Varje konstform har sin tjusning och unika uttryck. Att jämföra foto med måleri ur en värdeaspekt tycker jag är helt fel. Att jämföra dem ur en konstnärlig syn rörande vad som krävs för perfektionism gå hur bra som helst. De sammanbindande kriterierna är planering, förberedelse, visualisering, fysisk närhet, kunskap, verkställande och efterarbete. För att allt detta ska fungera som en helhet krävs att konstärens hela väsen är aktiv i skapandeprocessen annars blir det platt och ointressant.
Att måla en tavla har sin teknik, ett fotografi/mörkrumsarbete en annan, skulptur en tredje, patinering, muralmålning, bravuratekninker, trompe l´oeil åter andra, tygapplikation, fönsterdekorationer, masker.... alla är olika medier som kräver olika kunskap och tillvägagångssätt för att skapa en bestämd visuell bild. Jag har sysslat med alla ovannämda plus en hel del till och hittar inget rättfärdigande i att kalla det ena mer värdefullt än det andra.
Jag anser nog snarare att de som upphöjer en teknik saknar tillräcklig kunskap om de andra.
Min synpunk här kommer ur att jag är perfektionistisk hantverkare och med det saknar kunskap och förståelse för det jag anser vara slarv, kludd, snap-shots, osmakligt och billigt vilket i sig inbegriper det mesta i den massproducerande digitala eran.