få presskort som fotograf så skall du vara yrkesverksam inom press, radio tv, bildbyrå osv .
Ansöker du om presskort som frilansare så får du styrka genom referenser att du arbetar uteslutande med pressfotografering. Historiskt sett är det Journalistförbundet som har utfärdat presskort. SFF , BLF har samarbetat med journalistförbundet och sett till att deras medlemmar som kan styrka att de arbetar uteslutande med pressbilder också kan få presskort..

På mitt presskort, jag har haft presskort sedan 1984 står det att det är utfärdat av SFF där jag är medlem. Tidigare stod det SFF och journalistförbundet.
 
"uteslutande med pressfotografering"?

Är inte många yrkesfotografer mångsysslare?
 
Anders Östberg skrev:
"uteslutande med pressfotografering"?

Är inte många yrkesfotografer mångsysslare?
I SFF fall så skall du kunna styrka att en stor del av ditt arbete är press, och under hur många år du har arbetat med press och till detta referenser.

Du kan inte som exv reklamfotograf och att du gör lite jobb då och då för några magazine få pressleg.

Jag kommer inte ihåg % satsen nu, Stefan Ohlsson kan nog svara.
 
Även PFK (Pressfotografernas Klubb) utfärdar "riktiga" presslegitimationer. Även där måste man ha pressfotografering som sin huvudsakliga sysselsättning (och haft det en viss tid).

Jag pysslar huvudsakligen med IT nuförtiden, men när det begav sig var jag så här vacker :D
 

Bilagor

  • pfk.jpg
    pfk.jpg
    71.2 KB · Visningar: 887
JPalmer skrev:
Var stod du när du blev bortkörd av polis?
Det enda ställe som jag såg att polisen motade bort folk från var Göta Älvbron.


Längst ut på piren, dvs. där bilarna vände och började köra tillbaks mot depån igen. Där fanns konteinrar hela vägen men en lucka på ca. 0,5-1m. Ställde man sig med gluggen stickandes ut men kroppen bakom konteinern fick man bilarna näst intill rakt frammifrån SAMT deras instyrning (med inbromsning (omkörningssituationer mm.). Dvs. där kunde man få bra bilder.

OCH man stod säkert med kroppen väl gömd bakom en kontainer. Avståndet från närmaste punkt där bilarna normalt passerade i tangentens riktning (som närmast) var ca. 35-45m och det fanns två kraftiga (ca. 1,5m höga) rader med väl förankrade däck mellan bilarna och kontainern och sista däckraden var ca. 5-8m från kontainern. Dvs. platsen var säker (nåja, lika säker som någon av de andra platserna där SVT:s fotografer stod.

Kom en polisbåt och sa till att han dagen innan hade blivit bortkörd därifrån av tävlingsledaren (alt. säkerhetsnsvarig). Och tävlingsledaren bestämmer, punkt slut, så då var det bara att traska tillbaks, tyvärr.

Mvh!
// Niklas
 
macrobild skrev:
I SFF fall så skall du kunna styrka att en stor del av ditt arbete är press, och under hur många år du har arbetat med press och till detta referenser.


En hypotretisk fråga, eftersom jag inte har för avvsikt att försöka skaffa ett, men om det är som du skriver Mikael innebär då inte det att man FÖRST (innan man får möjlighet att skaffa sitt absolut första presskort) måste jobba som pressfotograf (livnära sig på det mer eller mindre dvs. få uppdrag) INNAN man ens kan skaffa sig ett??

Hur skall man annars kunna vidimera att man en stor del av ens arbete ÄR pressrelaterat (ex. med hur många år man jobbat med press)?

Är inte detta lite konstigt? Hur kan man utföra ett sådant jobb UTAN presskort? Vilket kom först, hönan eller ägget-typ?

En stilla undran bara?

Mvh!
// Niklas
 
NiklasÖ skrev:
Längst ut på piren, dvs. där bilarna vände och började köra tillbaks mot depån igen. Där fanns konteinrar hela vägen men en lucka på ca. 0,5-1m. Ställde man sig med gluggen stickandes ut men kroppen bakom konteinern fick man bilarna näst intill rakt frammifrån SAMT deras instyrning (med inbromsning (omkörningssituationer mm.). Dvs. där kunde man få bra bilder.

OCH man stod säkert med kroppen väl gömd bakom en kontainer. Avståndet från närmaste punkt där bilarna normalt passerade i tangentens riktning (som närmast) var ca. 35-45m och det fanns två kraftiga (ca. 1,5m höga) rader med väl förankrade däck mellan bilarna och kontainern och sista däckraden var ca. 5-8m från kontainern. Dvs. platsen var säker (nåja, lika säker som någon av de andra platserna där SVT:s fotografer stod.

Kom en polisbåt och sa till att han dagen innan hade blivit bortkörd därifrån av tävlingsledaren (alt. säkerhetsnsvarig). Och tävlingsledaren bestämmer, punkt slut, så då var det bara att traska tillbaks, tyvärr.

Mvh!
// Niklas

Ja, sånt där är ju lite surt men som du säger så är det tävlingsledningen som bestämmer.
Personligen så anser jag nog att du gott kunde få stått kvar där om avståndet till banan är så stort som du sa.
Normalt så brukar det vara 3 - 4 meter från räcket som gäller så jag tycker väl att det var lite väl grinigt.
Jag vill nog påstå att man som ackrediterad fotograf brukar stå betydligt mer farligt till än det som du beskrev.
 
Det låter som om det var en hyfsat säker plats.

Man ska dock komma ihåg att tävlingsledningen oftast har mycket erfarenhet av var det kan vara farligt att stå. På en tävling jag nyligen var på blev fotografer bortkörda från en plats som såg helt OK ut men mycket riktigt hamnade det en bil precis där lite senare på dagen.

Krafterna är också mycket större än man tror, att stå "i tangentens riktning" är aldrig att rekommendera, det flyger stenar och delar från bilar, och om någon kör in i däckstravar och kontainrar med full fart så kommer dom att flytta på sig. Jag var på plats när en otäck olycka inträffade där ett skyddsräcke flyttade sig ca 1,5 meter inåt då en bil brakade rakt in i det, och tyvärr stog en funktionär för nära räcket.
 
Senast redigerad av en moderator:
JPalmer skrev:
Jag vill nog påstå att man som ackrediterad fotograf brukar stå betydligt mer farligt till än det som du beskrev.

Japp I know. När jag är på mc-tävlingar brukar jag också stå betydlig farligare. Finns inget som skyddar från lösa delar som flyger när/om en mc klotar och börjar släppa delar ex. vid en highside. Här fanns åt minstånde splitterskydd samt långt avstånd.

Nåväl, that´s life!

Skall kontakta tävlingsledningen i god tid nästa gång!

Mvh!
// Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.