Annons

Kameror underexponerar bakom ryggen på en

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns ju flera ljusmätningsmetoder därför att man skall kunna välja den som bäst passar motivet. Självklart kommer exponeringen bli annorlunda. Det är ju själva poängen!

Det är ju självklart. Det är inte alls det som det här handlar om. Bilderna jag tog med matrix och centrumvägd blev ljusare än den jag presenterade ovan, som var tagen med spotmätning.

Verkar f.ö. vara en intressant länk du postade ovan. Ska läsa när jag har tid (i morgon).
 

Verkligen bra länk, tackar! Den förklarar på ett bra sätt problemet. Alla som fotograferar i raw borde läsa denna artikel.

Fotograferade ett par konserter i helgen och överexponerade en aning, 2/3 - 1 steg i fredags, lite mindre på lördagen. Märkte efter fredagen att jag fick mer problem än tidigare med utbrända områden på vissa bilder, men brusnivåerna i skuggorna var lägre än någonsin tidigare.

Det tycks vara så att om det finns stor risk för överexponerade områden lönar det sig att exponera försiktigare och acceptera den högre brusmängden som man får då man måste ljusa upp råbilden i efterhand. Annars är metoden ETTR (exposing to the right) som presenteras i länken ovan ett bra sätt att öka detaljrikedomen och minska bruset i skuggorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.