Annons

Fotolabb eller egen skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_H

Aktiv medlem
Skulle vara intressant att höra hur ni gör med era egna bilder som ni vill ha utskrivna på papper.

Jag har haft en Epson-skrivare som till en början gav utmärkta utskrifter. Med tiden har det dock blivit sämre kvalitet. Ochh eftersom man inte använder den så ofta längre blir det sämre och sämre utskrifter.

Fotolabben har fungerat bra, men känner att det blir ganska dyrt för lite större utskrifter och att man inte har full koll på färgerna.

Vad gör ni, och om ni använder skrivare, vilken modell?
 
Med min lilla volym av pappers bilder så kan en photoskrivare aldrig motiveras ren ekonomiskt, eventuellt så är det lite mera praktiskt, men jag tvivlar på att kontollen på färgerna blir bättre. Då måste men kalibrera ofta och hålla sig till samma papper. vilken kan vara svårt om man köper lite spontant från olika ställen.
 
Jag använder fotolab om jag skall skriva ut större volymer, t.ex. om jag fotograferat en konfirmation etc. Känns som om det funkar fint om man "vant" sig vid ett lab. Annars kör jag med skrivare eftersom jag tycker att det är mer värt att få resultatet direkt och ha större kontroll på färger, storlekar osv. Skriver väl inte ut varje dag men ett par gånger i veckan blir det nog, har inte haft några problem med kvalitén hittils. Skrivaren är en Canon i9950. På min gamla Epson 895 hände det att jag fick köra en rengöring ibland för att det hade satt igen lite men annars var det inga större problem där heller.

/Micke
 
Jag använder mig enbart av fotolab eftersom det blir billigast och bäst enligt mitt tycke. Jag har för avsikt att skaffa mig en färgkalibrator så att jag vet att jag har de rätta färgerna och kontrasterna på skärmen.

Robban
 
Skulle nog tro att det är billigare att skicka förstorningar till fotolab än å skriva ut dem själv.

1 A4 från FrontWeb (Crimson) går ju på 14 kr + frakt (24 kr).
Bara ett ex. blir ju kanske lite dyrt men oftast vill man kanske ha flera bilder förstorade så om man tex beställer en 10 st A4 för 164 kr så tror ja nog att det är billigare än å köpa papper + färg + (en liten del på total priset av skrivaren).
 
Att köra på lab ger som jag bedömer både högra kvalité och bättre pris.

En dyr bra egen skrivare kan kanske vara lönsam vid väldigt stora mängder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.