Annons

Fotopass

Produkter
(logga in för att koppla)
Ulrik Södergren:

Du kanske skulle vara lite försiktig med vilka du kallar bluffmakare.
Vad får dig rätten att kalla Fria Journalister för bluff?

Vi är en registrerad förening som funnits i över 20 år.
I våra stadgar framgår det att vi finns till för författare, fotografer och journalister.

Vi har under åren haft många tusen medlemmar runt hela världen. Allt från politiska kämpar i Chile till krigskorrespondenter i Afrika. Från trafikolycks-observatörer till musikboks författare.

Många av dem går från SJF och BLT av olika anledningar och väljer att bli medlem hos oss istället.

Är det därför du vill kalla oss bluff?

Det finns en hel del medlemmar här på Fotosidan som också är medlemmar hos oss. Undra hur de känner när du kallar dem för bluff?

Ett presskort gör ingen till fotograf eller journalist. Ett medlemskap i SJF, BLF eller Fria Journalister gör inte heller det. Det är bara jobbet man försöker utföra som gör någon till fotograf eller journalist.

Våra medlemskort har texten PRESS och det hjälper ibland våra medlemmar i olika situationer. Jag har en uppsjö av berättelser från medlemmarna om hur presskortet hjälpt dem i arbetet.

Jag kallar inte dig eller BLF för bluff, men jag har god lust att säga en del andra ord om dig. Men jag väljer att behålla de tankarna för mig själv, till skillnad från dig som vräker ur dig ren smörja utan eftertanke.

Mikael Gustafsson
Ordförande i Fria Journalister
 
Micke_mg skrev:
Ett presskort gör ingen till fotograf eller journalist. Ett medlemskap i SJF, BLF eller Fria Journalister gör inte heller det.
Skillnaden är ju att SJF och BLF inte låter vem som helst bli medlem och innehavare av deras pressleg. Varje ansökan bedöms -- bara de som faktiskt är journalister (inkl pressfotografer) beviljas medlemskap.

Kallar man sin organisation "Fria journalister" och säljer pressleg med texten "Innehavaren av detta kort är journalist, författare eller fotograf" utan att bry sig om huruvida detta är sant -- då tycker jag det är helt rimligt att man blir kallad "bluffmakare".
 
Visst är det väl så att man åker snålskjuts på dom yrkesverksammas titel, det är väl ingen som tror att det "presskortet" skulle vara lika effektivt om det stod "Amatörfotograf" på det? :)
 
En annan tanke, BLF har en artikel om att presskort missbrukas som fribiljett på olika ställen. Man kan kanske undra hur många av dom korten som var "riktiga", och hur många som är köpta den här vägen av amatörer.

Om det är så att det används som ett sätt att ta sig in där man egentligen inte borde vara, eller gå in gratis i sken av att vara journalist och sedan blir det inga artiklar i någon tidning, då kan det nog hjälpa till att minska förtroendet för pressen och göra det svårare för dom som verkligen är yrkesverksamma.
 
STi skrev:
Är själv mycket intresserad av att få mig ett sådant tillstånd. Fotar enbart motorsport och har hört att man kan skaffa ett fotopass som gör att man kommer in på alla tävlingar gratis om man har med sig kamera.

Finns det verkligen ett sådant?
Vad behövs för att få ett sådant om det nu finns det.
Länken som länkades till finns inte kvar. Kan någon hjälpa mig?

Tråden spårade ur, så jag vet inte om du fick nåt bra svar.

Ett fotopass/fotoackreditation utfärdas av arrangören, det behöver man ansöka om i förväg eller på plats. Du behöver ett fotopass för att få fotografera på en stor del av de större tillställningarna inom sport och musik till exempel. Detta pass är unikt och kan endast användas vid just det tillfället. Det går inte att ta ett fotopass du fått utfärdat på måndagen när du fotograferade motorsport, till att fotografera fotboll på torsdagen, du behöver ansöka om fotopass på torsdagen hos den arrangören också.

