Anna
"ne, jag tror dig inte. jag vill tro att om man vill så kan man. ska jag slopa den teorin tycker du? mabye. men vad menar du när du säger att du inte kan? ( inte meningen att låta som en jobbig tänk-nu-positivt- psykolog) men jag är lite nyfiken på vad du menar. blir det inte som du tänkt dig, eller är det inte kul, eller på vilket sätt fungerar det inte? funderar lite på om det är samma sak att det inte fungerar och att det inte blir som man tänkt sig?"
Okej... så här gick det till. När jag gick i skolan hade min lärarinna gått på en kurs där man skall lära vänsterhänta (är vänsterhänt) att skriva. Man skulle hålla handen på ett speciellt sätt. Det misslyckades, och hon följde inte upp detta och jag skriver än idag som en kratta och smutsar ner händerna varenda dag. Kan inte rita ett rakt sträck knappt, vilket givetvis inverkar på hur mitt måleri blir i praktiken. Detta påverkar givetvis också självförtroendet men foto var en väg till ett skapande iallafall. Så för mig är alltså foto ett alternativt sätt att måla.
"Intressant i sammanhanget är här att det inte skulle te sig speciellt rimligt att använda en bildtext till en målad bild. Varför? Jo, det beror på att den målade bilden inte har samma anspråk på att vara verklig. "
"intressant grej du tar upp! det känns helt klart mera långsökt att sätta ihop text + måleri än text + fotografi. fast jag förstår inte riktigt din förklaring till varför det är så".
Den fotografiska bilden tar ett en liten stund av verkligheten och gör den till något konstnärligt (inte alltid men ibland). Därför går det också att betona, befästa eller manipulera sanningen och lögn i verkligheten. Det är inte möjligt i samma utsträckning med målad konst.
Faktum är ju att foto har en stor fördel som inte är fast i en tradition på det sätt konsten är. Det är lättare att skapa en bild utan att på samma gång bli klassad som "postmodernistisk" eller något annat fack. Detta problem är väl egentligen exakt samma med litteraturen...Det gäller att passa in i traditionen, annars ses det man gör som något avikande snarare än nyskapande.
"kommer inte på nån alternativ förklaring mer än att jag tror att det är ett längre steg från text till måleri än vad det är mellan text och fotografi. kanske mest en känsla jag har, men av text, fotografi, måleri så är måleri det mest fysiska och text är det minst fysiska och fotografi är nåt mittemellan. så jag tror att det kan varara därför som text och fotografi har lättare att bli kompisar. de har inte så långt att gå".
Det där fattade jag helt enkelt inte. Kan du ta det där en gång till?
"sen tror jag det är väldigt svårt att försöka peka ut något som gör att den ena bilden skiljer sig från det andra. ungefär som att försöka förklara varför man älskar sin partner och inte en annan som faktiskt är väldigt lik både utanpå och inuti. ändå vet man och känner att man älskar sin partner, inte den andra, men varför? inte så lätt att veta".
...otroligt bra förklaring. Så jag har inte sett på saken förut.
Varför jag skall komma och pkpekad? Pluggar till svenknsasaklärare och kna helt neklt inte låta bli ibladn.
Mvh
/Lasse