Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografisk utbrändhet

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotografi är och skall vara personligt.

Det personliga, och därmed känslan i bilden går fullständigt förlorad om vi börjar sätta regler för hur bilden skall se ut i ett histogram.

Fotografi må kunna översättas till teoretisk matematik, men inte en bild.

Arleklint skrev:
Fotografi är och skall vara personligt.

Det personliga, och därmed känslan i bilden går fullständigt förlorad om vi börjar sätta regler för hur bilden skall se ut i ett histogram.

Fotografi må kunna översättas till teoretisk matematik, men inte en bild.
Jag håller alldeles med! Jag är själv väldigt tekniskt intresserad och lagd, men jag försöker, när det kommer till själva fotograferandet, att glömma allt jag "kan", och bara gå på känsla:) Och det är ju inte det lättaste det heller för den delen. Snarare svårare. Med hög teknisk kompetens så vet man innan precis hur man ska bete sig för att få en tekniskt lyckad bild. Men hur gör man för att få en fotografiskt lyckad bild? Där finns hela kärnan anser jag. Släng reglerna åt helsike och fota så det ryker:-D

clavicl skrev:
Å jag som trodde detta skulle vara en tråd om det psykologiska fenomenet Fotografisk utbrändhet. När man känner att allt bara är så fruktansvärt ointressant att plåta. Även kallat inspirationsbrist.

Trodde jag med först! :)

Tänkte, måste kolla, så jag vet vad det är om den "Fotografiska utbrändheten" skulle dyka upp......! ;)

/B

Makten skrev:
Men hur gör man för att få en fotografiskt lyckad bild? ......Släng reglerna åt helsike och fota så det ryker:-D

Bra fråga....!! :)
Hur gör man...
Som nog ingen kan svara på...!?

"Släng reglerna åt helsike och fota så det ryker"

Nu hör jag historien...!! :)
Futuristerna, Majakovskij, Alexander Rodchenko....

/B

Kan väl tycka litet, (så man blir litet hudflängd)
Tycker det ofta blir mycket "produktkatalogbilder" med det digitala! ;)
Just för man lägger så stor vikt på det tekniska! :) :)

Benganbus skrev:
Bra fråga....!! :)
Hur gör man...
Som nog ingen kan svara på...!?
Åh, det blir en annan tråd det;-)

"Släng reglerna åt helsike och fota så det ryker"

Nu hör jag historien...!! :)
Futuristerna, Majakovskij, Alexander Rodchenko....
Haha, ja man måste ju börja nånstans! Men nog är det väl så egentligen. Teknisk perfektion gör sällan bilden.

Kan väl tycka litet, (så man blir litet hudflängd)
Tycker det ofta blir mycket "produktkatalogbilder" med det digitala! ;)
Just för man lägger så stor vikt på det tekniska! :) :)
Det har nog inte med det digitala att göra, utan snarare att de mest tekniska freaksen också är de som mest förordar digitalt. Eller?

Om vi nu ska gå lite OT, så skulle jag faktiskt hellre fota analogt egentligen. Jag tycker att det finns nåt väldigt trevligt i det. Men jag känner att min utveckling som fotograf skulle ta alldeles för lång tid, och jag skulle inte ha råd. Jag är som sagt nybörjare, och dessutom student, och de i runda slängar 3500 bilder jag tagit under det senaste halvåret skulle kostat mig en förmögenhet om jag fotat analogt. Dessutom hade jag inte själv haft kontrollen över efterarbetet, eftersom jag varken har tillgång till labb, eller tillräckliga kunskaper inom detta.

Så, jag tycker mest att digitalt foto är en oerhörd genväg, men det garanterar knappast några bra bilder (eller tekniskt perfekta). Det är bara helt enkelt "friare" på nåt sätt, åtminstone om man har ont om stålar.
En vacker dag är jag säker på att jag kommer gå tillbaka till analogt:)

Makten skrev:
Jag håller alldeles med! Jag är själv väldigt tekniskt intresserad och lagd, men jag försöker, när det kommer till själva fotograferandet, att glömma allt jag "kan", och bara gå på känsla:) Och det är ju inte det lättaste det heller för den delen. Snarare svårare. Med hög teknisk kompetens så vet man innan precis hur man ska bete sig för att få en tekniskt lyckad bild. Men hur gör man för att få en fotografiskt lyckad bild? Där finns hela kärnan anser jag. Släng reglerna åt helsike och fota så det ryker:-D

Precis så! Släng reglerna och jobba på det du har i ryggmärgen. När du väl står därute har du dig själv, motivet och ryggmärgen. Kameran är bara ett medium.

Men en bild som upplevs som bra och stark på alla sætt.. ær det då fel att påpeka det som eventuellt kunde gjort bilden bættre enligt min/dennes/kommenterarens smak? Jag/den som ger en kommentar kan væl inte utgå ifrån att æven om den ges på ett icke konstruktivt sætt bara viftas bort som en ickemening..
Det har hænt att jag lagt ned ett begrepp bara før att sæga det med ett/två ord i stællet før en lång førklaring. Att man påpekar en utbrændhet (endast med det enda ordet) betyder væl att den som skriver det menar ngt med det, så tænker iaf jag.