Ett presskort är i min uppfattning mer en ID-handling som säger att du är medlem i tex BLF. Detta kort i sig ger oftast ingenting gratis, möjligtvis ger dig det tillträde till mindre tillställningar och evenemang, men oftast inte ens det då många oavsett storlek på evenemanget vill ha lite koll på vem som fotograferar för vilket media. Det ger inte automatiskt tillträde till Råsunda eller Globen. Då måste du söka ackreditation, se ovan.
 
ThomasC skrev:
Presskort som accepteras utfärdas av Svenska Journalistförbundet och BLF....allt annat är lurendrejeri.

Accepteras av vem? Dig?
Vari består lurendrejeriet av?

Det var inte så länge sedan, man kunde på SJF hemsida läsa att deras presskort var det enda riktiga presskortet, allt annan var oseriöst, nu står det så här, citat:

”Därför är i många sammanhang det enda presskort som accepteras Journalistförbundets."

Hur _många_ är lär vi nog inte få veta, trots att de är undersökande journalister som skriver det.

Om SJF och BLF skulle listar personerna som de ger ut presskort till samt vilka personer som får det indraget, om de bedöms brutit mot deras egna yrkesetiska regler, skulle jag kalla de som mer seriösa än t.ex. presskort.org


Michael – som funderar på vilka som bluffar eller inte -
 
B-U-S skrev:


Beställ inte kort ifrån Presskort.org - ni gynnar bara en bluffmakare. Dessa kort är inte mer värda en ett som du tillverkar själv med papper, tejp och en skrivmaskin.

/Ulrik
Vice ordf i BLF

OM nu presskort.org är ett blufföretag, så hoppas jag att ni i det snaraste informerar berörda om det, så ingen blir drabbad av dem.

Annars säger det mer om BLF's journalister än om bluffmakare runt om i landet.


Michael - som ska följa nyheterna den närmaste tiden -
 
Hur så "bluffmakare" och "blufföretag"? Är tanken med ett presskort att stänga ute alla fotografer som inte är anställda av tidning eller bildbyrå?
 
Tanken med ett presskort är att det ska visa att innehavaren är proffs -- och inte "hobbyfotograf". Även frilansare kan vara medlemmar i SJF eller BLF och få presskort genom dem.
 
ErlandH skrev:
Tanken med ett presskort är att det ska visa att innehavaren är proffs -- och inte "hobbyfotograf". Även frilansare kan vara medlemmar i SJF eller BLF och få presskort genom dem.
Det var också ett sätt att lägga fram det. Jag är glad att jag inte är i den situationen att jag vore tvungen att som frilansare argumentera mig till ett presskort.

Ingen ackreditering utan presskort, inget presskort utan anställning hos drakarna. Najs.
Pressläktaren torde gapa tom på flertalet tillställningar med strikt tillämpad policy på området.
 
Florestan, jag vet inte om du läst inläggen i den här tråden, men om du gjort det har du nog missuppfattat en del.

Man behöver inte vara anställd hos någon "drake" -- eller öht anställd -- för att få presskort. Men man måste vara professionell journalist, t ex pressfotograf.

För övrigt är det inte så ofta det är presskort som avgör om man blir ackrediterad. De flesta arrangörer av olika tillställningar är klokare än då. De ackrediterar folk som de anser bör vara ackrediterade, oavsett om de har presskort eller ej.
 
ErlandH skrev:
Man behöver inte vara anställd hos någon "drake" -- eller öht anställd -- för att få presskort. Men man måste vara professionell journalist, t ex pressfotograf.

För övrigt är det inte så ofta det är presskort som avgör om man blir ackrediterad. De flesta arrangörer av olika tillställningar är klokare än då. De ackrediterar folk som de anser bör vara ackrediterade, oavsett om de har presskort eller ej.
Jag vet att de flesta arrangörer inte enbart resonerar utifrån presskortens varande. Det framstår fortfarande som mer än svårt att slå sig in i skrået pressfotografer.
 
I vilket annat yrke eller skrå är det OK att utge sig för att vara yrkesutövande utan anställning, uppdrag eller utbildning? Och i vilka yrken är det OK att "slå sig in" genom att köpa sig en yrkesidentitet på nätet?

