Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografisk utbildning, gymnasie.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, det var väl inte en så optimistisk framtidssyn..

Jag tror man kommer uppfinna mer o mer o mer.. och iomed de nya revolutionerande framstegen inom nanotekniken och möjligheter att göra friktions-lösa (ja, man har upptäckt hur man kan generera en leviterande kraft! Qashmir eller nåt sånt heter den :)Haha!) nano-maskiner osv så kommer det inom 5-10 år äntligen hända något på optik-fronten! Tjohej!

Egentligen så finns det ju inga bra objektiv.. inga som jag har testat, åh förresten, Canons L-glugg 50mm/1,2 har sämre skärpa på bl/1,8 än mitt gamla MinoltaRokkor på största bl/1,4. Det är intressant..

Fabian.Gafvelin skrev:
Precis tvärt emot vad jag menar, Jag menar någonting där du får en fast grund vad gelle kunskaper om optiska lagar tex.
Kunnandet om hur ljus i linser beter sig har inte utvecklats mycket de senaste 75 åren, törs nästan säga att 90% av de vi vet idag visste man redan på 1800-talet.

Utrustningen som råkar vara aktuell just nu det är bara det senaset sättet att dra nytta av den senaste teknologin när vi fotograferar, bra att veta nu men har ett kort bästföredatum!

Mekanik är ett liknande område, det mesta som går att uppfinna/komma på/utforska är redan gjort.
Tror inte att det finns någon optik A fast jag kanske har fel. Det enda optik undervisningen jag fått var på fysiken i åk9.

Att vi säkerligen i framtiden kommer få nya och bättre objektiv till våra kameror är en sak, och den saken har jag berört ovan. Men hur mycket vi än kommer på nya prylar som kan bära glaskropparna så ändrar det inte det faktum att det inte är någonting nytt under solen vad gäller det optiska.
Det går även att likna vid klädmönster, människokroppen har ett visst antal lämmar som i regel sitte fästade på ett visst vis och vi har redan hittat på alla de grundläggande former sm ett plagg lämpligen kan ha, att vi sedan kommer med nya amterial som gor-tex och liknande har inte någonting att göra med det första ämnet.

Även om vi så kommer på ett sätt att kontenuerligt forma och omforma optiska kroppar på ett smidigt och tillämpbart sätt (likt linsen i ögat) så vi i princip skulle kunna bära med oss en klump optiskt gele i någn typ av rör med oss i kameraväskan så skulle det fortfarande inte ändra någonting. De optiska lagarna kmmer fortfarande vara desamma.

Det kan mycket väl vara sant att generell fysik oftare innehåller mer om detta än en fotografisk utbildning, och sorgligt är det om det representerar den högsta formen av utbildning innom ämnet!

Så åter till frågan, finns det någon Fotografisk utbildning som har skalat bort allt vad estetik heter (och som inte bygger på dagens "just nu" lösningar utan skulle varit lika aktuell 1940 som nu)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar