Wolfgang skrev:
"När jag visar fjällbilder för folk som har vandrat fjällen får jag positiva reaktioner, men folk som inte har varit i fjällen kan inte ser bilderna med samma sorts intresse."
Det är nog skillnad på känsla och intresse. Visar du en fjällbild för någon som inte vandrat i fjällen eller har intresse för för desamma och denne får en positiv reaktion, då har du kanske lyckats återge "känslan" och skapat konst?
Vidare skrev Volfgang: "Jag har märkt att personer är intresserade av fotografiska bilder om de kan identifiera sig med fotografierna på något sätt, d v s att man tycker om natur (naturbilder), eller är samhällsintresserad (sociala reportage) eller känner igen miljön i fotot (dokumentära bilder från hemorten)."
Jag är själv naturintresserad och engagerad i den lokala naturskyddsföreningen. Däremot är jag inte automatiskt intresserad av alla naturbilder. Mycket av dagens erkända naturfotografi tycker jag saknar det jag kallar känsla. De naturbilder som fångar mitt intresse är just de som jag tycker innehåller denna ingrediens. Men det är svårt att i ord beskriva sådana här saker. Jag är också samhällsintresserad och har varit politiskt engagerad men däremot är jag inte särskilt intresserad av sociala reportagebilder. Däremot har jag inga problem med att ta till mig sociala reportagebilder om de är skickligt utförda och innehåller känsla.
Ännu ett citat från Volfgang: "Däremot kan personer bli helt lyriska, när de ser non-figurativa målningar eller ett foto av plastmuggar i motljus vid sidan om en vit gardin."
Då har fotografen/målaren säkert lyckats komponera bilden eller återge ljuset, färgerna, formerna etc. på ett sätt som tilltalar dem känslomässigt. Nonfigurativa målningar eller fotografier är inte automatiskt konst. De måste ha något extra som ger den känslomässiga upplevelsen.
Men det krävs träning och en del erfarenhet för att kunna ta till sig en nonfigurativ bild eller att se skillnaden mellan bra och dåliga bilder överhuvudtaget. Jag måste själv erkänna att det tog tid för mig att ta till mig "icke föreställande" målningar. Numera tycker jag däremot att det finns mycket skickliga konstnärer som gör fantastiska "nonfigurativa" målningar som av de flesta skulle betraktas som ointressanta eller skräpigt kludd men som, om man ger sig tid, kan ge upplevelser och associationer man aldrig skulle drömma om att få vid en snabb betraktelse. En del konst/fotografi kräver tid helt enkelt. Jag tror att man till en viss del måste "lära sig" att se på och bedöma bilder. Det är så lätt att avfärda det man inte själv ser någonting i som skräp eller strunt. Givetvis spelar smak in men den får man försöka bortse ifrån när man bedömer bilder. På samma sätt som det finns bra och dålig dansbandsmusik så finns det dom som tycker bra eller illa om dansbandsmusik som företeelse. Tycker man illa om dansbandsmusik så är naturligtvis inte all dansbandsmusik dålig för det.
Hälsn, Nils.
Ps.Ursäkta att jag inte svarade direkt. Jag har varit ute i skogen och sprungit en runda emellan.Ds