Har du en anställning eller uppdrag så kan du nog få ett presspass också. Varför ska du kunna få presspasset innan du faktiskt utövar yrket?

Som i alla andra brancher gäller väl snarare en kombination av skicklighet, kontakter, hårt arbete och en del tur.
 
Utan att välja sida i den här infekterade debatten så bör det väl ändå påpekas några små detaljer:

1. Fotograf är INTE en skyddad titel det är alltså helt OK att kalla sig fotograf utan formell utbildning och examen.

2. Presskorten från BLF/SJF utfärdas som ett intyg på att du är medlem i de föreningarna,

3. Presskort utfärdade av din arbetsgivare (t ex dagstidining) är ju därmed lika mycket "bluff" som alla andra presskort utfärdade av annan förening än ovan nämnda. Är det BLFs officiella hållning ?

4. Så länge du inte bor i en mycket stor stad så kommer ryktet att spridas fort om du inte gör ett seriöst arbete efter att ha visat presskortet oavsett vem som utfärdat det.

5. Det svåra är att få in foten första gången, sen brukar det ge sig själv om man gjort ett bra arbete.
 
Stoffe69 skrev:
2. Presskorten från BLF/SJF utfärdas som ett intyg på att du är medlem i de föreningarna,
3. Presskort utfärdade av din arbetsgivare (t ex dagstidining) är ju därmed lika mycket "bluff" som alla andra presskort utfärdade av annan förening än ovan nämnda.
Det har sagts tidigare i den här tråden, men det verkar som om det inte skadar att upprepa:

Tanken med ett presskort är att det ska visa att innehavaren är proffs -- och inte "hobbyfotograf".

Presskort utfärdade av t ex SJF, BLF eller de stora pressorganisationerna (tidningar, tv-stationer, nyhetsbyråer osv) fyller just denna funktion.
 
Ingen lag

reglerar vem som får ge ut presskort även om SJF och eventuellt TU (TidningsUtgivarna) hade ett informellt monopol fram till 2000. SJF erbjuder emellertid sina medlemmar ett internationelt presskort som utfärdas av IFJ (International Federation of Journalists) och väger mycket tungt. I en del stora formella sammanhang är det enda som gäller.
Men precis som sagts så är det ofta individuell ackkreditering på stora evenemang. Dels av säkerhetsskäl och dels för att en del använder presskortet som inträdesbiljett.
För de som arbetar med den här typen av frågor hos myndigheter som exempelvis regeringskansliet eller på företag som arrangerar större evenemang är det de vanliga presskorten som räknas. BLF, SJF, TU och de större medieföretagens egna kort, Även SIF har ett presskort. Det går alltid att hitta undantag om man gillar hårklyveri men det är precis som jag skriver, altt annat är svammel. För övrigt krävs det sedan några år även personlig ackreditering till riksdagen.
Att vem som helst kan ge ut presskort innebär däremot inte att det är enkelt att ge ut presskort som är giltiga ID-bevis. Då måste en godkänd standard följas. I Sverige avgör klassningssällskapet Det Norske Veritas och deras certifieringskommitté vilka som får ge ut sådana kort.
I mitt arbete som fackpressjournalist besöker jag endast sällan lite mer flashiga tillställningar och det är mycket ovanligt att jag måste visa presskortet.
Undantag kan vara tillställningar med riktigt höga dignitärer och då är det ofta en säkerhetsfråga. Ett annat undantag är den glassiga möbelmässan i Milano som är mycket restriktiv. De fullkomligen dränks av ackrediteringsansökningar från folk som gillar att frottera sig i pressrummet och framförallt vill ha inbjudningar till olika evenemang som pågår parallellt, hög kändsifaktor. Men när jag är där på maskinmässa, så är det bara att gå rakt in och det frågas varken efter presskort eller ackreditering.
Vad det gäller Fria Journalisters presskort, så är det mesta redan sagt. Rent Juridiskt är det inte lurendrejeri. Men däremot är det modernt bondfångeri. I min ordbok förklaras bondfångare så här, bedragare som använder sig av enkla knep mot oerfarna och lättlurade offer.
Att Micke Gustafsson ger ut sitt löjliga presskort kan man ju se som en kul grej, för det är nog som han säger att det funkar här och där. Men det är ganska taskigt att han tar 900 spänn för det.
Hälsar Klas B
 
