Mattsen
Aktiv medlem
Zilch skrev:
Jag jobbar mycket med portfolio plåtningar av modeller och jag har sagt det innan i denna tråd men ingen verkar reagera så jag säger det igen.
Vart är vi på väg ?? Större modell agenturer som MIKAs mfl börjar ju pressa ner scoutingen och provplåtningarna till åldern 13+ mot tidigare 15+ och hur skall man som fotograf då reagera ??
Personligen skulle jag vara glad om alla mina modeller höll sig till skolan och leva livet tills de är 18 men allt oftare kommer det yngre och söker. Om du allmänna systemet "tvingar" ner åldern är det ju svårt att höja den som fotograf.
Även om man är 150% seriös tycker jag det är ett dilemma varje gång och har strikta rutiner med föräldrar och allt.
Ok, då ska jag "reagera".
Om du av någon anledning inte vill plåta "13+" är det väl bara att tacka nej? Sätt en åldergräns på 18+. Sen kan jag iof inte förstå varför. Du är ju seriös till "150%" så det kan väl inte vara några problem. Om ett uppdrag känns obekvämt för dig så varför ta det? Kommer osökt att tänka på den fotograf som inte ville plåta ett lesbiskt par som fick skit för att han nekade uppdraget vilket ju har avhandlats i en annan tråd.
Om du tycker att det du kallar för "allmänna systemet" tvingar ner åldern kan du ju som fotograf bestämt uttrycka din attityd mot detta genom att vägra plåta modeller yngre än 18.
Men jag förstår fortfarande inte varför du vill försöka göra detta. Det finns ju en mängd reklam där yngre modeller behövs - vad är det oseriösa i detta?