Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograferar ni med blixt inomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Är en ganska oerfaren fotograf som undrar om ni använder blixt eller känslig film eller kanske båda vid "vanlig" fotografering inomhus? Det handlar alltså inte om uppställda modeller och föremål utan kanske vid middagar eller andra vanliga situationer i hemmet eller liknande miljöer.

Hur gör ni? Några tips?

Jesper

Om det är kompisar så vill jag ofta fånga stämningen och kör med högre ISO-tal.

Är det väldigt vilt så kan det bli effektfullt med blixt och lång tid. En annan tråd här på fotosidan beskriver detta: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=18845#post266171

Plåtar jag släktmiddag är skärpan viktig och då blir det blixt som jag helst slår i taket. Är det inte för mörkt och riskerar bli för långa tider försöker jag balansera det befintliga ljuset med tider på kanske 1/60 eller 1/30. Med 400-film funkar det på sommarkalas inomhus.

Jag har med icke digital kamera i princip alltid haft blixt men när det nu är så enkelt och blir så pass bra med att ändra iso på en digital kamera så "fuskar" jag och ändrar iso och kör utan blixt. skapligt ljusstarka objektiv underlättar oxå.

fast detta är min högst personliga inställning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar