Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering vid kollektivtraffik

Produkter
(logga in för att koppla)
Emil-G skrev:
Vi vet det ja, men vet SL/Veolias ababianer det?
Jag har kompletterat min fråga till SL (se tidigare inlägg) med frågor om vad/vem jag kan hänvisa till vid delade meningar om detta. Liksom en fråga om jag måste lyda en vakt som trots allt beordrar mig att sluta fotografera.

Vi får väl se vad som kommer ut av detta...? :)
 
MIN KOMPLETTERANDE FRÅGA:
Tack för ert svar!
Jag tolkar svaret som att det inte finns några begränsningar att privat fotografera med handhållen kamera, i icke-kommersiellt syfte.

Just med tanke på detta, så kvarstår dock en viktig del av min fråga:
Vem, eller vad, kan jag hänvisa till när någon vill hindra mig att fotografera?
En inte oviktig fråga, eftersom inte ens SL:s egna vakter alltid tycks veta vad som gäller.

Hur skall jag agera om en vakt -- felaktigt -- beordrar mig att sluta fotografera?




SL:s KOMPLETTERANDE SVAR:
Hej, skickar med en länk där du kan lösa mer om att fotografera och filma i tunnelbanan. Den kan du hänvisa till om ordningsvakterna inte är infomerade om vad som gäller.

http://www.veoliatransport.se/tmpl/ExtensionPage____27140.aspx?epslanguage=ML

Om SLs ordningsvakter inte följer de regler som finns har du möjlighet att lämna klagomål på dem på SL Kundtjänst. Vi har öppet dygnet runt på tel.08/6001000.

Vänliga hälsningar
Xxxxxxxxx
SL Kundtjänst AB
 
Man bör alltså spara den länken i sin mobiltelefon så att man snabbt kan surfa fram websidan om en vakt dummar sig. Finns det mobiltelefontäckning i tunnelbanan förresten?
 
PMD skrev:
Man bör alltså spara den länken i sin mobiltelefon så att man snabbt kan surfa fram websidan om en vakt dummar sig. Finns det mobiltelefontäckning i tunnelbanan förresten?
Ett lite mer low-tech alternativ är ju annars att printa ut sidan ifråga...
 
Ang. diskussionen om ifall det kan anses vara offentlig plats där trådskaparen fotade (området utanför spärrarna)

I propositionen till nya ordningslagen, som någon tog upp tidigare, finns följande att läsa:

Prop. 1992/93:210
Regeringens proposition om ny ordningslag m.m.

"I propositionen föreslås att uttrycket allmän plats i ordningslagstiftningen ersätts med uttrycket offentlig plats. Med offentlig plats avses i huvudsak detsamma som med allmän plats enligt allmänna ordningsstadgan. En utvidgning görs emellertid så till vida att även t.ex. parkeringsplatser, s.k. in-netorg och väntsalar som används för allmän trafik skall anses utgöra offentlig plats vare sig området eller utrymmet är beläget inom- eller utomhus."

Alltså skulle jag nog säga att det området kan anses vara offentlig plats.

Edit:

I jusitieutskottets betänkande fastslås det att vad som menas med formuleringen i propositionen är:

"Detta innebär att 1 kap. 2 § fjärde punkten i förslaget till ordningslag får en något vidare innebörd än vad motsvarande uttryck nu har enligt AOst. I specialmotiveringen till förslaget har den avsedda avgränsningen närmare angivits. Bl.a. omfattas större s.k. innetorg som fungerar som genomgångspassager och samlingsplatser samt de delar av järnvägs- och tunnelbanestationer som allmänheten har tillträde till utan att först behöva lösa färdbiljett. Huvudprincipen är, enligt förslaget, att ett område eller utrymme är offentlig plats, om allmänheten har tillträde dit utan att behöva erlägga avgift."

Bet. 1993/94:JUU1
 
Senast ändrad:
Jag vill meddela att den här historan fick ett ganska lyckligt slut.

Igår när jag var ute så råkade jag passera uppgången till andra uppgången vid t-centralen, den mot plattan. Och vad ser jag - jo de SL-värdar som var emot mitt fotograferande veckan innan.

Jag beslutade mig för att gå fram och prata med dem nu när jag fått så mycket kött på benen genom denna tråd. Stämningen var helt annorlunda nu, inte alls lika hettsig som tidigare. De mindes mig och vi hade en mycket mer saklig diskution nu. Efter att jag berättat om definitionen av allmän plats, vad veolia och SL sagt och lite annat allmänt småpratande så köpte de att jag hade rätt att foto, och framför allt utanför spärrarna.

Som grädden på moset, nu när stämningen var riktigt bra och vi skrattade tillsammans åt hur fel det kan bli, så frågade de om jag inte kunde ta en shysst bild på dem och maila den. Så nu har jag till och med deras mailadress och fotografier där de poserar i SL-trafiken.

Glada slut är alltid roligast. =)
 
Det är ju så sött att man får hål i tänderna. ;-)

Trevligt och bra på alla sätt och vis att det blev så bra till slut! Och tack för att du delade med dig även av det (så att vi kanske kan få lite perspektiv på den rätt trista "alla väktare är blåsta våldsverkare"-fördomen).
 
minimunk skrev:
Efter att jag berättat om definitionen av allmän plats, vad veolia och SL sagt och lite annat allmänt småpratande så köpte de att jag hade rätt att foto, och framför allt utanför spärrarna.
Sa de något om hur de hade resonerat när de stoppade dig från att fotografera?
 
Per: Nej. Jag tror att det hade dels att göra med att jag hade mer kött på benen nu, var för säker för att de skulle klara av att säga emot nu.

Sen så var det värdarna jag träffade nu, inte vakterna. Vakterna, som understödde värdarna, gjorde säkert att värdarna trodde att de hade rätt eftersom vakterna påstod samma sak. Och de fick ett maktöverläge.
 
PMD skrev:
Nej, det råder ju inte fotoförbud. Det är någon som väktarna har fått för sig.

Jag tror annars att området utanför spärrarna räknas som allmän plats eftersom allmänheten har tillträde dit utan villkor. Tråden som jag nämnde ovan diskuterade den saken också. Det kan vara värt att leta rätt på den för att se vad slutsatsen blev.


"området utanför spärrarna räknas som allmän plats eftersom allmänheten har tillträde dit utan villkor"
Inte helt säkert, det beror på vem som "äger" området.

Många gallerior är "privat" mark,
även om allmänheten har tillträde dit.

Och då kan ägaren bestämma om fotografering är tillåten...
 
Nej, det har jag inte.

Dels vill jag inte hänga ut någon. Men även för att de sa att de inte ville att bilden skulle publiceras någonstans.
 
Christoffer Munkestam

Okey det handlade inte om att hänga ut någon. Jag ville bara se bilden. Men men kul att det löste sig iaf.
 
Nej. Jag förstår att du inte hade de avsikterna. :)

Men iom att jag tidigare i tråden skrivit om hur lite koll de hade och hur felaktigt de agerat så vill jag inte publicera bilden.

Och sen, som sagt, så bad de mig att inte publicera bilden.
 
Allt det här med att fota i kollektivtrafiken verkar vara olika beroende på vem man råkar i diskussion med.

Jag var inne på centralen i söndags å testade att fota både väktare och sl värdar tror jag dom kallas.
Det var inte någon som sa åt mig att sluta.
Och jag testade även att stå på båda sidor om spärrarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.