Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotomål för 2006?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska ha min första utställning 2006.

Sedan tänkte jag, om rätt antal pengar dyker upp, åka tillbaka till Klippiga Bergen i Kanada.
Annars får det bli mer foto på hemmaplan:)

Mvh
Gerhard

Konstnärligt: Stämningsfoto i dåligt ljus är jag ruggigt sugen på att utveckla, likaså porträtt. Dessutom vill man ju alltid resa för att vidga vyerna fotografiskt.

Tekniskt: Om jag får råd så skiftar jag nog till digitalt (med Eos 5D så är det nu ett alternativ), åtminstone delvis.

-Köpa en D200
-Köpa ett macroobjektiv
-Göra lite fotojobb
-Åka till Kalifornien och fota
-Åka ut i skogen med min kompis josef och fota
-Åka till kittelfjäll och fota
-Fota mera
-Bli en bättre fotograf

Niclasfoto skrev:
Mitt mål ær att producera bilder før mitt drømprojekt ..

Risken ær væl att de inte blir visade hær på fs...
.
.
.

Mvh Niclas,

Glømde att sæga att jag kommer att befinna mig i Lofoten (Nordland & Troms) så mycket som absolut møjligt..

Hålla minst ett par seminarium på foto/konst-relaterade instutioner.

Mvh Niclas,

Om jag ska vara nöjd om ett år så ska jag ha fotograferat mer och bättre. Framför allt vill jag bli bättre på att använda ljuset på ett kreativt sätt. Kort sagt vill jag bli bättre på att fånga bilder som sitter som den inte helt okända smäcken, med även fokus och komposition på rätt ställe.

Har jag dessutom fotograferat mer så har jag då också haft fler bilder att lägga in här på FS och delta i olika tävlingar med.

Förhoppningsvis skaffar jag mig också ett efterlängtat EF 20/2,8.

Tekniskt/inköp: Eos 5D, komplett studio (har lokal, behöver blixtar m.m.), ny dator (får bli en "värsting" med dubbla processorer och 5-6GB minne). Det är väl ungefär det...:)

Fotografiskt: Ska försöka plåta mycket mer än vad jag har gjort i år.
Ska påbörja två långtida projekt.
Vill bli bättre på att berätta något med mina bilder, vill utveckla min konstnärliga sida.
Plåta mycket mer natur, och försöka masa mig upp mycket tidigare på morgnarna för ljusets skull.

Dessutom ska jag försöka designa en egen hemsida. Och så hoppas jag på att kunna få några fotouppdrag eller få några bilder sålda.

1.stanna upp och tänka hur varje bild kan bli bättre.
stressen dödar mina motiv...så alltså lära mig att slappna av vid avtryckaren....och tänka bild, bild, bild. bättre 1 bra än 10 usla

2. Lära mig ta ännu färre men bättre bilder

3. Utmana mig själv att bara använda mitt 80-200 mer.
Mer fot-arbete än zoom. (detta är ju något motsägelsefullt....)

3,5 Leta efter fler vinklar.

4. läsa igenom nyss inhandlad litteratur, och följa de övningarna som är beskrivna.

5. Få ner bilderna och känslorna från mitt huvud till kameran...

6. Försöka focusera på bilderna istället för att köpa ny utrustning...detta lär bli skitsvårt!!!

Försöka få tummen ur och vara ute och plåta minst en gång i månaden.

Försöka ta mig samman och inte lämna kameran hemma så mycket.

Försöka tillbringa åtminstone en helg i månaden i mörkrummet.

Kopiera upp en hög av pappas gamla negativ från femtiotalet.

Ta minst en bild som jag är riktigt j***a nöjd med.

Ställa tillbaka dygnsrytmen, skära ner lite på kaffet och bli av med en hög trivselkilon.

-- MW

Min planering består av:

- 0 fotorelaterade inköp
- 3 utställningar
- Att hitta ett intressant jobb så jag kan sluta uppdragsfotografera trista saker och för att spara kreativiteten till fritiden. (Roliga saker kan man ju fortsätta med:))

- Fotografera mer, fler bra bilder. Vara ute ofta och fotografera.
- Sälja åtminstånde en bild, bara för att veta att jag har skapat något värt att betala pengar för.
- Åka på massa bilevent och fotografera. Brukar bli trevlig respons på sånt.
- Våga fotografera människor.
- Skaffa helgjobb/sommarjobb så man kan finansiera ett 17-40 4L och ett 70-200 4L.
- Börja fixa på en liten utställning.

Jag har ett stort mål, det är helt enkelt att bli bättre, skickligare och få en bättre kännsla.

Sen så kan man ju hoppas att man kan skrapa ihopp till en nny kamera m.m.
och även hitta en assistentplatts:)

Har precis fått mitt andra barn så fototid är
det ont om just nu:)

Så mitt mål för 2006 blir att gå igenom och bearbeta de bilder jag tagit.

Lära mig mer om bildbehandling i PS.

Skapa en egen hemsida.

Naturligtvis se till att komma ut och fotografera då och då ändå.

- Förnya min portfolio. Snyggt och enhetligt ska det vara.

- Få till någon caféutställning tillsammans med två andra fotografer och goda vänner.

- Göra ett längre reportageprojekt på en skola. I bästa fall få det sålt.

- Få igång mitt ännu inte startade företag.

- Påbörja operation marknadsföring med hemsida och allt sånt där.

- Få ihop stålar till en hyfsat långvarig resa.

Ja, och så ska jag väl kanske börja fotografera
digitalt nån gång...

Inköp: Antingen en F-1 N eller en digital systemkamera eller en diascanner...har inte bestämt mig ännu.

Fotomål: Fler bilder som jag gillar så mycket att jag kan se på dem varje dag.

Kanske plocka fram kopieringsapparaten?

Fler utflykter med likasinnade.

Engagera mig lite i bildbehandling.

1. försöka sluta klanta till allt
2. låta bli att skada mej.
3. sen skulle jag gärna vilja åka till öland och fota. men jag har inget körkort och det är inte lätt för en mkt insnöad dalmas att åka tåg till kalmar och sen buss till öland. huvva
4 köpa nåt roligt macrotillbehör(kommer trakassera forumen med frågor igen)

ANNONS