Jag menar, ær det verkligen så att de som ofta påpekar petertesser då bevisar før omværlden att de Ær teknikfexirade?

Ofta ser jag det som en komplimang om ngn ger en petkommentar till mig, alltså inga større problem i/med bilden... Man kan ju se det lite positivt också vetja! Tycker tråden syrasigenom av en negativ hållning, se det positiva med att ngn ger en "kommentar".
Jag ser varje kommentar som en bonus, en bonus utøver visningarna som ær sjælva tingen. (før mig).

Jag ser inte sjælva problemet. Æven en oerhørt bra bild førtjænar konstruktiv kritik och att då utelæmna det man tycker blir bara tokigt. Vi måste væl ændå både ta till oss det som skrivs och samtidig ta det med en nypa salt?! Tycker jag.

MVH Niclas,

Teknikfixering i alla ära - jag tycker det har gått lite fixering i kommentarer också!
Visst, visst, visst - man ska ge positiva och konstruktiva kommentarer, men när det blir så mycket krav ger man kanske upp i stället.
Om man skriver: 'Fin bild, men tyvärr lite utbränt i högdagrarna' menar man förstås att man tycker bilden är bra, men att man JUST I DET HÄR FALLET inte gillar att högdagrarna försvann.
Det behöver inte betyda att man är en regelfixerad okänslig pelle. Och även om själva formuleringen är negativ så innehåller den ju en konstruktiv kommentar iom. att den säger att bilden vore bättre med teckning i högdagrarna.
Det är klart att vi alla hänger läpp när vi får höra att våra alster inte är de mästerverk vi själv ser dom som, men vill vi leva lyckliga i vår egen värld så ska vi undvika att ladda upp bilder.
Att ladda upp bilder är att fråga vad ANDRA tycker. Tycker dom att det ska vara teckning i högdagrarna så gör dom det. Tycker man inte själv det så säger man 'pilutta er!' och behåller bilden på paradplats över spiselkransen.
Det är inte värre med det!
Mvh
/Gitte (som fortfarande tycker att det inte alls var nåt fel på min bild med utbrända högdagrar och dom där 'störande' grejerna nere t.v....) ;)

Jag tillhör nog dem som vid bildkommenterande då och då nämner att vissa partier är utfrätta. Tycker rent allmänt inte att det är snyggt. Får jag välja mellan utbrända högdagrar och igensotade lågdagrar väljer jag det senare. Men jag är heller inte mer extrem (tror jag) än att jag kan se bilden framför det rent tekniska.

gitte edelman skrev:
Teknikfixering i alla ära - jag tycker det har gått lite fixering i kommentarer också!
Visst, visst, visst - man ska ge positiva och konstruktiva kommentarer, men när det blir så mycket krav ger man kanske upp i stället.
Om man skriver: 'Fin bild, men tyvärr lite utbränt i högdagrarna' menar man förstås att man tycker bilden är bra, men att man JUST I DET HÄR FALLET inte gillar att högdagrarna försvann.
Det behöver inte betyda att man är en regelfixerad okänslig pelle. Och även om själva formuleringen är negativ så innehåller den ju en konstruktiv kommentar iom. att den säger att bilden vore bättre med teckning i högdagrarna.
Det är klart att vi alla hänger läpp när vi får höra att våra alster inte är de mästerverk vi själv ser dom som, men vill vi leva lyckliga i vår egen värld så ska vi undvika att ladda upp bilder.
Att ladda upp bilder är att fråga vad ANDRA tycker. Tycker dom att det ska vara teckning i högdagrarna så gör dom det. Tycker man inte själv det så säger man 'pilutta er!' och behåller bilden på paradplats över spiselkransen.
Det är inte värre med det!
Mvh
/Gitte (som fortfarande tycker att det inte alls var nåt fel på min bild med utbrända högdagrar och dom där 'störande' grejerna nere t.v....) ;)

Håller med.

Samtidigt så har jag svårt att verkligen hitta en kommentar-medlem här på och i fs som menar att en bild inte kan vara bra även om den har utbrända detaljer och/eller fält.
Jag tror också att de allra flesta menar att en viss bild här och där skall ha den utbränningen här och den silverförtätningen där.. etc..

Den som läser in det negativa i vad folk skriver är det svårt att också skapa rättvis förståelse hos. Tror jag rent spontant utan att ha tenkt så djupt om just det..

MVH Niclas,

Vi tycks vara överens, Niclas.
He, he, läste just lite av kommentarerna till Max Zigliaras bild med duvorna på ett torg i Indien. (Var framme som Våra Favoriter-bild just.)
Max bad om råd att förbättra den - och det haglade. Varje förslag under månen! Skär upp och ner, ljusare och mörkare och svartvitt och...
Men alla tyckte att det var en jättehäftig bild!
(Jag hade förstås rätat upp bilden, men det var inte föreslaget, tror jag... ;))
Det skulle vara roligt att se vilka kommentarer olika fotografins mästares bilder fick om man kunde publicera dom anonymt och be om kommentarer... (OM, sa jag! Only try this at home!!!)
Där skulle det vara 'utbränt' och 'igengrott' och 'kapa här' och 'ljusare där', misstänker jag! :D

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto