Annons

Fotokurser i analog fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem

Jag har blivit tillfrågad att se över möjligheterna att få till olika fotokurser i analog fotografering, både med positiv och negativ film.

Några moment som kan vara intressanta att få med: Att fotografera utan ljusmätare, gråkort/handflatan, zonsystemet, reciprocitetseffekten, bländare 16-metoden, olika filter, multiexponeringar, förexponeringar, exponera samma rulle flera gånger mm.

Kan detta vara av intresse? Har ju märkt att intresset för analog fotografering är ökande, men är osäker om tillräckligt många kan vara intresserade.

Lämna gärna en kommentar med synpunkter och önskemål. Om många är intresserade så kanske man kan göra fotokurserna tillsammans med Fotosidan? Tacksam för feedback.

z2025-01-01-0001.jpg

Jag växte upp med det analoga och mörkrum och fotograferar fortfarande mycket analogt.
Så jag frågade vår dotter som även hon fotar analogt. Hon sa att hon inte kände ett behov av kurs utan hellre frågade mig.
Men hon förlitar sig ofta på fristående ljusmätare vid manuellt foto och eventuell automatik som hennes andra kamera har.

Frågan är hur bekväma många av de nytillkomna analoga fotograferna är?
Hellre automatik är helt manuellt?

För egen del står jag över. Men som skäl att gå kursen kan ju vara att det med dagens kostnader kan vara ekonomiskt fördelaktigt istället för att gå den "hårda" vägen, dvs fota ett större antal rullar innan man blir varm i kläderna.

Jag tror det är viktigt att fundera på vem man riktar sig till.

Är målgruppen ungdomar som bara fotat med mobilen och sedan köpt en analog kamera? Här måste man nog gå rätt grundligt till väga...

Eller är målgruppen någon som fotat mycket digitalt och nu vill prova analogt? Den här gruppen kanske redan vet rätt mycket om slutartid, bländare osv men behöver veta hur det används på en analog kamera med film.

Om någon av dessa två kategorier hamnade på fel kurs skulle nog resultatet inte bli så bra.

Det kanske är rätt det du antyder att man behöver lära sig hur man exponerar helt manuellt istället för att testa sig fram som man till stor del kan göra med en digital kamera.. Men även där börjar man ju på olika nivåer. Vissa fotografer har inte så lätt för det tekniska medan vissa fokuserar alldeles för mycket på tekniken. Jag t ex kan ju läsa mig till hur "Sunny 16" fungerar, men jag kanske behöver lite coaching för att förstå vart gränsen mellan växl moln och sol går, hur ser den gränsen ut på vintern osv.

Personligen är utmaningen hur jag lär mig se bilden/kompositionen när jag inte har samma möjlighet att prova olika varianter och direkt se resultatet. Hur kan jag iterera för att lära mig utan att se resultatet av varje bild direkt? Finns en sådan kurs signar jag upp direkt.

Multiexponering med film som du beskrivit i andra poster på fotosidan tror jag är för avancerat och tålamodskrävande för 99% av alla amatörer :)

Jag har blivit tillfrågad att se över möjligheterna att få till olika fotokurser i analog fotografering, både med positiv och negativ film.

Några moment som kan vara intressanta att få med: Att fotografera utan ljusmätare, gråkort/handflatan, zonsystemet, reciprocitetseffekten, bländare 16-metoden, olika filter, multiexponeringar, förexponeringar, exponera samma rulle flera gånger mm.
[....]
Momenten du nämner är rätt avancerade, steg 2 och steg 3-grejer så att säga.
Inget fel på det men kursbeskrivningen måste vara tydlig. Det blir nog flera olika mindre kurser. Finns det elever?

Ska man gå till så avancerat som zonsystemet så kräver det att man framkallar själv också och helst kan mäta tätheten på filmen för att justera sin teknik. De flesta i det häradet kör nog på själva.

Det kan vara svårt att klämma in alla olika tekniker, metoder och kunskapsnivåer i en och samma kurs.
Några olika kurser kan vara lämpligt.
Som exempelvis grundkurs för nybörjare. Svartvitt i mörkrummet.
Digitalisering och redigering av film. Etc.

Jag uppskattar era synpunkter! Det är fortfarande i ett tidigt stadie, så något konkret har jag inte än. Jag vet heller inte om det blir några kurser, då jag inte alls vet hur stort intresset är för analog fotografering numera.

