Annons

Fotografering vid kollektivtraffik

Produkter
(logga in för att koppla)
Emil-G skrev:
Säve har dock tidigare varit en militär flygplats, från 1940 (Göta flygflottilj, F9) och fram till några år sedan när helikopterflottiljen lades ner. Det finns också militära installationer och byggnader kvar på östra sidan av området.
Säve är förmodligen civil-militär. När FV lägger ner en flygflottilj så behåller det oftast viss kontroll över flygfältet.
 
PMD skrev:
Vad är en skyddsvakt?
Poliser har jag sett ibland på Arlanda, men inga andra sorters vakter. I passagerarterminalerna, alltså.
En skyddsvakt är en ordningsvakt med vidareutbildning och skyddsvaktsförordnande från polisen. De har större befogenheter än ordningsvakter och kan bland annat bära vapen. De kan också begära legitimation av personer som påträffas inom eller runt skyddsområdet samt kroppsvisitera. Skyddsvakten kan också precis som polisen ingripa vid misstanke om vissa brott (spioneri, sabotage och terrorism), han behöver inte bevittna det.

Från lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m 1990:217
9 § För bevakning av skyddsobjekt får anlitas polismän, militär personal eller annan särskilt utsedd personal. Den som bevakar ett skyddsobjekt och inte är polisman benämns skyddsvakt.
 
Jag ställde följande fråga till SL:

Jag vill veta hur det ligger till med fotografering i tunnelbanan. Är det tillåtet att fotografera med en vanlig handburen kamera? Är blixt tillåten? Behövs i så fall tillstånd för detta (dvs handburen kamera)? Är det skillnad om man befinner sig innanför eller utanför spärrarna? Vet era vakter vad som gäller (eftersom alla, lite olika hotfullt, tycks ge olika besked)?

OM fotografering med handburen kamera nu ÄR tillåten, vem/vad kan jag hänvisa till när någon vill hindra mig?





Jag fick följande -- glasklara! -- svar från SL:

Tack för ditt e-postmeddelande.

Jag har läst din e-post och det finns inget som hindrar dig enl. lag att fotografera med eller utan blixt i tunnelbanan/buss.
Du får däremot inte använda materialet i kommersiellt syfte.

[...]

Vänliga hälsningar

Xxxxxxx
SL Kundtjänst AB
 
MarcusHolmberg skrev:
Du tycker inte att vi ska få något namn på personen som svarade så att vi ha någon att hänvisa till ifall det skulle bli aktuellt?
Personen besvarade ju inte min direkta fråga om just detta, utan konstaterade bara att det inte finns några hinder enligt lag. Med den tjänsten uttalar man sig för SL, så det är inte mycket att diskutera.

Vill du gå vidare, så skriv till VD, så kommer du att få ett svar i hans/hennes namn, i den mån denne inte svarar personligen.

Jag lägger av princip aldrig ut personnamn o.dyl. ur privat korrespondens.
 
PMD skrev:
Vad är en skyddsvakt?
Poliser har jag sett ibland på Arlanda, men inga andra sorters vakter. I passagerarterminalerna, alltså.

Det har jag, ser ut som en väktare ungefär fast med en pistol i bältet oxå. De har nån ljus gråblå uniform och så står det skyddsvakt på ena armen.

Mvh
Maverick
 
OK, då kan man alltså utgå från att om det är förbjudet att fotografera ett skyddsobjekt så är det skyltat med fotoförbud?

I så fall är det ju jätteenkelt att formulera en regel om var och vad man får fotografera: man får fotografera allting överallt om inget förbud uttryckligen finns, antingen skriftligt eller muntligt.
 
Jag frågade detta:

"Jag kommer att åka upp till Sthlm denna helgen för att hälsa på en kompis. Nu är det så att jag är hobbyfotograf och undrar om det är ok att man fotograferar nere i tunnelbanan, på bussar och tågen."

Och fick precis detta svaret:

"Tack för ditt e-postmeddelande.

När det gäller fotografering i tunnelbanan ska du vända dig till Veolia som kör tunnelbanan och har hand om frågor kring denna. Här är länken dit: http://www.veolia.se/tmpl/ExtensionPage____27140.aspx?epslanguage=ML
Vad gäller buss och pendeltågen får du ta kontakt med för buss berörd entrepenör, Swebus eller Busslink, och för pendeltåg Stockholmståg.
Nummer till Stockholmståg är 08-562 242 00, Swebus 08-546 301 00, Busslink 08-519 020 00."


Som replik svarade jag att Veolia ju endast tar hand om kommersiell filmning och fotande, ej privat. Blir intressant att se om personen svarar samma som ni andra fått.
 
Jan Klerung skrev:
förutsatt att de inte på något sätt påverkar eller stör den dagliga verksamheten

Det är ju så luddigt formulerat att man öppnar för vilka tolkningar som helst av nitiska vakter.

Att enbart vistas på en plats påverkar ju omgivningen på ett eller annat sätt. Alltså kan man säkert säga att man faktiskt påverkar verksamheten, men det gör också varje övrig resenär. Om en konduktör tittar en sekund på mig eller om en resenär behöver ta ett steg åt sidan för att gå runt mig har jag påverkat verksamheten.
 
Givetvis väljer man en formulering som håller alla alternativ öppna. Annars vore nog Veolia lite dumma.

Men även om det vore glasklart formulerat att man får fotografera, så skulle det i praktiken knappast göra så stor skillnad när en korkat vakt kommer och vill stoppa fotograferingen. Om man protesterar så kan ju vakten hävda att man stör verksamheten genom att man "bråkar".

Det är smygfotografering som gäller, helt enkelt.
 
Jag tror att ni överdriver farhågorna litegrann, jag har fotograferat mycket i tunnelbanan och det har aldrig varit några problem. Och ett tips är att inte smygfota, då om inte förr så får man nog misstänksamma ögon på sig!

Skulle det ändå komma någon ordningsvakt och vilja stoppa en får man så gott det går försöka komma med sakargument, hjälper inte det är det väl bäst att lyda men därefter kanske gå vidare med ärendet.

Tunnelbanan erbjuder ju en del intressanta miljöer, så det är synd att missa bra fotoobjekt bara för att man är rädd att stöta på nitiska vakter. Det kanske låter naivt, men så länge man har rätten på sin sida borde inget alltför hemskt kunna inträffa.
 
Tunnelbanan är inte allmän plats eftersom man måste betala för att vistas där. Därmed kan det krävas tillstånd för att fotografera där. Jag har sökt sådant tillstånd för generellt, icke komersiellt fotande av gatufotokaraktär. Svaret blev att jag inte fick generellt tillstånd utan man rekommenderade mig att söka tillstånd för varje tillfälle jag besökte tunnelbaneområdet för att fota gatubilder. Och det skulle inte vara problem att få det om jag förstod rätt. Dock fick fotograferingen inte utgöra hinder/risk eller störa passagerare/personal, allt enligt regelverket som gäller för fotande i tunnelbanan.

Eftersom detta är det andra forumfallet sedan i höstas där personer som fotograferar blir "antastade" av vakter tror jag inte att farhågorna är överdrivna att råka ut för sånt här. Skriftligt tillstånd att visa upp är nog därför ingen dum idé ur den synvinkeln (även om de förmodligen inte skulle kunna hindra privat gatufotande där om man drev detta till sitt yttersta). Lite problematiskt blir det dock att söka tillstånd om man bara spontanfotograferar i farten så att säga..
 
Senast ändrad:
danh skrev:
Hittade just följande text på Veolia Transports hemsida (tror den är nyligen införd, kanske tack vare frågor i och med den här tråden):

"För privat bruk
Privatpersoner som vill fotografera eller filma i SLs miljöer för enskilt bruk behöver inte söka tillstånd förutsatt att de inte på något sätt påverkar eller stör den dagliga verksamheten."

Länk:
http://www.veolia-transport.se/tmpl/ExtensionPage____27140.aspx?epslanguage=ML

Bra! Då noterar vi att du också hittat den länk vi andra diskuterat här på tråden sedan kl 14:20 idag!
 
200cm skrev:
Bra! Då noterar vi att du också hittat den länk vi andra diskuterat här på tråden sedan kl 14:20 idag!

He he, ja det var ju piggt och vaket av mig! Ber om ursäkt!

Men samtidigt måste jag säga att hur mycket det än konstateras i tråden att det faktiskt är tillåtet att fotografera i tunnelbanan, så fortsätter det ändå komma in inlägg med tvivel. Det verkar inte gå att komma till något avslut i den här frågan.

Nä, ner i underjorden och fota!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.