NiklasÖ
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Det låter som om det var en hyfsat säker plats.
Man ska dock komma ihåg att tävlingsledningen oftast har mycket erfarenhet av var det kan vara farligt att stå. På en tävling jag nyligen var på blev fotografer bortkörda från en plats som såg helt OK ut men mycket riktigt hamnade det en bil precis där lite senare på dagen.
Jupp, de bestämmer!
Ibland kan dock skiljda meningar uppstå om var som är farligt att stå och var det inte är farligt! Man skall dock alltid komma ihåg att så länge man inte står BAKOM avspärrningarna (grindar, staket, däckstravar, vallar mm.) så är det ALDRIG helt 100% säkert. Det måste man som fotograf på motortävlingar veta och vara beredd att ta en viss risk om du skall kunna få en bra bild över huvud taget. Annars kan du lika gärna sätta dig på läktarplats och börja plåta.
Detta vet också tävlingsledningen varför de brukar lämna till fotografen att själv avgöra vilka risker han/hon är beredd att ta. Och som ALLTID gäller funktionärernas ord. Säger de till att man måste flytta på sig så är det bara att göra det!
Som jag skrev i tidigt skede HAR jag viss erfarenhet och enl. den erfarenheten jag har släpper ex. en mc delar i större utsträckning än en bil MEN å andra sidan är det större massa/vikt i en bil vilket medför att skydden för funktionärer mm. måste vara kraftigare. En kontainer som dessutom i det här fallet var förankrad i flera andra konteinrrar flyttar dock inte på sig ÄVEN om en bil kör rakt in i den i bra hög fart!
Nåväl, tävlingsledningen tyckte det var farligt så då var det väl det. Kontentan blir ändå att jag som människa väljer att lyssna på deras ord. Gissa hur svårt det blir att komma någon annan gång och få ackreditering annars!?
Mvh!
// Niklas