Att det däremot blir koncentrerade kurser, som inte gapar över för mycket är givet. Rena nybörjarkurser räknar jag inte med att det blir, då jag har en känsla av att de som börjar bekanta sig med det analoga redan har viss fotografisk erfarenhet.

Mvh Terje

Ska man gå till så avancerat som zonsystemet så kräver det att man framkallar själv också och helst kan mäta tätheten på filmen för att justera sin teknik. De flesta i det häradet kör nog på själva.
Jag är väl bekant med zonsystemet, även med fotografering av diafilm. :)

Mvh Terje

Kan detta vara av intresse? Har ju märkt att intresset för analog fotografering är ökande, men är osäker om tillräckligt många kan vara intresserade.

Lämna gärna en kommentar med synpunkter och önskemål. Om många är intresserade så kanske man kan göra fotokurserna tillsammans med Fotosidan? Tacksam för feedback.

Visa bilaga 176510
Jag började mitt fotograferande 1959 när jag blev härligt i en fotohandel i Danmark. Sålde all min mörkrumsutrustning för så där 20 år sedan, ångrar jag i dag. Tack och lov sålde jag inte min Minolta Dynax 800si. Har fotograferat digitalt sedan 2007 när jag skaffade min Sony Alpha 200. Har på senare år börjat foto analogt igen med min 800si och skaffat ytterligare en Dynax, en 700si.
Så för egen del tror jag att jag klarar mig, men som du skriver analogt har börjat komma i ropet igen. Mitt barnbarn på 23 blev lycklig när hon för ett par år sedan fick min avlidna frus Minolta XE och än lyckligare när hon fick en Dynax 505si med lite objektiv till. Hon har noll erfarenhet av analog fotografering och hon är knappast ensam, så visst tror jag det kan finnas ett behov.
Hans-Peter Stülten

Jag uppskattar era synpunkter! Det är fortfarande i ett tidigt stadie, så något konkret har jag inte än. Jag vet heller inte om det blir några kurser, då jag inte alls vet hur stort intresset är för analog fotografering numera.

Att det däremot blir koncentrerade kurser, som inte gapar över för mycket är givet. Rena nybörjarkurser räknar jag inte med att det blir, då jag har en känsla av att de som börjar bekanta sig med det analoga redan har viss fotografisk erfarenhet.

Mvh Terje
Jag tror att det finns ganska många unga som är nyfikna på det analoga. De har aldrig hållit i en "riktig'' kamera utan är uppvuxna med mobiltelefonen.
Kanske har de en viss vana med helautomatiska kameror men saknar ändå grunderna i fototeknik.
Vi gamla rävar har våra grunder i det analoga. Frågan är då kanske hur många äldre som är intresserad av kurser, och vad innehållet då ska vara.
Helt klart har intresset för det analoga ökat och blommat ut igen efter att ha varit i brygga under den digitala revolutionen. Du kanske kan höra med fotohandlare som säljer begagnade analoga prylar vilken kundkrets som dominerar. Kanske även lyssna av några fotoklubbar om vad de har för erfarenheter och vad som kan intressera medlemmarna.

Jag tror att det finns ganska många unga som är nyfikna på det analoga. De har aldrig hållit i en "riktig'' kamera utan är uppvuxna med mobiltelefonen.
Kanske har de en viss vana med helautomatiska kameror men saknar ändå grunderna i fototeknik.
Vi gamla rävar har våra grunder i det analoga. Frågan är då kanske hur många äldre som är intresserad av kurser, och vad innehållet då ska vara.
Helt klart har intresset för det analoga ökat och blommat ut igen efter att ha varit i brygga under den digitala revolutionen. Du kanske kan höra med fotohandlare som säljer begagnade analoga prylar vilken kundkrets som dominerar. Kanske även lyssna av några fotoklubbar om vad de har för erfarenheter och vad som kan intressera medlemmarna.
Tyckte Fotosidan kunde vara en bra början att kolla läget, vidare blir det Facebook, Instagram och min blogg. Kanske når jag då tillräckligt många att få igång några kurser. Jag har tillräckligt med fotokurser redan med de jag har, ser det analoga mer som ett komplement.

Tack för synpunkter! :)

Mvh Terje

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto