Annons

Fotografering på festival....

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en fundering som jag söker ett svar på.
Jag har gått här och funderat på vad det är som gäller vid fotografering på sådana platser så som festivaler, och andra ytrymen där fotoförbud gäller med särskilda undantag.

Jag tänker såhär: En privatperson tar med sig kamera till en festival där man inte får fotografera på området, och den här privatpersonen lyckas på ett eller annat sätt smugla in kameran på något sätt. Arragörerna, eller vakterna upptäcker den här personen i publiken med kameran i högsta hugg, och den här personen har inte någon form av fototillstånd. Vad gäller då för den här mannen? Och vad får vakterna göra och inte göra.
Jag antar att de har rätt att avvisa dig från platsen, men får de:
Ta ifrån dig kameran?
Ta ifrån dig minneskortet?
Radera bilderna som du har hunnit ta?
osv... vad gäller vid sådana här situationer? Hade varit intressant att veta....

//Aex
 
Så vitt jag vet ligger det till så här:

vakterna får avvisa dig från området,
vakterna får inte radera dina bilder,
vakterna får inte tvinga dig att radera dina bilder.

Möjligen får vakterna beslagta din kamera tills de avvisat dig från området, och/eller tills polis anländer, men jag är osäker.

Och slutligen: jag är inte en advokat, och detta är inte juridisk rådgivning ;-)
 
Jag är inte heller något kunnig på detta, därför man frågar och diskuterar.
Men jag tror att det ligger till såhär att:
De får avvisa dig från platsen, och även klippa ditt band.

Men jag tror inte att de får ta ifrån dig kameran, minneskortet, eller radera bilderna.

Har dock en annan fråga som helt plötsligt dök upp som angår i princip detta.
Vad händer om den här vakten med våld tar ifrån mig kameran och tar friheten att radera bilderna. Vad har jag för skydd, kan man anmäla denna vakt till polisen, blir det rättegång i så fall, eller hur går det till för att jag ska få upprättelse.

Detta gäller så klart endast beroende på vad som gäller i frågan innan....

//Alex
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.