ErlandH skrev:
Det har sagts tidigare i den här tråden, men det verkar som om det inte skadar att upprepa:

Tanken med ett presskort är att det ska visa att innehavaren är proffs -- och inte "hobbyfotograf".

Presskort utfärdade av t ex SJF, BLF eller de stora pressorganisationerna (tidningar, tv-stationer, nyhetsbyråer osv) fyller just denna funktion.

Jag håller i sak med dig i ditt argument och självklart skall presskorten visa att den som visar det faktiskt är där för att jobba och inte för att slippa betala inträde. Det intressanta är ju den kanske mer filosofiska diskusionen kring var gränsen går för att ett presskort skall vara "seriöst". Vem avgör det ? Om studenttidningen utfärdar presskort som används när deras "hobbyfotograf" gör reportage... är det då seriöst ?

Kanske inte en diskusion som hör hemma i denna tråd, men jag tycker det är intressant när en organisationen egenmäktigt klargör vad som är att ses som seriöst.

Går gränsen kanske redan "norr om" landsortstidningens fotografer ? Kan ett presskort utfärdat av en lokaltidning med mycket liten spridning ses som seriöst ? Kan en frilansande fotograf som ställer ut sitt eget presskort på sin egen firma anses vara seriöst ?

Inga svar, men många frågor :)
 
Ska presskortet betyda något så måste det ju vara väldefinierat vem som kan inneha ett sådant. Kan vem som helst på stan köpa ett så blir det fullständigt värdelöst.
 
Stoffe69 skrev:
... jag tycker det är intressant när en organisationen egenmäktigt klargör vad som är att ses som seriöst.

Går gränsen kanske redan "norr om" landsortstidningens fotografer ? Kan ett presskort utfärdat av en lokaltidning med mycket liten spridning ses som seriöst ? Kan en frilansande fotograf som ställer ut sitt eget presskort på sin egen firma anses vara seriöst ?
Vilken "egenmäktig" organisation tänker du på? Vad jag vet finns ingen sådan.

Jag är inte säker på att det förekommer, men det är absolut inget som hindrar t ex tidningen Östra Småland att ge ut presskort. Det kan nog vara väldigt bra att på ett sådant sätt visa folk man kommer i kontakt med att man faktiskt jobbar för en tidning de känner till.

För en frilansande pressfotograf är det kanske enklast att ansluta sig till t ex PFK och få pressleg den vägen.
 
Det här väl inte filosofiskt

precis. Vem som helst får tillverka presskort så länge det inte är urkundsförfalskning av exempelvis SIS-märkta kort. Om lilla Jönerbergs Allehanda delar ut egna presskort till sina anställda och frilansare så funkar det säkert bra på den lilla orten. Ingen lär heller säga att de gör fel.
Men ska dom skicka en fotograf till huvudstaden för att bevaka den lokala löparstjärnan på DN-Galan måste dom ordna en ackreditering. Då räcker det inte ens med SJFs internationella presskort. Det ska styrkas att man verkligen är där på jobb. Det beror på att Stockholm stadion är så liten så om alla med presskort skulle släppas in skulle det bara vara journalister i publiken.
Tycker inte att det ryms några filosofiska djup eller etiska dilemman i presskortsfrågan. Ett presskort är ett kort som det står press på och de olika versioner som finns betyder mer eller mindre beroende på sammanhanget.
Däremot kanske det skulle vara bra med ett enda namnskyddat presskort för yrkesverksamma journalister. Det finns argument både för och emot. Ett argument för är att man skulle slippa sådana här diskussioner. Fast å andra sidan är det ju lite kul med sånt här sagg.
Hälsar Klas B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.